فرکی: استقلالی‌ها باید به استراماچونی فرصت بدهند/ مقایسه کالدرون با برانکو اشتباه است

فرکی: استقلالی‌ها باید به استراماچونی فرصت بدهند/ مقایسه کالدرون با برانکو اشتباه است

وب سایت رسمی فوتبالی- مربی تیم فوتبال پیکان درباره مسائل مختلف فوتبال ایران و همچنین دو تیم استقلال و پرسپولیس و ورود بانوان به ورزشگاه ها صحبت هایی بیان کرد.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایران ورزشی، حسین فرکی که از نیم فصل دوم لیگ هجدهم هدایت تیم پیکان را برعهده گرفت با توجه به نتایج قابل قبولی که به دست آورد در فصل پیش رو هم روی نیمکت این تیم می‌نشیند. اما تیم فعلی پیکان با آنچه در ابتدای فصل قبل شاهدش بودیم تفاوت‌های زیادی داشته است. شاگردان فرکی با شکست دادن استقلال در آخرین بازی تدارکاتی آماده لیگ نوزدهم می‌شوند.
 
شما از معدود تیم‌هایی بودید که تمرینات‌تان را زود آغاز کردید. تا امروز چقدر به شرایط مسابقه نزدیک شده‌اید؟

 خوشبختانه تا امروز همه مسائل در شرایط استاندارد بوده و با توجه به تغییرات 60 درصدی حدود 40 درصد را با جذب بازیکنان جدید و 20 درصد بقیه را هم با استفاده از بازیکنان امید و جوان جبران کردیم. با یک مسابقه درون تیمی که داشتیم 10 بازی تدارکاتی انجام دادیم که استقلال آخرین آن بود.

سرانجام تاریخ آغاز لیگ اعلام شد. این تعویق مسابقات برای پیکان اتفاق خوبی بود یا ...
 شاید در مجموع اتفاق خوبی بود. ما 10 روز زودتر از برنامه خودمان استارت کار را زدیم که علتش جذب بازیکنان جدید و توافق با بعضی بازیکنان بود. با این حساب تمرینات را از اول تیرماه آغاز و آن 10 روز را جبران کردیم. در واقع لیگ برای ما با 10 روز تأخیر آغاز می‌شود که اگر زمانش بیشتر می‌شد آسیب می‌زد.

البته همین تأخیر بیست و شش روزه باعث فشردگی مسابقات خواهد شد.
 قطعاً همینطور است که تیم‌ها از این مسأله آسیب می‌بینند. الآن فاصله بازی‌ها کم خواهد شد و پس از دو بازی لیگ به خاطر تیم ملی تعطیل می‌شود و باید تیم خودمان را در شرایط مسابقه نگاه داریم.

برای برخی مربیان قرعه مسابقات اهمیتی ندارد این مسأله برای شما و تیم پیکان چطور بود؟

 به هر حال هر مربی نگاه و ایده‌های خودش را دارد. به اعتقاد من باید آنقدر قوی باشیم که قرعه بازی‌ها خیلی تفاوتی نکند. البته فصل قبل برای پیکان خوب نبود و با 5، 6 مدعی بازی می‌کردند و یک فاصله‌ای میانش می‌افتاد که جمع کردن تیم کار را سخت می‌کرد. اما اگر بخواهم پاسخ شما را بدهم باید بگویم با قرعه خوبی روبه رو شدیم. هرچند در بعضی مواقع قرعه مناسب می‌تواند به تیم‌ها کمک کند.

طبق معمول تیم‌هایی که بضاعت مالی خوبی دارند بازیکنان بهتری را به خدمت گرفتند. با توجه به این مهم سطح کیفی لیگ نوزدهم را چطور ارزیابی می‌کنید؟

 همانطور که گفتید تیم‌های همیشه مدعی و آنهایی که هواداران بسیاری دارند هزینه‌های زیادی هم انجام می‌دهند چون نگاه‌شان به قهرمانی است. بعضی از این تیم‌ها حتی ممکن است بازیکنانی را جذب کنند که خیلی فرصت بازی را به دست نیاورند اما این کار را انجام می‌دهند تا آنها به تیم‌های دیگر نروند که اگر بروند و در تیم‌های دیگر بازی کنند سطح کیفی لیگ هم بالا می‌رود. تیم‌هایی مثل ما هم باید با این شرایط کنار بیایند در هر صورت فکر می‌کنم در این مورد بی‌عدالتی وجود دارد.

به بازی با استقلال اشاره کردید این تیم را چطور دیدید؟
 استقلال در این بازی از 5، 6 مهره اصلی‌اش استفاده نکرد ‌اما سایر نفرات‌شان حضور داشتند. برای‌مان خیلی اهمیت داشت که در آخرین بازی تدارکاتی بازیکنان‌مان را محک جدی بزنیم.

بازیکنان استقلال عصبی بازی می‌کردند؟
 به نظر من عصبی نبودند و اتفاقاً یازده بازیکن داخل زمین خیلی هم انگیزه داشتند. فقط علی دشتی بازیکن جوان این تیم به خاطر اعتراض به داور اخراج شد. با اینکه باید شرایط روحی بازیکنان جوان را درک کنیم اما معتقدم بازیکنی که قرارداد حرفه‌ای می‌بندد باید رفتارش هم حرفه‌ای باشد و بداند که این رفتارها در زمین با جرایم سنگین فوتبالی همراه خواهد بود. به هرحال این اتفاقات می‌تواند ناشی از خستگی، استرس و... باشد که تا حدودی هم طبیعی است.

شما هم با پرسپولیس بازی کردید هم با استقلال، شرایط کار را برای مربیان این دو تیم چطور می‌بینید؟ البته به نظر می‌رسد کار برای سرمربی پرسپولیس سخت‌تر باشد.
 به هرحال آقای کالدرون تیمی را تحویل گرفته که سه دوره متوالی قهرمان لیگ بوده و هوادارانش انتظار تکرار آن قهرمانی‌ها را دارند. اما باید نگاه واقع‌بینانه‌ای داشته باشند و مقایسه سرمربی جدید با برانکو اشتباه است. به کالدرون باید فرصت بدهند همانطور که باید به استراماچونی این فرصت داده شود و زود درباره عملکردشان قضاوت نشود. به هرحال این تیم‌ها تغییراتی روی نیمکت و بازیکنان داشته‌اند و مربی جدید برای هماهنگی زمان می‌خواهد. همانطور که ما برای هماهنگی میان نفرات جدید و قدیم به زمان نیاز داشتیم و به همین دلیل کارمان را زود آغاز کردیم. البته تیم‌هایی که با تعدد بازیکن خوب مواجه هستند مسائل خاص خودشان را دارند که باید به درستی مدیریت شود.

یکی از بحث‌های امروز فوتبال ما حضور بانوان در ورزشگاه‌ها است.
 من به این مسأله نگاه مثبتی دارم اما قبل از آن باید بسترش فراهم باشد و اگر نگرانی هم وجود دارد بابت بی‌اخلاقی‌های احتمالی از سوی برخی تماشاگر‌نماها است که همه ما با آن مخالفیم. اما اگر آموزش‌های لازم داده شود و بسترش فراهم باشد چه اشکالی دارد بانوان هم در ورزشگاه حضور پیدا کنند.
 

4344