5 کامبک پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا

5 کامبک پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا

به گزارش "ورزش سه"،  شاید از نظر منطقی کار برای پرسپولیس خیلی سخت شده باشد، اما آنها امسال لحظات معجزه‌آسای زیادی را پشت سر گذاشتند و بعید نیست با ادامه این روند، امشب در عین ناباوری جام قهرمانی لیگ قهرمانان را بالای سر ببرند و ویترین افتخارات‌شان را کامل کنند. امسال زیاد پیش آمد که پرسپولیس به مو رسید، اما پاره نشد. 5لحظه معجزه‌آسا از این جنس را با هم مرور می‌کنیم. به این امید که ششمین تجربه بقا در شرایط غیرممکن، جشن را به تمام خیابان‌های ایران بکشاند.


شاید الان از بین هواداران پرسپولیس کمتر کسی به یاد داشته باشد که بازی برگشت مرحله گروهی برابر نسف قارشی ازبکستان چقدر برای سرخپوشان سخت شد. نسف امسال تیم قلدری نشان داد که پا به پای پرسپولیس و السد (تیم‌های راه‌یافته به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان) امتیاز جمع کرد. در جدول گروه، پرسپولیس با 13امتیاز اول شد، السد با 12امتیاز روی پله دوم ایستاد و نسف قارشی با 10امتیاز از صعود باز ماند. در این میان بازی برگشت پرسپولیس با نسف بسیار نزدیک و مهیج دنبال شد؛ طوری که تیم ازبکستانی در لحظات پایان به‌شدت فشار می‌آورد و چیزی نمانده بود دروازه قرمزها را باز کند، اما پرسپولیس قسر در رفت و بازی با تساوی بدون گل به پایان رسید. باز شدن دروازه سرخ‌ها در آن لحظات ممکن بود به قیمت حذف زودرس آنها از مرحله گروهی تمام شد چون در آن صورت بازی روز آخر بین پرسپولیس و السد باید به حذف یکی از 2تیم منجر می‌شد که می‌توانست معادلات کل بازی را تغییر بدهد.


بازی پایانی مرحله گروهی بین پرسپولیس و السد قطر، دوئلی برای صدرنشینی بود. سرخ‌ها در روزی که زیاد هم خوب بازی نکردند، آن بازی را به لطف گل به‌خودی مرتضی پورعلی‌گنجی بردند. السد در آن بازی و مخصوصا در نیمه دوم خیلی روی دروازه سرخپوشان فشار آورد، اما موفق به گلزنی نشد. تنها به ثمر رسیدن یک گل کافی بود تا پرسپولیس به جای صدرنشینی دوم شود و به جای الجزیره امارات، به مصاف  الاهلی عربستان برود و این یعنی تکرار کابوس بازی در زمین بی‌طرف و تغییر اساسی مسیری که سرخ‌ها را به فینال رساند.


مراحل حذفی از همان بازی یک‌هشتم نهایی و مصاف با الجزیره امارات برای پرسپولیس گره خورد. سرخ‌ها در غیاب جلال حسینی بازی رفت را 3 بر2 باختند و وقتی خبرنگاران به سرمربی الجزیره هشدار دادند که کاپیتان در بازی برگشت برمی‌گردد، او جمله تاریخی‌اش را به زبان آورد: «مگر حسینی سوپرمن است؟» بازی برگشت با تساوی یک بر یک در جریان بود و پرسپولیس فاصله‌ای تا حذف نداشت، اما این خود جلال بود که در دقیقه 90روی یک توپ ریباند، دروازه را باز کرد و قرمزها را به جمع 8تیم برتر آسیا برد.


در یک‌چهارم نهایی برابر الدوحیل قطر وضع به‌مراتب بدتر هم شد. پرسپولیس بازی رفت را با یک گل باخت و در شرایطی که در مسابقه برگشت بازی را بهتر شروع کرده بود، روی یک بدشانسی بزرگ دروازه‌اش را باز شده دید. حالا آنها برای صعود باید 3 گل می‌زدند. بین 2نیمه،  امیر حاج‌رضایی روی آنتن شبکه 3 گفت: «این درست که فوتبال غیرقابل پیش‌بینی است، اما یک مقدار دور از عقلانیت به‌نظر می‌رسد که فکر کنیم پرسپولیس ظرف یک نیمه می‌تواند 3گل به الدوحیل بزند.» اما در کمال شگفتی این اتفاق دور از عقلانیت رخ داد و قرمزها هر 3گل را زدند. گل سید جلال، گل به‌خودی و تیر خلاص‌ منشا؛ گل صعود توسط منشا شاید یکی از زیباترین گل‌های عمر این بازیکن بود.


بازی برگشت با السد هنوز آنقدر دور نشده که نیازی به بازخوانی داشته باشد. نقطه عطف آن مسابقه، ضربه سر دقیقه 86ژاوی هرناندس بود که علیرضا بیرانوند به زیباترین شکل ممکن، آن را از دو قدمی بیرون کشید تا عادل فردوسی‌پور بگوید: «بعد از چطوری کریس، حالا چطوری ژاوی؟» اگر آن توپ گل می‌شد شاید پرسپولیس امروز باید خودش را برای بازی با ذوب‌آهن آماده می‌کرد. تمام این حوادث اگرچه کمر پرسپولیس را خم کرد، اما آن را نشکست. آیا امشب قرمزها از بزرگ‌ترین آزمایش فصل، سربلند بیرون می‌آیند و بار دیگر کمر راست می‌کنند؟

منبع : همشهری ورزشی