پاشازاده: استقلال از لحاظ اخلاقی و مالی ضرر کرد/ مخالف مربی خارجی هستم!

پاشازاده: استقلال از لحاظ اخلاقی و مالی ضرر کرد/ مخالف مربی خارجی هستم!

وب سایت رسمی فوتبالی- مهدی پاشازاده درباره وضعیت استقلال و تیم ملی صحبت هایی را مطرح کرده است.

به گزارش فوتبالی و به نقل از روزنامه گل، مدافع سابق و پیشکسوت استقلال مارک ویلموتس را به نوعی یک هندوانه دربسته می داند که آینده درخصوص انتخاب او و آمدنش به عنوان سرمربی به ایران نظر خواهد داد. او که معتقد است تنها فدراسیون یک اسم را از کیسه درآورده که ما در این شرایط سخت اقتصادی یک خارجی را آوردیم فوتبال ایران را همانند یک تاجر شکست خورده، ورشکست می داند. پاشازاده همچنین درمورد استقلال گفت و این که رفتار بد با شفر باعث شد تا هم به نوعی آبروی فوتبال ایران برود و هم این که پول او را تمام و کمال بدهند. به نظر او سرمربی آینده استقلال باید یک ایرانی باشد اما از جنس با تجربه! این که فرهاد باشد را یک ریسک می داند و به نظر او بازگشت ژنرال آبی ها روی نیکت استقلال نقطه عطفی می تواند در موفقیت های دوباره آبی پوشان پایتخت باشد که هوادارانش از عقب ماندن از حریف سنتی شان حسابی ناراحت هستند.

حتما در خبرها شنیدید که مارک ویلموتس سرمربی تیم ملی فوتبال ایران شد. چقدر از او شناخت دارید و این انتخاب را چطور می بینید؟
ویلموتس را وقتی در شالکه بازی می کرد می شناسم و در دوران بازی کردن یک رهبر بود. هرچند نمی توان به او بازیکن تاپ گفت اما در کل خوب بود. در دوران مربیگری هم سرمربی تیم ملی بلژیک و ساحل عاج بوده اما در مورد عملکردش زیاد اطلاع ندارم.

پس به نظرت این مربی با کارنامه نه چندان آشنا می تواند به فوتبال ما کمک کند؟
قبل از صحبت در مورد ویلموتس باید بگویم که با خودمان رودربایستی داریم. ما مثل یک تاجر ورشکسته هستیم که این را می داند اما دوست دارد هر روز سوار بنز شود و کت و شلوار پوش سر کار برود. فوتبال ما هم دقیقا در این شرایط قرار دارد و با این اوضاعی که دارد مثل همین تاجر ورشکسته است.

به نظر من ویلموتس فقط اسمش بلژیکی است و حالا خارجی هم صحبت می کند.

یعنی این مربی که می گویند بیش از یک میلیون دلار برای ما آب خورده، کمکی نمی تواند به فوتبال ایران کند. این موضوع را آینده مشخص می کند ولی این پول را در اروپا به ویلموتس نمی دادند.

پس چرا ما این پول را می دهیم؟
چون ما با خودمان رودربایستی داریم و هدف مان مشخص نیست. فقط می خواهیم یک نفر باشد و این هم پولش را بگیرد و برود و بعد بگوییم یک مربی خارجی جای کی روش آوردیم. به قول معروف فقط دهن منتقدان را ببندیم.

دقیقا همین طور است.
پس این مساله چه توجیهی دارد که به مربی ای که چنین پولی در اروپا به او نمی دهند را بیاوریم و جای کی روش که هشت سال سرمربی ایران بوده است، بنشانیم. توجیه همین است که فقط بگویند یک مربی خارجی آوردیم و این که در این وضعیت اسفناک توانستیم با این مربی به توافق برسیم. متاسفانه خودمان داریم خودمان را نابود می کنیم. منظورم فدراسیون نیست بلکه جامعه فوتبال است.

یعنی در انتخاب ویلموتس هیچ کاری کارشناسی صورت نگرفته است.
بله همین طور است. کار کارشناسی این است که ما برویم و کاری انجام دهیم و یک مربی درجه یک بیاوریم که بتواند فلسفه داشته باشد اما این که ویلموتس بتواند بیاید فوتبال ما را تغییر دهد بعید به نظر می رسد. باید منتظر بمانیم و ببینیم که چطور می شود.

شنیده ایم دو دستیار خارجی با ویلموتس به ایران می آید و یک مربی ایرانی هم که گفته می شود جواد نکونام است در کنار او کار می کند. 

واقعا این دستیاران خارجی با این وضعیت دلار و یورو توجیه ندارد. خدا شاهد است که هیچ توجیهی ندارد. من خودم مربیگری می کنم و واقعا در اروپا این طور نیست. شاید اروپا 10 تا 20 مربی درجه یک داشته باشد و بقیه فقط رنگ پوست و مو و چشم شان با ما فرق دارد. ما جوانان خوبی داریم که در آینده می توانند بهتر باشند. ویلموتس را بخواهیم یا نخواهیم فدراسیون او را سرمربی تیم ملی کرده است.

رفتاری که با کی روش داشتیم باعث شد که نگاهی از بالا به پایین به ما داشته باشد. به نظرت در مورد این مربی هم این مساله تکرار می شود یا دوران کی روش برای ما یک درس بود تا این اتفاق دوباره نیفتد؟
این بسته به قرارداد بستن و هدف ها و صحبتهایی است که فدراسیون برای ایشان مشخص کرده است. آنجا معلوم خواهد شد که وضعیت چطور خواهد بود. صددرصد نگاه ویلموتس مثل کی روش از بالا به پایین است.

