آنالیز اختصاصی داریوش یزدانی برای فوتبالی: چرا استقلال مقابل السد موفق نبود؟

آنالیز اختصاصی داریوش یزدانی برای فوتبالی: چرا استقلال مقابل السد موفق نبود؟

سایت رسمی فوتبالی - داریوش یزدانی آنالیز متفاوتی از بازی استقلال و السد در لیگ قهرمانان را آماده کرده است.او در مطلب اختصاصی اش برای فوتبالی نوشته: 

عدم تعادل و توازن تیمی در دفاع مانع از صعود استقلال به مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمان شد.بازیکنان استقلال در نیمه اول دیدار با السد مرتکب اشتباهاتی شدند که در بازی رفت شاهد آن بودیم.استقلال دیدار را با پرس سنگین در نیمه حریف آغاز کرد اما آنها از مرکز زمین و بازیسازی مرکزی بازیکنان السد غافل  بودند و در نیمه اول چندین مرتبه در یک سوم دفاعی و میانی خود موقعیتهای بسیار خوبی را به حریف با تجربه خود دادند که ثمره آنها گل نیمه اول السد بود  ضعف در پوشش مرکز/ عمق زمین که توام با ضعف در انتقال به دفاع نیز همراه بود.

در عکس شماره ۲ می بینیم متوجه ضعف و سرعت پایین استقلال در لحظه انتقال به دفاع می شویم.که هنوز خط هافبک استقلال به کمک خط دفاع این تیم نیامده است.نکته مهم این تصویر سرعت پایین مهدی رحمتی در خروج از دروازه است. زمانیکه مهاجم السد صاحب توپ شد پشت به دروازه بود و یک مدافع هم چسبیده به او و شانس چرخش برایش وجود نداشت و این بازیکن توپ را به بازیکن دیگر سپرد که اگر مهدی رحمتی بازیخوانی بهتری داشت و سرعت بیشتری داشت شانس مانع رسیدن به گل اول السد کم میشد.

در نیمه اول السد بسیار هماهنگ در فاز دفاعی و پرس عمل می‌کرد و سه اصل پرس، پوشش و تعادل در رفتار تاکتیکی بازیکنان این تیم قابل مشاهده بود.‌

نیمه دوم استقلال با انگیزه و توجیه شده به میدان آمد و کاری که با یازده بازیکن بسیار ساده‌تر قابل اجرا بود را بازیکنان تیم ده نفره به نحو شایسته ای اجرا کردند. نحوه دفاع و شروع از یک سوم خط دفاعی خودی که و دو خط بسیار خوب و هماهنگ هنگام دفاع کردن. اتفاقی که باعث شد شانس مهاجمان سرعتی و تکنیکی السد برای دریافت توپ در یک سوم دفاعی استقلال به حداقل برسد و از طرف دیگر شاگردان شفر به خوبی توانستند جلوی بازیسازی ژاوی را بگیرند.

استقلال در نیمه دوم بازی خوبی انجام داد اما مشکل بزرگ این تیم حل نشد.جهت بازیسازی در زمین خود و یک سوم میانی همیشه نیازمند به حمایت بازیکنان با زاویه مناسب جهت دریافت توپ هستیم که این اتفاق به دفعات زیادی برای استقلال اتفاق نیفتاد و بازیکنان استقلال بارها و بارها مالکیت توپ را به سادگی از دست  دادند و السد  با تجربه نیز کیفیت استفاده از عمق و عرض زمین را داشت و استقلال را به دردسر می انداخت. در عکس ششم دو نکته مهم وجود دارد. نکته اول  اینکه بازیکن صاحب توپ حامی ندارد و اشتباه دوم آبی ها در این صحنه این بود که هر دو مهاجم در حال حرکت به یک فضا هستند و در بهترین شرایط تنها یک شانس پاس وجود دارد.