شاه‌حسینی در گفت‌وگوی اختصاصی با فوتبالی؛ باید سراغ پشت خاکریز و دانه‌درشت‌ها بروند!

شاه‌حسینی در گفت‌وگوی اختصاصی با فوتبالی؛ باید سراغ پشت خاکریز و دانه‌درشت‌ها بروند!

پایگاه خبری فوتبالی- رییس اسبق کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال درباره پرونده فساد در فوتبال صحبت‌های مهمی را مطرح کرد. 

به گزارش فوتبالی، این روزها بحث فساد در فوتبال بسیار داغ است و هر روز خبرهای تازه‌تری از ابعاد گسترده این فساد منتشر می‌شود. در چنین پرونده‌هایی حرف و حدیث و شایعه و گمانه‌زنی بسیار زیاد است اما شاید حرف‌های کسانی که با این مسائل از نزدیک روبرو بوده‌اند مهم‌تر باشد. عبدالرحمان شاه‌حسینی رییس اسبق کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال امروز در گفت‌گویی اختصاصی با فوتبالی در این باره صحبت کرده است.

این روزها مساله فساد در فوتبال تبدیل مطرح است. شما وضعیت را چطور می‌بینید؟

بیشتر از 20 سال است که درباره این قضیه صحبت می‌شود. یکی از افرادی که در کنار همکارانش درباره فساد در فوتبال تحقیق کرده و کار کرده بنده هستم. چیزی حدود سه چهار سال در مجلس در این باره کار شد. در این روزها که در یک گوشه از کشور ما در کرمان دارد به این قضیه به طور جدی رسیدگی می‌شود من توصیه‌ای به همکارانم در دستگاه قضایی دارم. فساد در فوتبال یک خاکریز دارد. یک عده خاصی همیشه پشت این خاکریز پنهان شده‌اند. این افراد با کمک برخی افراد ذی‌نفوذ همیشه برای خودشان مصونیت ایجاد کرده‌اند. الان هم توصیه من این است که به سراغ پشت خاکریز بروند. اگر این دانه‌درشت‌ها دستگیر کنند قضیه حل می‌شود. نباید به قربانی کردن عده خاصی بسنده بکنند. 

حتما اسامی افرادی را که در این پرونده مطرح شده است شنیده‌اید...

من با توجه به این که خودم کار قضایی کرده‌ام به هیچ عنوان قبل از رسیدگی مقدماتی که در دادسرا انجام می‌شود و رسیدگی نهایی که همان صدور حکم است درباره افراد صحبت نمی‌کنم. ولی ما به طور کلی آدرس‌ها را می‌گوییم. اگر آن پرونده را که چند سال قبل در مجلس برایش زحمت کشیده شد دوباره نبش قبر کنند به خیلی مسائل می‌رسند. 

چرا نبش قبر نمی‌شود؟ 

من خودم به عینه دیده‌ام که افرادی که در مراجع تصمیم‌گیری تاثیرگذار بوده‌اند شاید دخالت کرده‌اند و این اجازه را نداده‌اند. ولی الان این زمینه را که در دستگاه قضایی می‌بینم که بدون تعارف و بدون دخالت نظرات شخصی و بدون نگاه به سمت‌ها افراد را دعوت می‌کنند. البته قطعا با حفظ آبروی افراد به این پرونده رسیدگی می‌کنند. به اعتقاد من الان دیگر کسی از فوتبال توقع ندارد. می‌شود گفت که از ارکان قضایی فوتبال تقریبا ناامید شده‌اند. اما از دستگاه قضایی توقع دارند.

ارکان قضایی فوتبال استقلال لازم را دارند؟

شما باید استقلال را در  نتیجه عملکرد ارکان ببینید. اگر ارکان قضایی فدراسیون فوتبال زمانی که فساد در فوتبال اینقدر گسترده نبود وظیفه‌شان را انجام می‌دادند مطمئن باشید کار به دستگاه قضایی کشیده نمی‌شد. امروز امید مردم و تمام کسانی که به دنبال عدالت هستند این است که به صورت ریشه‌ای و قاطع با این قضیه برخورد شود. هر کسی در هر مقامی هست و ثابت می‌شود مرتکب تخلف شده باید برایش احکام بازدارنده صادر شود حکمی که برای‌ متخلفان حکم شیرینی نداشته باشد.

گفته می‌شود حجم فساد آنقدر زیاد است که بعضی مواقع سیستم‌های نظارتی پی به وجود کوه یخ می‌برند. انگار حجم بزرگی از فساد مانده است که هنوز برملا نشده است و شاید این باعث مماشات شود. 

من فکر می‌کنم باید پله به پله پیش برویم. الان یک پرونده که به صورت مصداقی مطرح است اگر به حواشی آن خوب رسیدگی شود مطمئن باشید که کم کم این مسائل جمع خواهد شد. هیچ موقع ناهنجاری و فساد به صفر نخواهد رسید. ولی هنر مرجع رسیدگی کننده این است که تخلفات را به حداقل برساند.

1359