گزارشی از چالش جدید باشگاه‌های ایرانی؛ اپ بازی برای هیچ!

گزارشی از چالش جدید باشگاه‌های ایرانی؛ اپ بازی برای هیچ!

پایگاه خبری فوتبالی - با حواشی ایجاد شده مربوط به اسپانسرینگ پرسپولیس و اپلیکیشن این باشگاه، هواداران استقلال از خود می‌پرسند آیا این باشگاه اپلیکیشن دارد یا نه و سوال مهم‌تر فوتبالدوستان این است اصلا این‌ اپ‌ها با اپ‌های مشابه خارجی قابل‌ مقایسه‌اند؟

به گزارش فوتبالی، چندی پیش لینکی بین کانال‌ها و پیج باشگاه استقلال (که هنوز تیک آبی ندارد و رسمی نشده است) منتشر شد که خبر از تاسیس اپ باشگاه می‌داد.

 این اپلیکیشن هیچ‌گاه رسما از سوی باشگاه استقلال بر خلاف اپ باشگاه پرسپولیس حمایت نشد و تعداد نصب‌هایش به ۱۰ هزار نصب هم نرسید اما مکانیزمی شبیه به اپ باشگاه پرسپولیس داشت. اپ پرسپولیس از مرز ۱۰۰ هزار نصب گذشته و می شود گفت شروع بدی نداشته اما در ادامه نصب این اپ منحنی صعودی چشمگیری نداشته است.

 اطلاعات کافی از بازیکنان، اخباری گزینشی، خرید شارژ و برنامه بازی‌های این تیم در دستور کار اپ استقلال قرار گرفت.

این اپ پس از مدتی انگار با تذکر باشگاه استقلال مواجه شد و نام خود را به «سوپر اپ استقلال» تغییر اما به حیاتش ادامه داد. چیزی شبیه به استفاده شرکت‌های چینی از برندهای معروف!
چند نکته در این اپ‌ها وجود دارد. اول اینکه ساختار گرافیکی هر دو کاملا شبیه بهم است و انگار برنامه‌نویسان یکی بوده‌اند. چیزی که به مرور هواداران را زده می‌کند همان‌طور که اسپانسر، مالک و حتی تولیدی لباس این دو باشگاه یکی است.

دوم طرز درآمدزایی است. در اپ استقلال که پشتیبانی از باشگاه ندارد تمرکزی بر فروش البسه و بلیت ندارد اما اپ پرسپولیس برای درآمدزایی قسمتی دارد که هواداران بتوانند فیلم‌ها و انیمیشن‌های روز دنیا را مشاهده کنند. آن‌هم با پرداخت پول! آیا چنین مسئله‌ای در یک اپ ورزشی هواداری نیاز است؟

نکته بعد کپی‌ برداری‌های این برنامه‌ها از اپلیکیشن‌ باشگاه‌های اروپایی است. شیوه ورود و منوها کاملا شبیه است اما رنگ‌‌ها و تم‌های آن‌جا و کجا و این‌جا کجا. واقعا هم مرغ همسایه غاز است!

حال وقت مقایسه است. اپ‌های باشگاهی مانند بارسلونا تولید محتوای اختصاصی ویدیویی و متنی دارد. چیزی که در اپ‌های ایران اصلا وجود ندارد و درست پشتیبانی نمی‌شود. به طور مثال باشگاه پاریسن‌ژرمن تنها ۵ دهه است فعالیت خود را آغاز کرده اما با تولید برنامه‌هایی اختصاصی توانسته این باشگاه را به یکی از پرمخاطب‌ترین باشگاه‌ها در فضای مجازی تبدیل کند. آن‌ها در یکی از برنامه‌ها یکی از بازیکنان سابق تیم بانوان این تیم را برای گرفتن گزارش به تمرینات و گردهمایی‌های این باشگاه می‌فرستد اما در اپ‌های ایرانی هیچ نامی از پیشکسوتان برده نمی‌شود که هیچ، تولید محتوای ویدیویی و اختصاصی هم چیزی شبیه به شوخی می‌ماند!


از سوی دیگر باشگاه‌های اروپایی از اپ به عنوان فضایی برای توسعه مقاصد مارکتینگ استفاده می‌کند و محتوایشان رایگان است. شما می‌توانید تمام اخبار و مطالب تیم محبوبتان را بخوانید و استفاده کنید و باشگاه از شما پولی نمی‌خواهد اما می‌توانید از اپ باشگاه‌ها بلیت ورزشگاه را خریداری کنید، البسه رسمی تیم‌ موردعلاقه را بخرید و از دیدن عکس‌های رسمی و زیبای بازیکنان لذت ببرید. به طور مثال باشگاه رم حتی عکس بازیکنان را کارتونی کرده و به مخاطبان ارزش افزوده داده اما در ایران ارزش افزوده‌ای به این شکل وجود ندارد.


چیزی که واضح است تفاوت از زمین تا آسمان اپ‌های باشگاه‌هاست اما می‌توان امیدوار بود با نحرکات آغاز شده در این زمینه یک هوادار بتواند اپ باشگاه مورد علاقه‌اش را نصب کند، هرروز اخبار را بخواند، ویدیو تماشا کند، لباس و بلیت بخرد، در مسابقه‌ها شرکت کند و حتی اطرفیانش را به نصب تشویق کند. دورنمایی شیرین و جذاب که هر باشگاه را به سمت خدمات الکترونیک سوق می‌دهد.

1101