گزارش ویژه/ از دوحه تا ابوظبی؛ جسارت از تاکتیک استقلال پر کشید

گزارش ویژه/ از دوحه تا ابوظبی؛ جسارت از تاکتیک استقلال پر کشید

وب سایت رسمی فوتبالی - استقلال هم مثل پرسپولیس در چهارمین بازی خود در لیگ قهرمانان مغلوب یک حریف عربستانی شد تا همچون رقیب سنتی برای صعود کار دشواری پیش رو داشته باشد.

به گزارش فوتبالی آبی‌پوشان تهرانی که در بازی قبلی خود موفق شده بودند الهلال عربستان را شکست دهند این بار مغلوب این حریف سنتی خود در آسیا شدند. آن هم در شرایطی که حریف تقریبا یک نیمه را ده نفره بازی کرد. تا حدود زیادی می توان حق را به آن دسته از  هواداران استقلال داد که  از فرصت‌سوزی‌های مهاجمان تیم خود گله دارند. مگر در یک بازی بین‌المللی و در این سطح در مقابل تیمی مقتدر همچون الهلال چند موقعیت گل می‌توان ایجاد کرد؟

استقلال با همان فرمول بازی رفت در پی شکست دادن الهلال بود. کنترل الهلالی که در فاز هجومی مقتدر و پر زور است و ضربه زدن سرعتی به دفاعی که کیفیت بالایی ندارد. اما اگر در بازی رفت استفاده از ضربات ایستگاهی و تک موقعیت‌ها به کمک شفر آمد این بار آن موقعیت‌سنجی لازم برای گلزنی در نزد آبی‌ها وجود نداشت. ضمن اینکه زور استقلال در ضدحملات همچون بازی رفت نبود‌.

برخلاف بازی رفت که استقلال کنترل‌کننده بازی بود، این بار این الهلال بود که از همان ابتدا کنترل بازی را به دست گرفت. درست است که در بازی رفت نیز الهلال بیشتر صاحب توپ بود اما استقلال در آن بازی هوشمندانه کنترل بازی را در دست داشت و جریان بازی را مطابق یک برنامه تاکتیکی از پیش تعیبن شده به پیش برد. اما در بازی دیشب برخلاف بازی رفت، سازمان تاکتیکی استقلال نظم و انسجام بازی رفت را نداشت و هر آن احتمال باز شدن دروازه این تیم می‌رفت. ضمن اینکه در فاز حمله نیز استقلال جسارت کمتری نسبت به بازی رفت به خرج داد. این‌ها باعث شد تا این الهلال باشد که گل اول بازی را به ثمر برساند و مشکل استقلال پس از دریافت گل بیشتر نیز شد. چرا که تیم از لحاظ تاکتیکی آماده جبران گل خورده نبود. علی رغم اینکه الهلال دقایقی پس از رسیدن به گل ده نفره شد، زمان زیادی گذشت تا بازیکنان شفر بتوانند مهیای حمله کردن منسجم به روی دروازه حریف شوند. تعویض‌‌های شفر در راستای تغییر آرایش و تاکتیک تیم بود؛ تغییر تیمی که برای یک بازی واکنشی چیده شده بود به تیمی که می‌بایست بازی اکتیو و هجومی انجام دهد. اما این تغییر با سرعت مناسب انجام نشد و اگرچه آبی‌ها دو موقعیت خوب گلزنی به دست آوردند اما حملات این تیم دامنه‌دار نشد تا فرصت کنترل بازی همچنان در دست الهلالی‌ها باشد. بعید بود که اگر الهلال ده نفره نمی‌شد استقلال با این سبک بازی قادر به  خلق موقعیت چندانی به روی دروازه حریف شود.

یکی از ایراداتی که از همان ابتدای حضور شفر بر روی نیمکت استقلال به این مربی گرفته می‌شد، ترکیب‌چینی و تعویض‌های این مربی در برخی از بازی‌ها بوده است. دیشب نیز حضور نورافکن در پست وینگر و روزبه چشمی در پست هافبک دفاعی چندان جواب نداد و این دو بازیکن تاثیرگذاری چندانی بر بازی استقلال نداشتند. چه بسا اگر شفر از همان ابتدا از بازیکنی همچون قائدی در پست وینگر استفاده می‌کرد می‌توانست همچون بازی رفت ضربه اول را او به حریفش وارد کند. حریفی که با استرس زیاد پا به میدان با استقلال گذاشته بود و همین موضوع می‌توانست به عنوان یک نقطه ضعف مورد استفاده شفر قرار گیرد تا با اتخاذ تدبیری، تیمش را برای زدن گل اول با جسارت بیشتری به میدان بفرستد. از دوحه تا ابوظبی جسارت از استقلال رخت بربست تا الهلال شکست بازی رفت را جبران کند.

گزارش از حجت شفیعی/ سایت فوتبالی

7655