پیش بازی پرسپولیس - استقلال؛ ال فینالینو! / برد دربی، راه میان بُر قهرمانی

پیش بازی پرسپولیس - استقلال؛ ال فینالینو! / برد دربی، راه میان بُر قهرمانی

وب سایت رسمی فوتبالی- دو تیم اول و دوم جدول رده بندی لیگ برتر در حالی به مصاف هم می‌روند که پیروزی در این دیدار می‌تواند علاوه بر لبخند رضایت هوادار، نزدیک شدن به قهرمانی هجدهمین دوره لیگ برتر را هم برای تیم برنده به ارمغان بیاورد.

به گزارش فوتبالی، دو تیم سرخابی پایتخت، سال را با دربی آغاز می کنند و همین موضوع باعث می شود تا حتی لحظه ای به باختن فکر نکنند. از قدیم می گویند سالی که نکوست از بهارش پیداست و این بار شاید بگویند سالی که نکوست از دربیش پیداست!

پسران آبی جدای از اینکه الهیار صیادمنش و طارق همام را ندارند حالا با غیبت وریا غفوری کاملا دچار شوک شده اند و شفر باید تاکتیک تیمش را بازنگری کند. در طرف مقابل برانکو فقط شایان مصلح را در اختیار ندارد که این موضوع نمی تواند نگران بزرگی برای ارتش سرخ باشد.

دربی زیبا تسکین بخش این روزهای تلخ!

پرسپولیس و استقلال در شرایطی دربی 89 را برگزار می‌کنند که در بهترین شرایط خود به سر می‌برند و هواداران‌شان را بیش از هر زمان دیگری نسبت به آینده (لیگ داخلی و آسیا) امیدوار کرده‌اند خصوصا استقلال که با تماشاگرانش آشتی کرده و جذابیت را با هیجانی کردن لیگ به این رقابت‌ها برگردانده است. در این شرایط نباید این تفکر در ذهن هواداران دو تیم وجود داشته باشد که باخت در دربی پایان همه چیز است چرا که همین حساسیت بیش از حد و ترس از باخت مثل خیلی از دربی‌ها، کیفیت این مسابقه را تا حد زیادی پایین می‌آورد.

این مسابقه 3 امتیاز دارد و برنده آن شاید از نظر روحی و روانی در شرایط بهتری قرار گیرد اما نمی‌تواند موفقیت خود در بازی‌های آینده را تضمین کند. انتظار منطقی همه فوتبالدوستان ایرانی در وهله اول تماشای یک بازی زیبا و تهاجمی در کنار رعایت بازی  جوانمردانه است و هر نتیجه‌ای رقم بخورد، زندگی و لیگ ادامه خواهد داشت.

اما مهم ترین نکته به شرایط این روزهای کشور باز می گردد جاییکه سیل امان خیلی ها را بریده و شاید این 90 دقیقه بتواند برای دقایقی آسیب دیدگان را از اوضاعی که در آن قرار دارند خارج کند. بدون شک یک دربی هیجان انگیز و زیبا می تواند تسکین بخش درد بسیاری از کسانی باشد که سال 98 را بر خلاف سالیان گذشته به بدترین شکل ممکن آغاز کرده اند.

طعم ویژه صدرنشینی با بُرد دربی

اما این هفتمین تقابل دو تیم در تاریخ در تعطیلات نوروزی است. پیش از این یک بار استقلال و یک بار پرسپولیس توانسته‌اند برد را به هواداران‌شان عیدی دهند و فاتح حساس‌ترین دربی خاورمیانه باشند. دو تیم تا به حال ۸۸ بار به مصاف هم رفته‌اند که حاصل آن ۲۶ پیروزی برای استقلال و ۲۲ برد برای پرسپولیس بوده است. اشکان خورشیدی برای نخستین بار این دیدار را سوت خواهد زد و علیرضا فغانی نیز داور ویدئویی این دیدار خواهد بود.

