السد 2 - استقلال 2 / حذف استقلال از لیگ قهرمانان آسیا/ چشمی چشم تیم شفر را کور کرد

السد 2 - استقلال 2 / حذف استقلال از لیگ قهرمانان آسیا/ چشمی چشم تیم شفر را کور کرد

وبسایت فوتبالی- تیم فوتبال استقلال ایران از رسیدن به فینال غرب آسیا باز ماند تا السد قطر حریف پرسپولیس در این مرحله شود.

در شبی که نیمی از معجزه به سبک ایرانی محقق شده بود، شاگردان وینفرد شفر نتوانستند از موقعیت های خود در بازی با السد استفاده کنند تا شاهد یک دربی بی نظیر آسیایی مابین سرخابی های پایتخت باشیم. درست چند دقیقه پیش از شروع بازی استقلال، پرسپولیسیها در آزادی دست به کار بزرگی زده بودند و بازی یک بر هیچ باخته را با برد 3 بر یک مقابل الدحیل عوض کردند تا باورمان بشود دیگر نماینده ایران نیز می تواند نتیجه بازی رفت را جبران کند.

اتفاقا بازی همانند پیکارِ آزادی پیش رفت. گل اول را تیم قطری زد و در ادامه دو گل توسط پسران آبی، علاقه مندان فوتبال ایرانی را در آستانه شبی بی نظیر قرار داده بود. اما صد افسوس که باز هم چوب اعتراضات بی مورد بازیکنان خودی به داور را خوردیم. همانگونه که کمال کامیابی نیا در بازی با الدحیل کارت زرد بی موردی گرفت و تا آستانه اخراج پیش رفته بود، اینجا در ورزشگاه جاسم بن حمد هم روزبه چشمی در نیمه اول اعتراض بی موردی به کمک داور بازی داشت تا محمد تقی جعفری داور سنگاپوری بی درنگ کارت زرد را به او نشان بدهد. در ادامه درست در شرایطی که آبیها 2 بر یک پیش افتاده بودند و نابسامانی خط دفاع السد بر ناهماهنگی های خط دفاعی استقلال پیشی گرفته بود، خطای واضح دیگری از چشمی باعث شد تا داور میدان خیال شفر و تیمش را راحت کند و بازیکن ملی پوش استقلال را از زمین اخراج کند.

با این حال تلاش استقلالی ها در زمان ده نفره شدنشان چشمگیر بود و آنها با یک یار کمتر به دنبال زدن گل سوم بودند. هرچند که در دقایق پایانی فرشید اسماعیلی نیز با تکل از پشت بازیکن السد دچار مصدومیت شدیدی شد و با خروجش از زمین تیم را 9 نفره کرد. بلافاصله پس از این اتفاق ضدحمله قطریها کار خودش را کرد و آبی ها خوش شانس بودند که دارو خطای مسلم رحمتی روی بازیکن حریف را با کارت قرمز جریمه نکرد. چه بسا با این اتفاق بر تعداد گلهای السد در دقایق پایانی اضافه می شد.

در مجموع باید گفت استقلال از مدت ها پیش این بازی را باخته بود. در این مقال فرصت این نیست تا به تمامی علل موجود بپردازیم اما جدای از ناهماهنگی استقلالیها در جریان دو بازی اخیرشان مقابل السد باید گفت شاگردان شفر به لحاظ روحی و روانی نیز اعتماد به نفس بالای فصل گذشته شان را نیز از دست داده اند.

دوشنبه 26 ارديبهشت ۱۳۹۷، یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۸

السد قطر- استقلال ایران

ساعت ۲۰:۳۰ در ورزشگاه جاسم بن حمد

داور:  محمد تقی الجعفری 

 کمک داور: لی زو لیانگ و رونی مین کیات از سنگاپور به عنوان کمک های اول و دوم. 

داور چهارم :یون وانگ یئول از کشور کره جنوبی 

کارت زرد:

روزبه چشمی دقیقه 22 از استقلال

کارت قرمز: 

روزبه چشمی دقیقه 50 از استقلال

ترکیب السد:

مشعل عیسی، پدرو کوریا، بوعلم خوخی، حمید خلیفه، عبدالکریم حسن، گابی، وو یانگ جونگ، ژاوی، حسن الهیدوس، اکرم عفیف و بغداد بونجاح 

ترکیب استقلال: 

سید مهدی رحمتی، روزبه چشمی، پژمان منتظری، خسرو حیدری، میلاد زکی پور، علی کریمی، فرشید اسماعیلی، طارق همام ( دقیقه 75 ووریا غفوری) ، مهدی قائدی ( دقیقه 46 الهیار صیادمنش) ، مرتضی تبریزی و روح الله باقری

گل:

گل اول برای السد قطر:

دقیقه 27 اکرم عفیف : السد اکثر حملاتش را از جناح چپ استقلال انجام می دهد. جاییکه میلاد زکی پور جایگزین آرمین سهرابیان شده اما او هم نتوانسته خیال سرمربی را بابت حضورش راحت کند. در این لحطه پاسکاری  السدیها بدون نقص بود تا سرانجام توپ زیر پای اکرم عفیف بیفتد و او با شوتی سرکش از درون محوطه جریمه استقلالیها  به زاویه مخالف دروازه زحمتی را باز کند.

گل اول برای استقلال:

دقیقه 32 روح الله باقری: باز هم دروازه بان السد دست به کار شد و به استقللی ها گل زیبایی هدیه داد. ضربه روح الله باقری آن قدر محکم و دقیق نبود تا توپ وارد دروازه السد شود، اما بی احتیاطی مشعل عیسی کار دست میزبان داد و توپ پس از برخورد به دستهایش وارد دروزاه السد شد.

