گفت وگوی جنجالی پیرامون تبانی در رقابت های باشگاهی کشور در برنامه وقت اضافه رادیو ایران با حضور عبدالرحمان شاه‌حسینی و داود مهابادی

گفت وگوی جنجالی پیرامون تبانی در رقابت های باشگاهی کشور در برنامه وقت اضافه رادیو ایران با حضور عبدالرحمان شاه‌حسینی و داود مهابادی

پایگاه خبری فوتبالی- رئیس پیشین کمیته انضباطی و سرمربی تیم شاهین شهرداری بوشهر روی خط برنامه وقت اضافه رادیو ایران آمدند و در مورد پرونده های تبانی در فوتبال ایران به بحث و گفتگو پرداختند.

به گزارش فوتبالی، عبدالرحمان شاه حسینی رییس اسبق کمیته انضباطی درخصوص علت عدم رسیدگی به پرونده قدیمی تبانی در لیگ برتر و لیگ یک اظهار داشت: در مقدمه باید عرض کنم که پرونده مربوط به تبانی به دقت کارشناسی و بررسی شد، گزارشی از آن تهیه شد و این گزارش در صحن مجلس قرائت شد و به طور مستقیم توسط رسانه ها منتشر شد. همانطور که مستحضر هستید مجلس و کمیسیون اصل 90 قدرت قضایی ندارد و صرفا میتواند گزارش تهیه کند و جهت رسیدگی به قوه قضاییه ارسال کند که این اتفاق هم افتاد و گزارش مربوطه جهت پیگیری به دستگاه قضایی ارسال شد. برای بنده هم جای سوال دارد که چرا بعد از 5 - 6 سال هنوز رسیدگی قضایی به این پرونده صورت نگرفته است. در خصوص تبانی من مایلم از بعد دیگری با شما صحبت کنم. زمانی که ما در کمیته انضباطی بودیم هر پیشرفتی که در روند پرونده حاصل میشد رسانه ای میکردیم و در اختیار مردم قرار میدادیم اما جناب کفاشیان، رییس همیشه خندان فدراسیون فوتبال، فقط به مسئله تبانی میخندید و میگفت این مسائل در فوتبال ما وجود ندارد.

در ادامه گفتگو، داود مهابادی، سرمربی تیم شاهین شهرداری بوشهر روی خط آمد و درباره اینکه آیا در فوتبال ما تبانی وجود دارد یا خیر گفت: این مسئله که اظهر من الشمس است! خیلی از مواقع نتایجی که در لیگ ما رقم میخورد قابل باور نیست. به تازگی مسئله تبانی به شدت در لیگ ما رونق گرفته است و این مسئله را به صورت شفاف نمیشود توضیح داد و این وظیفه ارکان قضایی است که مسئله تبانی را کشف کنند و اینکه من الان به طور مستقیم بگویم فلان روز و فلان ساعت به من پیشنهادی داده شده، کار درستی نیست چرا که من الان اسناد و مدارک مورد نیاز را در اختیار ندارم که به ارکان قضایی ارائه بدهم. شما ملاحظه بفرمایید در لیگ دسته دوم پیش آمده یک تیم در خانه خودش 6 تا یا 10 تا گل خورده است که بسیار مسئله عجیبی است. زمانی که آقای شاه حسینی و آقای دادکان در فدراسیون حضور داشتند خیلی روی این قضایا بحث می شد. اگر به خاطر داشته باشید در بازی میان راه آهن و شهید قندی یزد بنده خودم به عنوان کاپیتان تیم راه آهن در زمین حضور داشتم و همزمان با ما دو تیم نفت آبادان و پیام خراسان هم بازی می کردند. ناگهان همه متوجه شدند با هر گلی که ما به ثمر می رسانیم، نفت آبادان هم یک گل به پیام خراسان می زند که به خاطر مشکوک بودن ماجرا دستور توقف بازی را دادند.

سپس شاه حسینی در واکنش به اظهارات مهابادی عنوان کرد: کسانی که در فوتبال مبادرت به تبانی و کلاه برداری می کنند به صورت کاملا حرفه ای عمل می کنند؛ چه در جایی که داوران و مدیران باشگاه ها نقش دارند و چه جاهایی که بازیکنان و یا حتی مربیان نقش دارند. ما نمی توانیم با خودرو پیکان به تعقیب بنز برویم. به اعتقاد بنده زمانی که یک بازی مشکوک به تبانی است، حتی اگر شاکی هم وجود نداشته باشد، فدراسیون فوتبال می تواند مستقیما ورود کند. پرونده های تبانی در فوتبال، پرونده هایی بسیار خاص و مشکل است. به نظر من باید تیمی از افراد مجرب، سالم و شناخته شده در فوتبال ما تشکیل شود که به این پرونده ها رسیدگی کنند.

