مربیان لیگ برتری، مربیان میلیاردی/ آیا به اندازه‌ای که پول می‌دهیم آش می‌خوریم؟

مربیان لیگ برتری، مربیان میلیاردی/ آیا به اندازه‌ای که پول می‌دهیم آش می‌خوریم؟

وب سایت رسمی فوتبالی- حال سؤال اینجاست که آیا دستمزد‌هایی که مربیان در تیم‌های لیگ برتری می‌گیرند به کیفیت بازی‌ها می‌ارزد و این میزان پرداخت دستمزد به مربیان توانسته آورده خوبی برای فوتبال باشگاهی داشته باشد؟ 

مسئولان و صاحب‌نظران پاسخ می‌دهند
با توجه به کیفیت فوتبال ایران پولی که مربیان می‌گیرند عادلانه است؟

فریبرز محمودزاده: رقم قرارداد مربیان متعادل است

به گزارش فوتبالی و به نقل از خبر ورزشی، کف قرارداد مربیان تیم‌های لیگ برتری یک میلیارد تومان شده است. اگرچه چند مربی هستند که مبلغ قراردادشان پایین‌تر از این عدد است، اما خیلی از مربیان چند برابر یک میلیارد تومان در فصل درآمد دارند و شاید عادلانه است که بگوییم میانگین قرارداد مربیان در تیم‌های لیگ برتری یک میلیارد تومان است.
شاید بهتر است به بازی‌های این فصل لیگ برتر رجوع کنیم. هیچ تیمی در لیگ برتر میانگین گل زده اش در هر بازی ۲ گل نیست. به عبارت ساده‌تر نمی‌توانیم در بازی‌های لیگ برتر هر ۴۵ دقیقه یک گل ببینیم و ۹ تیم هم هستند که معدل گل زده‌شان در هر بازی کمتر از یک گل است. این‌ها نشان می‌دهد فوتبال ما از نظر سبک بازی تهاجمی نیست و یکی از کم‌گل‌ترین لیگ‌ها در بین کشور‌های حوزه خلیج فارس را داریم! از سویی از آخرین قهرمانی فوتبال باشگاهی ایران در آسیا سال‌های سال است می‌گذرد و بازیکنان آن روز‌های پاس که بر جام قهرمانی آسیا بوسه زدند، امروز پدربزرگ شده‌اند.
به طور کلی می‌توان گفت سطح کیفی بازی‌های لیگ برتر خیلی بالا نیست. با این حال در مورد دستمزد مربیان نکته مهمی وجود دارد، خیلی از مواقع این دستمزد‌ها به طور تمام و کمال پرداخت نمی‌شود و گاهی سال‌ها طول می‌کشد که مربی از طریق کمیته انضباطی به دستمزد خود برسد و شاید هم نرسد!
به یقین با درآمد‌های خوبی که برای مربیان ما در نظر گرفته می‌شود آن‌ها باید به صورت حرفه‌ای برای فوتبال وقت بگذارند. بعید است که اینچنین باشد؛ اینکه مربی روزی ۸ ساعت را در باشگاه سپری کند. برخی از مربیان حتی روز‌های تمرین را فاکتور می‌گیرند و اگر بخواهید در تمرین ریکاوری بر سر تمرین برخی از تیم‌های لیگ برتری حاضر شوید سرمربی را نخواهید دید. البته استثنا هم وجود دارد. برخی از مربیان نه تنها روزی ۸ ساعت در باشگاه‌ها کار می‌کنند، بلکه در روز‌های تعطیل هم از کار دست نمی‌کشند و به بهانه‌ای به باشگاه می‌روند و کار انجام می‌دهند. نمونه اش دیروز و در حالی که تمرین تیم پرسپولیس تعطیل بود، مربی بدنساز تیم که خارجی است در حال تمرین با بازیکنان مصدوم بود.
درآمد مربیان در قیاس با خیلی از مشاغل یک درآمد خوب و قابل ملاحظه است و طبیعی است که انتظار داشته باشیم فوتبالی که در استادیوم‌های ما به نمایش گذاشته می‌شود، یک فوتبال مهیج باشد در حالی که اینچنین نیست. فقط برخی از تیم‌ها را تیم خوب در بازی‌های لیگ برتر می‌بینیم. هر چند باید گفت امکانات سخت‌افزاری هم می‌تواند در سبک بازی تیم‌ها تأثیر‌گذار باشد.
دستمزد برخی از مربیان در لیگ برتر از این قرار است؛ با این توضیح که ارقام ذکر شده تقریبی و غیررسمی است و مربوط به فصل گذشته است و برخی از آن‌ها در میانه‌های راه به تیم‌ها پیوستند: برانکو (۱ میلیون دلار)، امیر قلعه‌نویی (۳ میلیارد تومان)، یحیی گل‌محمدی (۲ میلیارد تومان)، علی دایی (۳/۱ میلیارد تومان)، افشین قطبی (۵ میلیارد تومان)، سرجیو (۲۵۰ هزار دلار)، جواد نکونام (۲/۱ میلیارد تومان)، مجید جلالی (۵۵۰ میلیون تومان)، مهدی تارتار (۱/۱ میلیارد تومان)، شفر (۱ میلیون دلار) فرهاد مجیدی (۴۰۰ میلیون تومان)، رضا مهاجری (۹۰۰ میلیون تومان)، خداداد عزیزی (۳/۱ میلیارد تومان)، نادر دست‌نشان (۱۵۰ میلیون تومان) و...


