شاه حسینی: صحبت های حسن زاده ناپخته بود

شاه حسینی: صحبت های حسن زاده ناپخته بود

وبسایت رسمی فوتبالی- رییس اسبق کمیته انضباطی به صحبت های اخیر حسن زاده واکنش نشان داد.

به گزارش سایت فوتبالی و به نقل از فرهیختگان، عبدالرحمان شاه ‌حسینی را باید هنوز به یاد داشته باشید. رئیس سابق کمیته انضباطی که متولد روستای آهوانوی دامغان است و حالا چند سالی می ‌شود که از فوتبال دور شده و همچنین بعد از 31 سال قضاوت در دادگستری، بازنشسته شده است. او پس از استعفایش از کمیته انضباطی با فدراسیون بولینگ و بیلیارد هم همکاری داشت و سه سال درگیر پرونده فساد در فوتبال بود که در زمان خود سروصدای زیادی به پا کرد اما خیلی زود به دست فراموشی سپرده شد. صحبت های شاه‌ حسینی را در ادامه می‌خوانید.
 
 بعد از رفتن ‌تان از فوتبال، اتفاقات و حوادث پیرامون آن را دنبال می‌کنید؟*

بله، با اینکه مستقیم درگیر فوتبال نیستم اما اتفاقات آن را دنبال می ‌کنم و اهالی رسانه هم ما را فراموش نکرده‌ اند و درباره مسائل حقوقی فوتبال صحبت‌ هایی را انجام می‌ دهیم.
 
 *از پرونده فساد در فوتبال شروع کنیم. یک پرونده بسیار بزرگ که مدتی اهالی این رشته و اتفاقات حول ‌وهوش آن را تحت تاثیر خودش قرار داد اما به یکباره به دست فراموشی سپرده شد.

ما تیمی بودیم که کارمان را به نحو احسن انجام دادیم. سه سال با این پرونده درگیر بودیم. تحقیقات جامعی در کلیه زمینه‌ ها صورت گرفت و با اهالی فوتبال و ورزش صحبت ‌های زیادی انجام دادیم. تمام اظهارات افراد و رسانه‌ ها مکتوب شد و به امضای احضار کننده‌ ها رسید و در چندین جلد این پرونده تجمیع شد. سپس خلاصه این پرونده در صحن علنی مجلس در قالب یک گزارش قرائت و در رسانه‌ ها پخش شد. متاسفانه خروجی کار آن چیزی نبود که انتظارش را داشتیم. یک قسمتی از کار رسیدگی برعهده قوه قضائیه بود و بخش دیگر آن به نهادهای نظارتی مربوط می‌شد. در همین حین دوره مجلس قبلی تمام و اعضای جدید آمدند. به اعتقاد من رسانه‌ ها عقب ‌نشینی کردند. پرونده ملی و بسیار مهم بود و مسائل مهمی از مفاسد فوتبال را بررسی می‌کرد. مسائلی چون تبانی، شرط‌ بندی، جعل مدارک پایان ‌خدمت، رشا و ارتشا در این پرونده به چشم می ‌خورد و رسانه‌ ها باید از متصدیان جدید کمیسیون اصل 90 و آقای محمدی به ‌عنوان رئیس این کمیته جویای ماجرا می‌ شدند که این اتفاق رخ نداد. اگر این پرونده به صورت دقیق مورد بررسی قرار می ‌گرفت یک رنسانس در سالم‌ سازی فوتبال به وقوع می ‌پیوست. خیلی از اشخاصی که پز سلامت و مبارزه با فساد را می ‌دهند در آن پرونده دچار تخلف شده بودند. از مدعی ‌العموم آقای جعفری دولت‌آبادی می ‌خواهم تا به این قضیه ورود کنند.
 
 *این روزها بحث دو شغله بودن آقای حسن‌زاده مطرح شده است. طبق بند 141 قانون اساسی قضات نمی‌توانند دو شغله باشند. در این باره به صورت شفاف توضیح بدهید که آیا این مساله امکان‌پذیر است که قضات بتوانند شغل دیگری داشته باشند یا خیر؟