وی در خصوص اینکه چرا با افراد متخلف آن گونه که باید و شاید برخورد نمی شود و آرای صادره در خصوص این افراد معمولا مجازاتی بسیار سبک و کم اهمیت است تصریح کرد: به نظر من کمیته انضباطی آرای بسیار خوبی مانند چند سال محکومیت صادر کرده بود اما کمیته استیناف این افراد را بخشید و در مجازات آنها تخفیف داد. هر کسی که در تبانی نقش داشته باشد، باید با اشد مجازات تنبیه شود. اشاره کردید که در کشورهای مختلف حساب ها و تلفن افراد را کنترل کردند و بعد به نتایجی رسیدند. از نظر افراد حقوقی، این از ادله‌ی اثبات دعواست. من به جرات می گویم که فدراسیون فوتبال ما نه صلاحیت و نه قدرت این را دارد که حساب ها و تلفن ها را کنترل کند. دستگاه قضایی ما باید به کمک فدراسیون فوتبال بیاید و فدراسیون هم باید این را اعلام کند. بحث تبانی فقط تخلف فوتبالی نیست. علاوه بر تخلف فوتبالی که ارکان قضایی باید شدیدترین تنبیهات را برای تیم یا شخصی که تبانی می کند در نظر بگیرند، این ها مطابق قانون مجازات اسلامی، عناوین مجرمانه دارد. آیا فدراسیون فوتبال این‌ها را به دستگاه قضایی معرفی می کند؟ دستگاه قضایی پس از اعلام فدراسیون فوتبال خیلی راحت می تواند کنترل های لازم را روی حساب‌ها، حتی تا ماه ها قبل را انجام دهد. ادله ای که برای اثبات دعوا می خواهیم، به این طریق به دست می آیند. علاوه بر صلاحیت و قدرت و توان، فدراسیون فوتبال در یک دهه اخیر حتی اراده این کار هم نداشته است. آقایان می گویند که اراده‌اش را داریم، پس بسم‌الله! به جز این که خودتان رسیدگی می کنید، باید به مراجع قضایی که ابزار قانونی این کار را دارند و می توانند حساب ها، تلفن ها و مراودات مالی مختلف را با دستور قضایی حسابرسی کنند، اعلام کنند. اگر فقط در فدراسیون بخواهد رسیدگی شود، من همین الان به شما می گویم که به جایی نخواهد رسید. 

مهابادی در ادامه اظهار داشت: ارکان قضایی کشور باید به این زمینه ورود کنند. اگر محرومیت ها زیر 5 سال یا 10 سال باشد، اصلا به درد نمی خورد! محرومیت باید به حدی باشد که افراد متنبه شوند و جرات این کارها را به خود ندهند. برای مثال میتوانم اشاره کنم به این که چند سال پیش جریمه برای نبستن کمربند ایمنی به 100 یا 200 هزار تومان افزایش یافت. پس از آن، همه کمربندها را بستند! زمانی آقای دادگان دستور دادند که دیدار بین نفت آبادان و راه آهن در شهر بی طرف برگزار شود و برنده به مرحله بعد صعود کند. ما به تبریز رفتیم ولی تیم نفت آبادان در زمین حضور پیدا نکرد. الان برای اینکه شبهه ای به وجود نیاید، یک بازی اینگونه برگزار کنند.

شاه‌حسینی در پاسخ به این سوال که آیا بعضی از افراد مصونیت ویژه‌ای در بحث فساد در فوتبال ایران دارند و به هیچ‌عنوان نباید نام این افراد درگیر این موضوعات شود، گفت: مطابق مقررات نوشته شده ما، هیچ فردی در هر مسند و مقامی، در مقابل اجرای قانون مصونیت ندارد. حتی اگر رییس جمهور کشور هم مرتکب جرمی شود، قانون مشخص کرده است که چگونه باید مجازات شود. بنابراین در فوتبال هم قطعا همینطور است و کسی مصونیت ندارد. اما در مقام عمل اعتقاد دارم که متاسفانه بدین گونه است که دانه درشت های فوتبال بعضا در یک دهه اخیر، از اجرای قوانین مربوط به فوتبال در بعضی از تخلفات به دلایل نامعلوم، برایشان مصونیت کذایی ایجاد کرده‌اند. حتی کسانی که سکان‌دار فوتبال ما بوده اند هم میان این افراد بوده اند. این فاجعه‌ی قضایی است. در رابطه با همین مساله تبانی در لیگ دو و یک دیده‌ام که مدیران مصاحبه می کنند و می گویند که ما از ارکان قضایی خواسته ایم که شدیدترین برخورد را بکنند. همین هم فاجعه است. از ارکان قضایی کسی نمی تواند چیزی بخواهد. ارکان قضایی تنها ارکانی هستند که در تمام دنیا و در ارکان بین المللی فوتبال، مستقل هستند و هیچکس نمی تواند به آن ها دستور دهد که چه کاری بکنند یا نکنند. این اصلا معنا ندارد. رکن قضایی مستقل است و خودش باید کار خودش را انجام دهد.

وی در این رابطه که طبق اساسنامه جدید، ارکان قضایی باید به طور مستقل فعالیت کنند، گفت: امیدوار به این موضوع نباشید. استانداردهای بین المللی بدین صورت است که عده ای که صلاحیت عمومی دارند می توانند کاندیدا شوند و وقتی صلاحیتشان تایید شد، به مجمع بروند و رای بگیرند. اما الان در اساسنامه نوشته اند که هیات رییسه افرادی را برای ارکان قضایی به مجمع عمومی معرفی می کند. همین الان هم هرکسی که را که خود هیات رییسه بخواهد و باب میلشان باشد، به مجمع معرفی می کنند. برای رییس کمیته انضباطی، استیناف و اعضای کمیته اخلاق، از این افراد به هرکس که خودشان بخواهند رای می دهند. این انتخابات آزاد و طبق آیین نامه فیفا نیست. 

شاه‌حسینی در پاسخ به این که دلیل اصلی تبانی در فوتبال ایران را چه عاملی می داند، اظهار داشت: عدم درآمد کافی عوامل فوتبال، عدم نظارت درست رکن قضایی و نبود اراده فدراسیون برای برخورد با تبانی همه از عوامل تبانی هستند. به نظر من هر سه عامل به نسبت دخیل هستند. 

مهابادی نیز در همین مورد گفت: من هم هر سه عامل را دلیل تبانی میدانم.

7474 / 6641