به بهانه تقابل ایران و بولیوی؛ تیمی که آرژانتین را تا آستانه حذف از جام جهانی برد

به بهانه تقابل ایران و بولیوی؛ تیمی که آرژانتین را تا آستانه حذف از جام جهانی برد

سایت رسمی فوتبالی – ایران هفته آینده در ادامه مراحل آماده سازی خود برای جام ملت های آسیا به مصاف بولیوی خواهد رفت، تیمی که در حال حاضر در رده 58 رنکینگ فیفا بالاتر از تیم هایی نظیر مصر جای گرفته است.

به گزارش فوتبالی، بولیوی در مراحل راهیابی به جام جهانی 2018 نمایش چندان خوبی نداشت و از 18 بازی 14 امتیاز گرفت هر چند که فیفا 4 امتیاز انها را به خاطر استفاده از نلسون کابررا لغو کرد و همین نکته باعث شد که امیدهایشان برای صعود به جام جهانی را از دست بدهند. کابررا قبل از بولیوی برای تیم ملی پاراگوئه نیز بازی کرده بود و به همین خاطر حق بازی برای این تیم را نداشت.

اما این تیم به خصوص در خانه نتایج ارزشمندی گرفت. آنها با نتیجه یک بر صفر شیلی را شکست دادند. اگر شیلیایی ها در آن بازی شکست نمی خوردند از جام جهانی حذف می شدند. این تیم البته به موی دماغ مسی و آرژانتین نیز تبدیل شد. پیروزی دو بر صفر بولیوی مقابل آلبی سیلسته باعث شد تا یاران مسی کارشان برای صعود به هفته های پایان بکشد و در آستانه حذف از مسابقات روسیه قرار بگیرند. بولیوی حتی به برزیل هم رحم نکرد و در خانه مقابل این تیم یک تساوی درخشان بدون گل کسب کرد.با توجه به عملکرد بولیوی در خانه می توان گفت که  اگر یوفا چهار امتیازی که مقابل پرو و شیلی بدست آورده بودند را از جیبشان خارج نمی کرد، می توانستند برای چهارمین بار در تاریخشان به جام جهانی برسند.

آخرین حضور بولیوی در جام جهانی به سال 1994 بر می گردد که در آن سال در مرحله گروهی با کسب یک امتیاز حذف شدند. آن تساوی هم مقابل کره جنوبی و با تساوی بدون گل بود. بهترین رتبه اینه تیم در رنکینگ فیفا نیز رتبه 24 در سال 1997 بود هر چند که از صعود به مسابقات فرانسه بازماندند.

رونالد رالدس، کاپیتان 37 ساله این تیم است که با 102 بازی  رکورد دار تاریخ بازیهای ملی برای آلاوس است اما در لیست جدید قرار نگرفته است. وی برای نظرسنجی  بهترین بازیکن سال فیفا به هازارد، مودریچ و رونالدو رای داده بود. در غیاب او، مارسلو مورنو، مهاجم 31 ساله باشگاه ووهان زال در لیگ دسته دوی چین توپ می زند. ژاسمانی کمپوس 30 ساله از باشگاه "استرانگست" نیز در خط هافبک بازی می کند که 49 بازی ملی در کارنامه اش داشته است. کارلوس لامپه، دروازه بان این تیم با 24 بازیکن ملی در بوکاجونیورز توپ می زند و از معدود لژیونرهای بولیوی است.

بولیوی در وقفه قبلی بازیهای ملی در مقابل عربستان با تساوی دو بر دو متوقف شده بود. در آن بازی کمپوس و مارسلو مارتینس مورنو (پنالتی) برای این تیم گل زدند. نکته جالب این جاست که هر دو گل عربستان در دقایق آغازین به ثمر رسید، الشهری و الدوساری در دقایق 7 و 11 گل زنی کرده بودند. نکته ای که نشان می دهد تیم بولیوی در دقایق آغازین آسیب  پذیر خواهد بود. قرار بود که بولیوی و کویت هم به مصاف هم بروند که این بازی لغو شد.

شاید علت تمایل بولیوی به تقابل با اسیایی ها مربوط به کوپا آمه ریکای 2019 باشد چرا که در آن مسابقات، قطر و ژاپن به نمایندگی از آسیا به عنوان تیم های مدعو حضور خواهند داشت و منطقی است که این تیم بخواهد با سبک بازی تیم های آسیایی آشنا شود.