بختیاری زاده: فوتبال ایران به کما فرو رفته است/ استقلال با استراماچونی فوق العاده بود

بختیاری زاده: فوتبال ایران به کما فرو رفته است/ استقلال با استراماچونی فوق العاده بود

پایگاه خبری فوتبالی- شاید اگر در دیدار فینال جام باشگاههای آسیا، دو اخطاره نمی شد، استقلال به آن صورت بازی را به جوبیلو ایواتا نمی باخت و به جای نایب قهرمانی آسیا به قهرمانی می رسید و ستاره سوم را روی پیراهنش می گذاشت. فوتبالی سراغ یکی از با فکر ترین و خاص ترین مدافع سال های نه چندان دور فوتبال ایران رفته است و با او گفت و گو کرده است. 

به گزارش فوتبالی، سهراب بختیاری زاده از فساد در فوتبال تا جای خالی علی دایی صحبت کرد و گفت حاضر نیست تحت هر شرایطی در فوتبال بماند و امیدوار است روزی فوتبال روی خوشش را به استقلالی ها نشان بدهد.

آقای بختیاری زاده این روزها چه کار می کنید؟
در این روزها کار خاصی نمی کنیم مثل بقیه در قرنطینه  منتظر هستیم تا شرایط به روزهای عادی بازگردد. فوتبال که تعطیل است و بیشتر پیگیر اخبار بیماری کرونا هستیم. که به امید خدا امیدوارم شرایط به همان روال سابق بازگردد. 

این روزها تغییر تحول در فوتبال زیاد شده با اینکه فوتبال از لحاظ فیزیکی تعطیل است اما در پست های مدیریتی فوتبال تغییرات زیادی را شاهد هستیم مخصوصا استقلال که به تازگی با حواشی فراوان مدیرعامل جدیدش انتخاب شد خیلی ها  اعتقاد دارند این اتفاقات به استقلال ضربه می زند...
سال هاست فوتبال ما با این مشکلات دست و پنجه نرم می کند و عدم ثبات در ورزش و فوتبال متاسفانه وجود دارد و ضربه می زند چراکه برای پیشرفت نیاز به ثبات در حوزه مدیریت  داریم یک مدیر باید بتواند برای آینده برنامه ریزی کند هیچ وقت هم ما از این اتفاقات درس نگرفتیم و یا به نوعی حرفه ای به فوتبال نگاه نمی کنیم و نمی توانیم مانند سایر کشور ها از فوتبال بهره برداری کنیم.مسائل اقتصادی، مالی، فرهنگی، اجتماعی را در نظر نداریم و فقط فوتبال را برگزار می کنیم. و تا اندازه ای سرگرم فوتبالیم  در دنیا فوتبال به جامعه کمک می کند ولی باعث تاسف است که نگاه ما به فوتبال سطحی است و خیلی دوریم از تفکرات حرفه ای . تغییر و تحولات در همه جاهست اما در کشور ما تغییر و تحول حرفه ای نیست و برای پیشرفت و بهتر شدن انجام نمی شود بلکه یک نوع تسویه حساب شخصی است و این وسط این طرفدارن فوتبال هستند که آسیب می بینند.

تا حالا با شما تسویه حساب شخصی شده است؟
ببینید این اتفاق هست متاسفانه و به نظر من در این فوتبال هیچ چیز سرجایش نیست و اگر شما بخواهید سلامت باشید و سلامت کار کنید دشمنان زیادی به دست می آورید و این کار شما را سخت می کند. وقتی در فوتبال امروز ما شخصیت هایی مثل علی دایی، رسول کربکندی، آقایان صفایی فراهانی و دادگان نیستند یعنی فوتبال ما با مشکلات اداره می شود و توانایی حل مشکل هم وجود ندارد. چه در باشگاه های لیگ برتری و چه در تیم های پایه مشکلات زیاد است. ما در فوتبال شخصیت بزرگی مثل علی دایی داریم که تمام دنیا ایشان را تحسین می کنند ولی ایشان جایگاهی ندارد. چرا علی دایی باید بیکار باشد؟ البته خیلی از ملی پوشان متاسفانه در این وضعیت هستند از علی کریمی تا  خدادادعزیزی و خیلی از عزیزان دیگر. این ماجراها نشان می دهد که فوتبال ما چگونه اداره می شود و آنهایی که قدرت بیشتری دارند، جایگاه بالاتری دارند. وقتی شما با سلامت کار کنید اجازه کار به شما نمی دهند و یا روند کار شما را سخت می کنند. من به شخصه بین متمایز بودن و یا همراه بودن با این افراد متمایز بودن را انتخاب می کنم حتی اگر تاوان بدهم.