یعنی ممکن است فدراسیون درس نگرفته باشد؟

امیدوارم که درس گرفته باشد و سخت است راجع به آن صحبت کنیم با این حال معمولا تاریخ نشان داده کم از گذشته درس می گیریم.

به استقلال و وضعیت این تیم برسیم که با تساوی مقابل نفت آبادان آن هم در آن بازی جنجالی که یک گل این تیم را داور رد کرد قهرمانی را از دست داد. بازی را دیدید؟
متاسفانه بازی را ندیدم اما شنیدم که یک گل سالم استقلال را که حتی داور هم روی خط بوده به اشتباه رد کردند. این اتفاقات طی امسال و سال گذشته برای استقلال زیاد رخ داد و در این موقعیت که تیم می توانست قهرمان شود آن را به کام خیلی ها و به خصوص هواداران تلخ کردند. قطعا این که با این اتفاقات پرسپولیس دو سال پیاپی قهرمان می شود و امسل هم شانس دارد صدای آن ها را درآورده است. این مساله سخت است که سه سال است پرسپولیس قهرمان می شود و الان هم این شانس را دارد و صدای همه درآمده است.

روی صحنه گل فرهاد مجیدی به شدت اعتراض کرد و اخراج شد. به نظر شما رفتار فرهاد درست بود؟

در آن صحنه باید خودمان را جای فرهاد و بقیه بگذاریم. فرهاد دومین تجربه اش بود و نمی شود به او زیاد ایراد گرفت. لب خط خیلی مهم است و وقتی شما تجربه ندارید زیاد نمی توان ایراد گرفت. قطعا این رفتار هیجانی بوده و فرهاد می خواست از تیمش دفاع کند.

بازی با سپیدرود را چطور می بینید؟
این بازی برای هر دو تیم حساس و مهم است و امیدوارم بازی خوبی از آب در بیاید. چون استقلال به دنبال سهمیه و سپیدرود هم به دنبال بقا در لیگ است.

انقدر مهم که دست نشان گفت امیدوارم داور خدا را در نظر بگیرد.

منظور آقا نادر دست نشان را متوجه نمی شوم اما قطعا نتیجه این دیدار برای هر دو تیم مهم است. باید دید داور بازی استقلال چه کسی است و چه عکس العملی نشان می دهند. نهایتا یک داور با تجربه بگذارند که بازی با سوت های او تحت تاثیر قرار نگیرد و به حق سوت بزند البته شاید هم اشتباه داشته باشد اما این موضع و اتفاقات پشت سر هم می افتد.

شفر را که کنار گذاشتند استقال عملا آسیا را از دست داد و در لیگ هم کسب سهمیه به روز آخر کشید. به نظرت کنار گذاشتن شفر درست بود؟

هر هیات مدیره و مدیرعاملی حق این کار را در یک باشگاه دارد. تغییر خیلی سخت است اما شما حتما باید یک نفر را که بر می دارید یک نفر بهتر را بگذارید چون اگر این طور نباشد خودتان زیر سوال می روید. این که در نتیجه هیچ اتفاقی نیفتد و همان روند باشد هم باعث می شود کار بدتر ادامه پیدا کند. نوع برخورد با شفر هم بد، غیرحرفه ای و زشت بود و وقتی تغییر پیدا می شود خود باشگاه و گروه باید توضیح دهند که ما این کار را به این دلایل انجام دادیم.

حالا هم رفتار با شفر زشت بود و هم پولش را باید بدهند.
دقیقا همین طور است و استقلال در این ماجرا هم از لحاظ اخلاقی و مالی ضرر کرد.

برای فصل بعد می خواهند مربی خارجی بیاورند. چه نظری دارید؟

نه! در این وضعیت با آمدن مربی خارجی مخالف هستم. باید یک میلیون دلار دوباره بدهیم که می شود به نرخ الان 15 میلیارد که اگر آن را الان صرف کمپ مرحوم ناصرخان کنند حداقل استقلال یک جا برای تمرین دارد و دیگر به دنبال زمین تمرین نیستند. با این عدد حداقل می توان سه بازیکن تاپ خرید.

اگر داخلی باشد به نظر شما فرهاد کارش را ادامه دهد یا یک مربی با تجربه تر بیاید؟
فرهاد باید در ابتدا خودش ریسک کند و باشگاه هم باید بپذیرد. این که فرهاد جوان است و شاید تجربه بیشتری می خواهد من موافق هستم اما کلی نگاه کنید بهترین فرد امیر قلعه نویی است.

خطیر بعد از بازی با نفت آبادان مصاحبه ای کرد که شرط بندی در فوتبال وجود دارد.

بله این اتفاق می افتد و من هم شنیدم.

شنیدید یا موردی دیدید؟

من هم شنیدم که خیلی اتفاقات عجیب و غریب می افتد اما اینکه مدرکی در اختیار داشته باشم و دیده باشم نه اصلا این طور نیست. همه عقل و شعور داریم و یکسری مسایل مشهود است هرچند که باید مدرک داشت. من نباید دنبال آن باشم و کمیته اخلاق و نهادهای نظارتی باید پیگیری کنند.

به نظرت پیگیر هستند؟

قطعا هستند و آن را علنی نمی کنند...

هفته آخر با توجه به جدول و بازی های آخر قهرمانی را چطور می بینید؟
کار پرسپولیس راحت تر است و با یک تساوی قهرمان می شود اما فوتبال عجیب و غریب است و شاید اتفاقات دیگری بیفتد. پرسپولیس هفته آخر کوتاه نخواهد آمد و با تمام قدرت برای گرفتن جام می روند.

4344