دو تیم شرایط مشابهی را چه در لیگ برتر و چه در لیگ قهرمانان آسیا دارند و تنها مزیت سرخ‌ها به شاگردان شفر، حذف نشدن از جام حذفی است. پرسپولیس با ۴۵ امتیاز در رده نخست جدول قرار دارد و در ۵ دیدار اخیر خود در لیگ برتر شکستی نداشته است. البته این نخستین بازی شاگردان برانکو در سال ۹۸ است و کسب ۳ امتیاز می‌تواند انتقام برانکو از سرمربی آلمانی استقلال به دلیل شکست بازی برگشت فصل گذشته باشد.

در سوی دیگر، اوج گیری استقلال در نیم فصل دوم با درخشش ۳ ستاره خارجی و جدید خود و همچنین امتیاز از دست دادن سایر مدعیان از جمله پرسپولیس سبب شد تا استقلال ضمن صعود به رده دوم، در صورت شکست پرسپولیس بتواند پس از ۳ سال صدرنشینی را تجربه کند. آبی‌ها هر ۴ دیدار قبلی خود در لیگ برتر را پیروز شده‌اند و تنها در لیگ قهرمانان آسیا امتیاز از دست داده‌اند. فاصله ۲ امتیاز پسران شفر با برانکو، در صورت کسب دومین پیروزی مربی آلمانی در دربی پایتخت می‌تواند به هفته‌ها انتظار استقلالی‌ها خاتمه دهد و آبی‌ها پس از سه فصل بتوانند بالاتر از رقیب دیرینه بایستند.

پرسپولیس سلطان بازیهای خانگی

پرسپولیس موقعیت خود در صدر جدول را بیش از هر چیز مدیون امتیازگیری در استادیوم آزادی است.این تیم با ۲۹ امتیاز صدرنشین بازیهای خانگی است و در ۹ بازی اخیر خود در استادیوم آزادی به ۸ پیروزی دست یافته است.

استقلال بی‌‌رحم در نیمه اول

استقلال بهترین تیم نیمه اول بازیهای لیگ است.این تیم که در ۵ بازی گذشته به پیروزی رسیده است، در همان نیمه اول موفق به زدن گل اول بازی شده و نیمه اول را پیروز به رختکن رفته است.پرسپولیس نیز در دیدارهای اخیر در ۴۵ دقیقه ابتدایی متزلزل نشان داده و از ۴ گلی که در نیم فصل دوم دریافت کرده ۳ گل در نیمه اول بوده است.

چهره ویژه: گادوین منشا جنجالی ترین بازیکن دربی پیش رو، در این بازی از حداکثر انگیزه بهره مند است. او که سابقه سه بازی در دربی تهران را دارد، حالا به واسطه انتقال بزرگ از پرسپولیس به استقلال، شرایط خاصی را تجربه می‌کند. منشا به خاطر بیانیه باشگاه پرسپولیس علیهش، حالا می‌خواهد توانایی های خود را ثابت کند. او که در مقابل فولاد با یک شوت استثنایی اولین گلش با پیراهن استقلال را زد، حالا می‌خواهد با یک گل دیگر بیش از این در دل آبی ها جا باز کند.

هفته بیست و سوم لیگ برتر

پرسپولیس – استقلال

شنبه 10 فروردین 1398

تهران، ورزشگاه آزادی، ساعت 16:00

رتبه دو تیم: پرسپولیس با 22 بازی و 45 امتیاز صدرنشین است و استقلال با 22 بازی و 43 امتیاز در رده دوم جدول قرار دارد.

بازی پیشین: سپیدرود رشت یک -  پرسپولیس 3؛ استقلال یک – نساجی صفر

تیم داوری: اشکان خورشیدی کمک ها: رضا سخندان – علی میرزابیگی  کمک داوران اضافی: محمدرضا اکبریان – محمدحسین زاهدی فرد کمک داوران ویدئویی: علیرضا فغانی – محمدرضا منصوری داور چهارم: آرمان اسعدی ناظر داوری: فریدون اصفهانیان

محروم: دو تیم محرومی برای این بازی ندارند اما وریا غفوری، طارق همام و الهیار صیادمنش از استقلال و شایان مصلح از پرسپولیس به دلیل مصدومیت این بازی را از دست داده اند.



2526