فکر نمی کنید با این صحبتها، در فوتبال ایران به شما مسئولیت های بزرگ ندهند؟
تاوان دادن سخت است اما برای تن ندادن به فساد من حاضرم تاوان بدهم. اگر لازم است داخل گود ماندن همراه با فساد و تفکراتی باشد که در فوتبال حرفه ای هیچ جای دنیا وجود ندارد، من حاضر نیستم در فوتبال بمانم. من حقیقتا حاضر نیستم برای دو روز مربی بودن و یا مدت کوتاهی به هر قیمتی در فوتبال باشم و این باعث تاسف است آنهایی که دنبال پر کردن جیبشان هستند از رده پایین تا آن بالاها. می دانم هم زورشان بیشتر است هم قدرتمندند و هم تصمیم می گیرند. همانهایی که تصمیم می گیرند که علی دایی بیرون باشد و اما افراد کوچک در حال کار کردن باشند. معلوم است که با وجود این آدمها باید فاتحه فوتبال در هر رده ای خوانده شود.

سهراب بختیاری زاده تا حالا بااین افراد جنگیده است؟ به نظرت برای رای رسیدن به فوتبال پاک باید چه کار کرد؟ مسبب این فساد و مسایلی که مد نظر توست چه کسانی هستند؟
من سعی کردم بجنگم. این موضوع و رسیدن به جواب این سوالات خیلی کلان تر از یک مصاحبه است جنگیدن بافساد این نیست که شما تک به تک شخصیت هایی که دارند ضرر می زنند و فساد ایجا می کنند و پیدا کنید و از بین ببرید. چیزی که خیلی مهم است این امر است که شما همرنگ آنها نباشید و بتوانید سالم کار کنید. این بزرگترین قدم در این راه است. مهم ترین اصل در فوتبال ما که کمک می کند فوتبال درست اداره نشود دولتی بودن آن است. تا زمانی که فوتبال ایران مثل سایر کشورهای جهان، اداه نشود و متکی به منابع دولتی و افراد دولتی باشد، آش همان آش است و کاسه همان کاسه. در چنین فوتبالی نارسایی و فساد دیده می شود. پول وقتی دولتی باشد، افرادی که آن را خرج می کنند به فکرش نیستند و می گویند ما که از دولت گرفتیم، حالا اگر حیف و میل شد، دوباره می گیریم. در این شرایط شما هیچ وقت نمی توانید فوتبال کاملا پاک داشته باشید حتی در کشور های صاحب نام فوتبال جهان هم فساد هست. مگر ایتالیا کالچوپولی نداشت؟ جایی که پول باشد فساد هست. مگر ای اف سی و فیفا و یوفا فساد ندارد؟ اگر در فوتبال ما فساد وجود دارد، باید اول میزانش مشخص شود. اگر بالاست یک راه دارد، اگر پایین است یک راه دیگر. 

به نظر شما میزان فساد در فوتبال ایران چقدر است؟
به نظر من میزان فساد بالاست البته که آنها در صدد مبارزه هستند تعداد زیادی نیستند. شاید اگر بخواهم فوتبال ایران را با کشور های اطراف مقایسه کنم باید بگویم وضعیت خیلی بد است. من تعجب می کنم چرا همه در قبال این وضعیت سکوت کرده اند؟ همین لیگ برتر که  اکثر تیم ها ورشکسته هستند. تازه با وجود پولی که از سمت دولت وارد چرخه باشگاهها می شود، آنها سال را با بدهی های سنگین تمام کنند. در تیم های پایه که کاری صورت نمی گیرد بماند مربی هایی هستند که از همین بازیکنان کم سن و سال پول می گیرند و کنارش مشکلات اقتصادی دیگر دست به دست هم می دهد تا فوتبال ما پا نگیرد و سلامت نباشد. ما کار سختی در الگو برداری از کشورهای صاحب فوتبال برای مبارزه با فساد داریم چرا که آن افرادی که فوتبال را آلوده کرده اند و به سودهای زیادی رسیده اند قدرت زیادی دارند. با این افراد مبارزه سخت است و تاسف انگیز است که بگویم گروهی از خود فوتبالی ها هم آلوده این فساد شده اند و این شاید بدترین نقطه این کار باشد. من واقعا کم کم دارم ناامید می شوم.

