پرونده روز؛ بهترین مهاجمان خارجی لیگ برتر

پرونده روز؛ بهترین مهاجمان خارجی لیگ برتر

پایگاه خبری فوتبالی - مهاجمان زیادی به لیگ فوتبال ایران راه یافتند. بعضی درخشیدند و بعضی به قدری بی کیفیت بودند که فقط هزینه مالی روی دست باشگاه ها باقی گذاشتند. 

به گزارش فوتبالی، به نظر می‌رسد شیخ دیاباته یکی از مهاجمان با کیفیتی است که به فوتبال ایران آمده. به بهانه درخشش این مهاجم اهل مالی، نگاهی به مهاجمان خوبِ خارجی راه یافته به لیگ برتر می اندازیم. 

عماد رضا(عراق): مهاجم ملی پوش عراقی در لیگ پنجم و در تیم فولاد خوزستان چهره شد و چهار فصل موفق را در سپاهان گشت سر گذاشت. دو بار قهرمان لیگ شد، یک بار قهرمان جام حذفی و یک مرتبه هم آقای گلی را لیگ ایران را تجربه کرد. در دهه 90 پس از یک نیم فصل بازی برای شاهین، دوباره به سپاهان برگشت و یک فصل دیگر برای این تیم بازی کرد و شمار گلهایش در لیگ برتر ایران به مرز 70 گل رسید و با 59 گل زده، بهترین گلزن سپاهان در تاریخ لیگ برتر به شمار می‌رود. عماد محمد رضا در تیم ملی عراق هم در 103 بازی 27 گل به ثمر رساند.

ابراهیم توره(سنگال): توره در پیکان چهره شد پس از زدن 13 گل در لیگ هفتم راهی پرسپولیس شد. این مهاجم سنگالی که سابقه بازی برای تیم ملی کشورش را دارد در پرسپولیس خیلی موفق نبود و با 11 گل زده راهی سپاهان شد. توره در سپاهان دو فصل قهرمان ایران شد و 36 گل برای این تیم به ثمر رساند. سپس راهی فرانسه و تیم موناکو شد و با این تیم به قهرمانی سری 2 فرانسه دست یافت.

اشپیتیم آرفی(آلبانیایی‌تبارِ اهل جمهوری کوزوو): اشپیتیم آرفی در خرداد 87 به باشگاه فوتبال پیام مشهد در لیگ دسته اول فوتبال ایران پیوست. با صعود پیام به لیگ برتر، آرفی در پیام ماند و در 32 بازی 18 گل برای پیام به ثمر رساند. آرفی در پایان فصل به پرسپولیس پیوست و به دو قهرمانی در جام حذفی دست یافت و در 32 بازی برای پرسپولیس موفق به زدن 9 گل برای این تیم شد. آرفی در ایران سابقه بازی برای تراکتور و ابومسلم را در کارنامه خود دارد.

ادینیو(برزیل): ادینیو چند فصل درخشان در مس داشت و در دو دوره حضور در این تیم 55 گل برای تیم کرمانی به ثمر رساند. سپس راهی تراکتور شد و در لیگ چهاردهم با 20 گل زده آقای گل مسابقات شد. ادر لوسیانو پس از یک فصل دوری از لیگ، دوباره به تبریز برگشت و در 22 بازی 7 گل برای پر شورها به ثمر رساند تا با 80 گل زده بهترین گلزن خارجی تاریخ لیگ برتر ایران لقب گیرد.

فونیکه سی(مالی):مهاجم بلند بالای اهل مالی فوتبال خود را در ایران با نساجی شروع کرد و پس از آن به ایران جوان بوشهر پیوست. پس از یک فصل درخشش در تیم بوشهری، راهی صنعت نفت شد و در 32 بازی خود برای نفت آبادان 20 گل نیز بثمر رساند.هت تریک در 33 دقیقه و  یک پاس گل مقابل پرسپولیس از او چهره ماندگاری در لیگ ساخت.

ایمون زاید(ایرلند-لیبی) : چهره محبوب پرسپولیسی ها در نیم فصل دوم سال 90 به سرخپوشان پیوست. او در دومین مسابقه پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا در برابر الشباب امارات توانست 3 گل از 6 گل پرسپولیس را به ثمر برساند.  اوج درخشش او به دربی 74 بر می‌گردد که با زدن سه گل موجب پیروزی تیم پرسپولیس شد؛ این در حالی بود که او به عنوان بازیکن جانشین و در دقیقه 80 به زمین آمده بود و پرسپولیس ده نفره بود. همچنین در بازی با تیم راه‌آهن شهرری در هفته سی و پنجم یازدهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران توانست سه گل به ثمر برساند و تعداد هتریک‌هایش را به عدد 3 برساند. ایمون سابقه بازی در آلومینیوم را نیز در ایران دارد. 

برونو سزار(برزیل) : این مهاجم برزیلی در نیم فصل لیگ یازدهم به صورت قرضی سپاهان پیوست و در 14 بازی لیگ 10 گل برای زردپوشان به ثمر رساند و در انتهای همان فصل نیز با سپاهان قهرمان ایران شد. در پایان فصل همه انتظار داشتند قرارداد قرضی این بازیکن تمدید شود اما به یکباره از دبی سردر آورد و راهی باشگاه النصر امارات شد. برونو سابقه آقای گلی لیگ برتر ارمنستان را در فصل 2011 با تیم بانانتس و با به ثمر رساندن 16 گل در کارنامه خود دارد.

مامه بابا تیام(سنگال): مهاجم سابق امپولی که سابقه عضویت در تیم های اینتر و یوونتوس را نیز در کارنامه خود داشت، در زمان مربیگری شفر به استقلال پیوست.تیام در حالی جمعا در لیگ برتر، لیگ قهرمانان و آسیا و جام حذفی برای آبی پوشان 12 گل زد که تنها 13 بار با پیراهن این تیم به میدان رفت. استقلال با تک گل این مهاجم در فینال جام حذفی به برتری رسید و هفتمین عنوان قهرمانی خود را کسب کرد.مهاجم محبوب آبی ها در انتهای فصل از استقلال جدا شد و به تیم قاسم پاشای ترکیه پیوست.

لوسیانو پریرا( برزیل): شیمبا فوتبالش در ایران را با فولاد شروع کرد و با درخشش در تیم اهوازی و قهرمانی لیگ برتر، راهی سپاهان شد و با این تیم نیز، به قهرمانی لیگ رسید. پریرا بعد از سپاهان در گسترش فولاد و صنعت نفت نیز توپ زد و مجدداً با پیراهن فولاد به فوتبالش در ایران ادامه داد. شیمبا در سال‌های حضور در فوتبال ایران همواره 10 گل یا بیشتر زده و در لیگ هجدهم نیز با 16 گل زده آقای گلی مشترک را به دست آورد.

 کی‌روش استنلی(برزیل): مهاجم برزیلی توسط امیر قلعه نویی در ذوب‌آهن معرفی شد و در 21 بازی برای ذوب آهن 9 بار دروازه حریفان را گشود. این بازیکن 195 سانتی متری با قدرت سرزنی خوب خود به چهره محبوب قلعه نویی تبدیل شد تا جایی که و این مربی پس‌ از رفتن به سپاهان این مهاجم را نیز با خود برد.از افتخارات او می‌توان به دو عنوان نایب قهرمانی لیگ با ذوب آهن و سپاهان و آقای گلی دوره هجدهم لیگ به همراه لوسیانو پریرا نام برد.

نویسنده: مجید محبی

1984