گل دوم برای استقلال:

دقیقه 49 مرتضی تبریزی: فرشید اسماعیلی به زیبایی کرنر را نواخت تا مرتضی تبریزی پا پرشی بلند و ضربه سری دقیق دروزاه السد را باز کند.

گل دوم برای السد:

91: ضد حمله السد در شرایطی رقم خورد که با مصدومیت فرشید اسماعیلی، آبی ها 9 نفره به بازی مشغول بودند. در این لحظه از بازی موقعیت دو به یک برای السدی ها شکل گرفت و در  ادامه پیشروی اکرم عفیف با خطای مهدی رحمتی روبرو شد. داور نقطه پنالتی را نشان داد و اگر رحمتی را اخراج می کرد استقلال باید 8 نفره به بازی ادامه می داد. در نهایت یک کارت زرد و ضربه بغداد بونجاح کار را به تساوی دو بر دو کشاند.

دقایق حساس:

دقیقه 8: پاس عالی و عمقی علی کریمی در محوطه جریمه السد به مهدی قائدی رسید. در این صحنه مرتضی تبریزی هم از راه رسید و توپ را مال خود کرد اما نتوانست به گزینه ای بهتر از کرنر برسد.

دقیقه 12: پاس عرضی فرشید اسماعیلی در پشت محوطه جریمه به مهدی قائدی رسید اما شوت با پای چپ قائدی در دستان سنگربان السد آرام گرفت.

دقیقه 16: روح الله باقری در این دقایق آماده و هوشیار نشان می دهد. نفوذِ پا به توپ این بازیکن به خط دفاع السد، ضربه ایستگاهی در مکان مناسبی را به آبی ها تقدیم کرد. علی کریمی پشت توپ ایستاد و با دقت ضربه اش را نواخت اما دیوار دفاعی السد دست او را خواند و مسیر توپ را منحرف کرد.

دقیقه 23 : باز هم حمله السد از سمت چپ استقلال! سانتر از کانال راست السد به روی دروازه استقلال با ضربه بونجاح همراه شد اما توپ با اختلاف کم به بیرون رفت.

دقیقه 34: استقلال فرصت مناسبی داشت تا بلافاصله بعد از گل اول، بار دیگر دروازه السد را باز کند. سانتر فرشید اسماعیلی را  روزبه چشمی قطع کرد اما توپ با اختلاف کم به بیرون رفت.

دقیقه 35 : دفاع استقلال مشکلات اساسی دارد و به نظر می رسد السدیها هرگاه اراده کنند می توانند این خط دفاعی را باز کنند! باز هم بونجاح در موقعیت تک به تک صاحب توپ شد اما  رحمتی اجازه نداد دروازه تیمش باز شود.

دقیقه 37: در میان بهت و حیرت مدافعان استقلال، اکرم عفیف صاحب توپ شد و بدون مزاحمت ضربه فنیش را نواخت، مهدی رحمتی تماشا کرد و توپ با اختلاف کمی از کنار تیر عمودی دروازه به اوت رفت.

دقیقه 39: دوست داریم همچنان امیدوار باشیم! هر اندازه که پسران آبی به راحتی دفاع السد را می شکافند و به عمق می زنند در این سوی میدان نیز السدیها به راحتی آهنگ دروازه استقلال را می کنند. در این لحظه از بازی هیچکس برای ژاوی مزاحمتی ایجاد نکرد تا شوت هافبک سابق بارسلونا پس از برخورد به زمین با دفع مهدی رحمتی روبرو شود.  

دقیقه 45 : دفاع السد بازشدنی است! پاس عمقی پشت مدافعان به روح الله باقری رسید و در ادامه توسط سنگربان حریف سرنگون شد اما پیش از آن داور پیکار خطای باقری در کورس با مدافع السد را اعلام کرده بود.  

پایان نیمه اول با نتیجه یک بر یک مساوی

دقیقه 48: استقلالی ها بازی را در نیمه دوم هجومی آغاز کرده اند. ضد حمله سریع آبی ها به درون محوطه جریمه السد رسید اما در شلوغی مدافعان ضربه فرشید اسماعیلی به کرنر منجر شد.

دقیقه 55: حالا که استقلال ده نفره شده فشار السد بر خط دفاعی ناهماهنگ آبی ها بیشتر شده است. در این صحنه رحمتی خوش شانس بود که ضربه اکرم عفیف پس از برخورد به تیر دروازه بدون برخورد به او راهی به دروازه پیدا نکرد.

دقیقه 59: الهیار صیادمنش تنها با 17 سال سن خط دفاعی السد را بهم ریخت. او فقط یک مدافع دیگر را پیش رویش داشت که با خطای او متوقف شد. هرچند که داور سنگاپوری اعتقادی به این موضوع نداشت.

دقیقه 63 : باز هم سانترخطرناک  از سمت چپ استقلالیها با ضربه بونجاح همراه شد اما آرمین سهرابیان اجازه نداد ضربه او به دروازه استقلال برسد. 

دقیقه 67: بالاخره زکی پور یک سانتر هدفمند را روی دروازه السد ارسال کرد، صیادمنش ضربه سر خوبی به توپ نزد تا موقعیت گل برای استقلال از بین برود.

دقیقه 82: باز هم ضدحمله السد و نفوذ بغداد بونجاح به درون محوطه جریمه استقلال! ضربه سرکش این بازیکن را رحمتی با پای راست دفع کرد.

دقیقه 94: استقلالیها دست بردار نیستند و انگار نه انگار که 9 نفره اند! حمله آنها منجر به یک ضربه ایستگاهی می شود تا علی کریمی به زیبایی توپ را به کنج تیر دروازه بزند. توپ پس از برخورد به تیر دروازه به زمین بازگشت و سنگربان السد با سراسیمگی توپ را دفع کرد.