چه نمره ای به فوتبال و فدراسیون فوتبال و در کل اداره کنندگان فوتبال ایران می دهید؟
من زیاد ریز در موضوع فدراسیون نیستم و در مدت حضورم در تیم ملی مشکل چندانی ندیدم. برای پویایی فوتبال یک کشور تنها فدراسیون ملاک نیست بلکه سایر دستگاه ها و وزارت ورزش نیز دست دارند. یک جا خوب بودند و یک جا بد من معلم نیستم نمره بدهم.ولی برای سلامتی فوتبال می طلبد همه فوتبالی ها از رسانه تا پیشکسوت و مدیران باید نزدیک شوند و چاره اندیشی کنند. مدیران  واقعی که کم هستند و ما بیشترین ضربه را از ناحیه مدیران خوردیم. باید مدیران کاربلد وارد اداره جریان فوتبال در باشگاهها و فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ شوند. فدراسیون فوتبال نکات مثبت و منفی زیادی داشته ولی برای پاک بودن همه باید فداکاری کنند. الان سوال من این است که چرا نظارت هیچ جا وجود ندارد؟ چرا بر کار مربیان و بازیکنان و مدیران و مدیران برنامه ها نظارت نمی شود؟ بر فوتبال پایه و فوتبال حرفه ای و لیگ برتر و لیگ یک و دو و سه و لیگ های پایه نظارت نمی شود؟ چرا یک مدیر برنامه که شرح وظایفش مشخص است تبدیل به یک دلال با نفوذ شود و در یک تیم چندین و چند بازیکن داشته باشد و زورش از مدیر باشگاه و معاون باشگاه و حتی سرمربی بیشتر شود که برای تیم پرطرفدار تعیین تکلیف کند؟ منظورم شخص خاصی نیست. در اکثر تیم ها چنین مدیربرنامه هایی حضور دارند و زورشان از سرمربی بیشتر است. چه برسد به مدیر باشگاه. فوتبال در این حالت است که رو به نابودی می رود و الان به کما فرو رفته است. 

شما استقلالی هستید، وضعیت این تیم را چه طور می بینید فکر می کنید این تیم به ساحل آرامش برسد؟
من دو ماه قبل گفتم استقلال روزهای سختی را پیش روی دارد خیلی ها جبهه گرفتند اعتقاد داشتم تیم با ثبات مدیریت می تواند پیشرفت کند. تیم چندین مدیرعامل عوض کرده است. حقیقتا من آقای سعادتمند را نمی شناسم اما برایشان آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم به ایشان زمان کافی برای برنامه ریزی بدهند. درست است برای تیمی مثل استقلال چند سال قهرمان نشدن سخت است اما  هواداران استقلال صبور باشند زمان بدهند و از کادر فنی و مدیریت حمایت کنند و یادمان باشد قهرمان شدن یک سمت کار است و در روزهای سخت کنار تیم باشند . لیورپول چند سال است قهرمان لیگ برتر نشده بعد این همه سال امسال در شرف قهرمانی است که آن هم کرونا فعلا مانع شده است و ممکن است لیگ جزیره امسال به پایان نرسد. کاری به حواشی و ماجراهای هواداری ندارم و هر کدامش باید درباره اش بحث کنیم اما به نظر من اگر پرسپولیس سه فصل پشت سر هم قهرمان شد، به این دلیل بود که آنها کار کردند و موفق شدند و البته امکانات خوبی هم در اختیار این تیم قرار گرفت و تیم ثبات فنی و تاکتیکی و نفرات داشت اما استقلال نوسان زیادی داشت و مدیران و مربیان زیادی آمدند و رفتند. پرسپولیس هم نزدیک به 10 سال قهرمان لیگ برتر نشده بود. استقلال از سرمربی ایران به سمت سرمربی خارجی به نام شفر رفت و البته با شفر هم نوسان داشت اما در دوران استراماچونی فوق العاده بود و مدعی قهرمانی شد اما عواملی باعث شدند استراماچونی از استقلال برود. به نظرم باید هواداران استقلال صبور باشند به تیم و بازیکنان فرصت بدهند. 

گفت و گو از سالار علیخواه / پایگاه خبری فوتبالی

6621