پیش بازی السد قطر - استقلال ایران، تشنه لب کنار چشمه، این بار با شفر / سد را بشکن!

پیش بازی السد قطر - استقلال ایران، تشنه لب کنار چشمه، این بار با شفر / سد را بشکن!

وبسایت رسمی فوتبالی- پسران آبی برای صعود به فینال غرب آسیا کار دشواری مقابل نماینده قطر دارند.

به گزارش فوتبالی، با پایان نبرد پرسپولیس و الدحیل، دیگر مصاف نمایندگان ایران و قطر شروع می شود. السد سفید پوش با اندوخته ای مطمئن پذیرای استقلالیست که در بازی رفت نتوانست از امتیاز میزبانیش به نحو احسن استفاده کند. پیروزی 3 بر یک آن هم در خانه حریف با حضور حداکثر تماشاچی نشان از قدرت تیم قطری می دهد و در طرف مقابل دوست و دشمن معترفند که این استقلال با آن تیم اواخر فصل پیش زمین تا آسمان تفاوت دارد.

بارها شنیده ایم که می گویند فوتبال همانند زندگیست یا اصلا فوتبال خودِ زندگیست! برای استقلالی ها در بازی رفت اتفاق بدی افتاد و این موضوع غیرقابل تغییر است. مانند یک اتفاق بد در زندگی؛ نمی شود تغییرش داد اما می توان امیدوار بود تا با تلاش و کوششِ بیشتر وضعیت را بهتر کرد. شوکِ حاصل از باخت 3 بر یک چیزی نیست که بتوان آن را در فاصله ای کمتر از یک ماه به فراموشی سپرد. درست است که استقلالی ها در این مدت بهتر و هماهنگ تر شده اند، اما فراموش نکنیم که اگر السد نسبت به بازی رفتش قوی تر نشده باشد، ضعیف تر هم نشده است!

فریرا سرمربی پرتغالی السد آن قدر باهوش است که در کنفرانس خبری پیش از بازی تیمش عنوان کرده:« بدون در نظر گرفتن بازی رفت به میدان می رویم. برای ما بازی صفر صفر است و برای بردن استقلال تلاش می کنیم.» این یعنی قطریها حواسشان کاملا جمع است و از اتفاقات فوتبالی آگاه هستند، خصوصا که طرف مقابلشان مانند ببری زخم خورده منتظر فرصت است و برای به چنگ انداختنشان لحظه شماری می کند.

در طرف دیگر هم وینفرد شفر تمام تلاشش را کرده تا با انواع و اقسام خاطره ها و نکته ها، پسران آبی را تهییج کند و آنها را برای بازی امیدوار نگه دارد. البته که این شرایط برای استقلالیها چیز جدیدی نیست. آنها بارها در مسابقات آسیایی تا لب چشمه رفته، اما تشنه و دردکشیده بازگشته اند. هرگاه که هوادارانشان با رویای کسب ستاره سوم چشم روی هم گذاشتند، ابر و باد و مه و خورشید و فلک دست به کار شدند تا وقتیکه آنها بیدار شدند از رسیدن به بزرگ ترین آرزویشان باز مانده باشند. 

البته در این سالها عوامل طبیعی کمتر وارد گود می شدند که «مدیریتِ ضعیف» جور همه را می کشید. آخریش نیمه نهایی آسیا و بازی با اف سی سئول کره جنوبی و کنار گذاشتن شاه ماهی آبیها در خط میانی! مجتبی جباری از تیم رانده شد تا هیچگاه بازیکنی مانند احمد جمشیدیان نتواند جای خالی هشت شاکی را پُر کند.

باری، صحبت از گذشته دردهای هواداران آبی را التیام نمی بخشد که حکم نمک روی زخم است. تا وقتی در فوتبال امید باشد، معجزه هم گاهی از در دیگر وارد می شود. استقلال چیزی برای از دست دادن ندارد. آنها باید بدانند و یادبگیرند که بدون جباروف و تیام هم می توان پیروز شد! آنها باید به دنبال راهی باشند که امید و معجزه را پیوند دهد.

در بازی رفت اشکال کار آبی ها فقط در خط دفاعی نبود و ایضا محمد دانشگر را نباید تنها مقصر گل های خورده شده دانست. استقلال از لحظه ای که میانه میدان را به ژاوی داد بازی را باخت! در حقیقت آوردن گابی توسط مدیران السد فقط برای بالا بردن کلاس کاریشان نبود که حضور هافبک سابق اتلتیکو مادرید در میانه زمین خودی، آزادی عمل مناسبی را برای پیشروی ژاوی در میانه زمین استقلالیها فراهم می کرد.

استقلالیها اگر بتوانند در بازی امروز میانه زمین را پس بگیرند و ژاوی را از جریان هجومی السد خارج کنند، گام بزرگی برای شکستن سد السد برداشته اند. بازگشت مقتدرانه علی کریمی و همین طور روزبه چشمی یا مارکوس نویمایر در میانه زمین می تواند کمک بزرگی به شفر بکند تا او با خیال راحت سیستم بازی تیمش را از همان دقیقه یک هجومی کند. ضمن اینکه استقلالی ها باید حواسشان را جمع کنند که داور این میدان، همان داور بازی رفت با العین امارات است. محمد تقی جعفری از سنگاپور که در آن بازی دو پنالتی نادرست را برای تیم اماراتی گرفت و از گرفتن یک پنالتی صد در صد هم برای استقلال طفره رفت.

 

دوشنبه 26 ارديبهشت ۱۳۹۷، یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۸

السد قطر- استقلال ایران

ساعت ۲۰:۳۰ در ورزشگاه جاسم بن حمد

آمار

*استقلال در لیگ قهرمانان آسیا ۱۳ بار با قطری ها بازی کرده که صاحب ۵ برد، ۵ تساوی و ۳ باخت شده است.

**السد ۱۷ بار با ایرانی ها بازی کرده است که صاحب ۵ برد، ۶ مساوی و۶ باخت شده است.

* استقلال سابقه یک بار صعود به نیمه نهایی را دارد.

آخرین نتیجه:

السد:السد ۴- الشحانیه صفر

استقلال:استقلال یک – السد ۳

نحوه صعود به مرحله حذفی:

السد با ۱۲ امتیاز در گروه C دوم شد.

استقلال با ۱۲ امتیاز در گروه D صدرنشین شد.

نحوه صعود به یک هشتم نهایی:

السد توانست الاهلی عربستان را در مجموع ۴-۳ حذف کند.

استقلال موفق شد ذوب آهن را در مجموع ۳-۲ حذف کند.

بهترین گلزن در لیگ:

السد: بغداد بونجاح با ۱۱ گل

استقلال: وریا غفوری ۲ گل

بهترین گلزن آسیایی:

السد: بغداد بونجاح با ۱۱ گل

استقلال: مامه تیام با ۷ گل

داور: محمد تقی الجعفری داور اول از سنگاپور -لی زو لیانگ و رونی مین کیات از سنگاپور به عنوان کمک های اول و دوم. 

داور چهارم :یون وانگ یئول از کشور کره جنوبی