مسئول نقل و انتقالات سازمان لیگ، در این خصوص به خبرورزشی گفت: من به عنوان کسی که در نقل و انتقالات و قرارداد‌ها دستی بر آتش دارم معتقدم رقم قرارداد مربیان ایرانی به طور میانگین متعادل است و نه خیلی کم می‌گیرند و نه خیلی زیاد دریافت می‌کنند. اگرچه بحث، اصل نحوه پرداخت‌هاست. برخی تیم‌ها قرارداد می‌بندند، ولی در پرداخت‌ها به تعهدات خود عمل نمی‌کنند به همین دلیل کار به شکایت و کمیته تعیین وضعیت و انضباطی و... می‌کشد. به همین دلیل است که اکثر جدایی‌ها بین مربیان و باشگاه‌ها با دعوا و مشاجره همراه است. 

عبدالله ویسی: مربیان ایرانی خیلی مظلوم هستند
سرمربی تیم شاهین شهرداری بوشهر که این تیم را راهی لیگ برتر کرده به خبرورزشی گفت: واقعاً مربیان ایرانی خیلی مظلوم هستند و انصافاً رقم قرارداد‌های مربیان ایرانی زیاد نیست. مگر مربیان ایرانی چه چیزی کمتر از برخی مربیان خارجی که به فوتبال ایران می‌آیند دارند؟ نسل مربیان جوان ما در لیگ برتر و یا لیگ‌های پایین‌تر بسیار بااستعداد و بادانش است. به اعتقاد من مربی ایرانی نباید کمترین دریافتی را داشته باشد، چون خیلی زحمت می‌کشد، اما به حق واقعی خود دست پیدا نمی‌کند.

هوشنگ نصیرزاده: با اقتصادی که داریم پول زیادی می‌گیرند
مدیرعامل باشگاه ماشین‌سازی تبریز و کارشناس حقوقی فوتبال در این خصوص گفت: اگر بخواهیم بر اساس قیمت ارز محاسبه کنیم پول کمی می‌گیرند، ولی اگر با این اقتصادی که ما داریم محاسبه کنیم مربیان فوتبال اتفاقاً پول زیادی هم می‌گیرند. یک کارمند درجه یک دولت که بالاترین مدارک و تخصص را هم داشته باشد و به قول خودمان دانشمند هم باشد در نهایت ماهانه ۱۵ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند که می‌شود سالی ۱۸۰ میلیون تومان. در حالی که یک مربی ایرانی در فوتبال چیزی حدود ۵/۱ تا ۲، ۳ میلیارد تومان قرارداد می‌بندد و البته اکثر مربیان ما اعتقادی به دادن مالیات، کسورات، حق کارگزاری و... ندارند.

ایرج عرب: پولی که می‌گیرند عادلانه است
مدیرعامل باشگاه پرسپولیس در این خصوص گفت: به اعتقاد من پولی که برانکو از پرسپولیس می‌گیرد عادلانه است و من فقط می‌توانم درباره باشگاه پرسپولیس حرف بزنم. برانکو در ۴ فصلی که با پرسپولیس کار کرده ۳ قهرمانی و یک نایب‌قهرمانی در لیگ آورده و در آسیا هم تیم را نایب‌قهرمان کرده است. او مربی باکیفیتی است و باید هم قرارداد حرفه‌ای داشته باشد و حرفه‌ای هم پول بگیرد. اگرچه برانکو انصافاً پول نامعقولی طلب نکرده است. با کیفیتی که پرسپولیس در لیگ نشان می‌دهد پولی که کادر فنی می‌گیرد عادلانه است. اگرچه دولت کمک خاصی به ما نمی‌کند و قرارداد کادر فنی را از طریق اسپانسر تأمین می‌کنیم.

یحیی گل‌محمدی: زحمات مربیان ایرانی قابل ستایش است
سرمربی تیم پدیده به ما گفت: هرگز نمی‌توان زحمات مربیان ایرانی را در لیگ انکار کرد. ما مربیان خوب و بادانشی داریم که نتایج بسیار ایده‌آلی گرفته‌اند و مثل برخی مربیان خارجی موفق بوده‌اند. من البته به مربیان خوب خارجی که وارد فوتبال ما می‌شوند احترام می‌گذارم و موافق حضور مربیان خارجی هستم، ولی فکر می‌کنم حق مربیان ایرانی نسبت به قرارداد‌هایی که می‌بندند بالاتر است و پولی که مربیان ایرانی می‌گیرند عادلانه است و چه بسا لیاقت بیشتری هم دارند. 

4344