درباره بحث دو شغله بودن باید بگویم اگر جای دومی که آن شخص در آن عضویت دارد تعریف یک شغل را داشته باشد و موظفی، ساعت کاری و حقوق به آن تعلق بگیرد مصداق یک شغل را داراست. قاضی و غیرقاضی هم فرقی ندارد و آنها حق حضور در سمت‌های دولتی را ندارند. درخصوص قضات شرایط سخت ‌تر و پیچیده‌ تر است و قانون به ما سخت ‌تر گرفته است. طبق قانون مذکور، قضات نمی ‌توانند در سایر ارگان‌ها و نهادها فعالیت داشته باشند. این یک بخشنامه است. شاید این سوال به وجود بیاید که در طول تاریخ قضات زیادی ازجمله خود من، وجود داشته‌ اند که هم قضاوت می‌ کردند و هم در کمیته انضباطی حضور داشتند. باید همین ‌جا بگویم که قضات اگر بخواهند فعالیت دومی به جز قضاوت داشته باشند باید دو شرط را رعایت کنند. یک اینکه نباید شغل دوم با شغل قضایی مغایر باشد و دوم اینکه اذن قوه قضائیه در این رابطه گرفته شود. برای اولین بار می‌ گویم که همکاران من و خودم از کمیسیون نقل ‌وانتقالات قوه قضائیه این اجازه را داشتیم تا در کمیته انضباطی حضور داشته باشیم. اما اطلاع ندارم دوستانی که بعد از ما آمدند چنین اجازه‌ ای را داشته‌ اند یا خیر. باید از خودشان بپرسید. در ضمن ما از فدراسیون فوتبال حقوق هم نمی‌ گرفتیم.
 
 *مساله دیگری که این روزها به آن پرداخته می‌شود تداخل و هم‌ پوشانی بین کمیته اخلاق و کمیته انضباطی است. زمان شما کمیته اخلاق وجود نداشت. نظر شما درباره این کمیته و تداخل آن با کمیته انضباطی چیست؟

کمیته اخلاق در فیفا تایید شده و رکن شناخته شده‌ ای به حساب می‌ آید اما صلاحیت‌ های این کمیته و کمیته انضباطی چیست؟ در آیین‌نامه‌ ها این صلاحیت‌ ها مشخص شده اند. اگر بخواهم کلی به شما در این باره توضیح دهم باید بگویم وقایع قبل، حین و بعد از مسابقات در محدوده جغرافیایی استادیوم در حیطه وظایف کمیته انضباطی است و خارج از این حوزه به کمیته اخلاق مربوط می‌ شود. درباره شکستگی بینی مدیر باشگاه استقلال توسط علیرضا حقیقی مثال خوبی برای روشن شدن قضیه می ‌تواند باشد. کمیته اخلاق این حق را دارد که با این قضیه از حیطه فوتبال برخورد کند و شخص مورد نظر را با جرایم ورزشی روبه‌ رو کند اما نمی ‌تواند برای بینی شکسته شده دیه ببرد. به نظر من وجود کمیته اخلاق باعث ایجاد تداخل نشده اما بهتر است که این دو کمیته صلاحیت‌ های خود را به‌ طور شفاف برای مردم و رسانه‌ ها توضیح دهند تا مشکلی به وجود نیاید و ایجاد ابهام نکند.
 
 *حسن‌زاده در گفت‌ وگویی رادیویی صحبت‌هایی را مطرح کرد که موجب رنجش خاطر هموطنان شهرستانی شد. به‌عنوان یک قاضی که اهمیت واژه‌ها و بار آنها را می‌ دانید نظرتان درباره صحبت‌های ایشان چیست؟

کسی که در مقام قضاوت قرار می ‌گیرد باید خیلی مراقب لباس پوشیدن و حرف زدنش باشد. قاضی باید اصولی را رعایت کند که بقیه توجه چندانی به آنها ندارند. حرفی که زده شد بسیار ناپخته بود. این صحبت ‌ها توهینی بود اول به خود آقای حسن‌ زاده چراکه خودشان هم شهرستانی هستند و سپس به همه هموطنان شهرستانی. بارها گفته‌ ام و بازهم با افتخار می‌گویم که یک روستایی هستم و پله‌ پله به این جایگاه رسیده‌ ام. خیلی از متخصصان و مسئولان رده بالای ما هم شهرستانی و روستایی هستند. ایشان باید اول از خودشان و سپس از مردم ایران عذرخواهی کنند. البته آقای حسن‌ زاده مطمئنا سوء‌ نیتی پشت حرف خود نداشته‌ اند و این را هم باید در نظر گرفت.
 
 به‌عنوان سوال پایانی، دوست ندارید به فوتبال برگردید؟*

در فوتبال سخت ‌ترین کار، کار قضایی است. با این وضعیت موجود ابدا دوست ندارم در فوتبال باشم. به نظر من کسانی که اهلیت مدیریت در راس فوتبال را دارند در خانه‌ هایشان هستند. کسانی مثل دادکان، هاشمی‌طبا و... که مالکان اصلی این رشته به شمار می‌روند. در این شرایط خانه‌ نشینی را به کار کردن با ذلت ترجیح می‌دهم. درنهایت امیدوارم در فوتبال به جایی برسیم که مقررات فوتبالی درخصوص متخلفان بدون در نظر گرفتن نام‌ ها و دانه‌ درشت و دانه‌ ریزها به صورت عادلانه و منصفانه اجرا شود و شاهد کاهش تخلفات باشیم.

7655