رونالدو در کدام جام جهانی بهتر ظاهر شد؟

رونالدو در کدام جام جهانی بهتر ظاهر شد؟

سایت رسمی فوتبالی - بعد از 4 مسابقه ستاره رئال مادرید در جام جهانی، سایت گل نگاهی به تاریخچه این بازیکن در این رقابت ها انداخته است.

کریستیانو رونالدو که بدون شک یکی از بهترین بازیکنان تاریخ است تقریبا تمام موفقیت های ممکن در یک بازی فوتبال را به دست آورده است.

این بازیکن پرتغالی در سطح باشگاهی پنج لیگ قهرمانان اروپا، سه لیگ برتر، دو لالیگا و عناوین دیگری در زمان حضور در منچستریونایتد و رئال مادرید به دست آورده است.

او نقش مهمی در این موفقیت ها برای باشگاه های خود ایفا کرده و همین امر موجب شد تا 5 توپ طلا به دست بیاورد اما او در سطح ملی نیز یک ستاره بوده است.

او اولین بازی ملی خود را در سال 2003 برای تیم ملی پرتغال انجام داد و حالا به عنوان کاپیتان و رهبر رکوردار بیشترین بازی و گل زده تیم ملی کشورش را نیز در اختیار دارد.

آنها در سال 2016 قهرمان اروپا شدند اما جام جهانی چهار موقعیت متفاوت برای این بازیکن و تیم ملی کشورش پیش آورده است.

ستاره رئال مادرید بار دیگر در روسیه نتوانست به همراه تیم ملی پرتغال موفق باشد و این شاید آخرین شانس او بود. گل نگاهی به حضور او در این رقابت مهم انداخته است.

آلمان 2006

رونالدو

رونالدو در 21 سالگی اولین بازی خود در جام جهانی آلمان را انجام داد و نقشی مهم در تیم لوییز فیلیپه اسکولاری در کنار لوییس فیگو، سیمائو، دکو و پائولتا ایفا می کرد.

در آن زمان رونالدو یکی از بهترین بازیکنان جوان جهان بود که در منچستریونایتد توپ می زد. جام جهانی 2006 قدم دیگری برای او در تبدیل شدن به بازیکنی بزرگ بود. در آن زمان فیگو شماره 7 پرتغال را بر تن می کرد و رونالدو شماره 17 را انتخاب کرد. او در 6 بازی برای تیم ملی کشورش به میدان رفت و آنها با شکست در نیمه نهایی در نهایت به مقام چهارمی بسنده کردند.

اولین بازی او در جام جهانی در مرحله گروهی در برابر آنگولا بود که با نتیجه 1 – 0 به پایان رسید. رونالدو در این بازی یک کارت زرد دریافت کرد و در دقیقه 60 تعویض شد. اولین گل او در این رقابت ها در دیدار دوم برابر ایران از روی نقطه پنالتی به ثمر رسید و این بازی نیز با حساب 2 – 0 به پایان رسید.

اسکولاری تصمیم گرفت تا در دیدار آخر مرحله گروهی برابر مکزیک به او استراحت بدهد. پرتغال در این بازی نیز با نتیجه 2 – 1 به برتری رسید اما او در دیدار مرحله یک هشتم برابر هلند به ترکیب اصلی بازگشت. رونالدو در این بازی که به نبرد نورنبرگ مشهور شد به دلیل مصدومیتی که در صحنه درگیری با خالد بولاهوروز پیش آمد در دقیقه 34 از زمین بازی بیرون رفت. تیم با وجود غیبت او با نتیجه 1 – 0 پیروز بازی شد تا در یک چهارم به مصاف انگلیس برود.

دیدار برابر سه شیرها یک بازی مهم بود و رونالدو در شکست تیم سون گوران اریکسون به دشمن شماره یک آنها تبدیل شد. این بازیکن نه تنها در صحنه خطای هم باشگاهی خود، وین رونی، بر روی ریکاردو کاروالیو و اخراج او دخیل بود بلکه پنالتی آخر و پیروزی بخش تیمش را نیز به ثمر رساند.

رونالدو بعد از این بازی گفت: " رونی از من عصبانی نبود و حتی به من گفت که به هیچ عنوان به رسانه های انگلیسی توجه نکنم. تنها چیزی که آنها می خواهند حاشیه سازی است اما ما به آن عادت داریم. "

بعد از شکست انگلیس، پرتغال حریف فرانسه در نیمه نهایی شد و این پایان امید آنها برای فتح جام جهانی بود. فرانسه با پنالتی که زین الدین زیدان در دقیقه 33 وارد دروازه حریف کرد به فینال رفت. بعد از باخت در نیمه نهایی آنها به بازی رده بندی رفتند و در این دیدار برابر آلمان میزبان قرار گرفتند اما 3 – 1 در برابر تیم یورگن کلینزمن شکست خوردند.

رونالدو در جریان این بازی و همچنین بازی با فرانسه بارها از سوی تماشگران حاضر در ورزشگاه هو شد و این اتفاقی بود که او در سال های پیش رو به آن عادت کرد.

آفریقای جنوبی 2010

رونالدو

چهار سال بعد از جام جهانی آلمان، رونالدوی 25 ساله به عنوان گرانقیمت ترین بازیکن جهان به رقابت های آفریقای جنوبی رفت. او قراردادی به ارزش 94 میلیون یورو با رئال مادرید به امضا رسانده بود، یک توپ طلا برده بود و کاپیتان پرتغال بود. علیرغم موفقیت های او در سطح باشگاهی، در تیم ملی با مشکلاتی مواجه بود و نمی توانست همان عملکرد را در پرتغال داشته باشد. رونالدو نتوانسته بود در مسابقات انتخابی جام جهانی حتی یک گل به ثمر برساند.

با خروج پائولتا، دکو و فیگو از تیم ملی، رونالدو مسئولیت بیشتری در خط حمله پرتغال داشت اما نتوانست کمک چندانی به این تیم درجام جهانی 2010 کند. پرتغال با برزیل، ساحل عاج و کره شمالی هم گروه بود اما تنها توانستند در برابر کره شمالی گلزنی کنند. پرتغال با حساب 7 – 0 از سد این تیم گذشت و یکی از گل های این بازی را رونالدو به ثمر رساند که اولین گل او در 16 ماه بود. 

با وجود اینکه آنها موفق شدند از گروه جی صعود کنند اما مطبوعات پرتغال انتقادهای زیادی را از تیم کارلوس کی روش انجام دادند. شرایط وقتی سخت تر شد که آنها در یک هشتم به رقیب قدیمی خود، اسپانیا، برخورد کردند. تیم ویسنته دلبوسکه قهرمان اروپا بود و مدعی قهرمانی این رقابت ها نیز به حساب می آمد بنابراین کار برای پرتغال بسیار دشوار شد.

رونالدو بازی را در سمت چپ شروع کرد و در برابر هم تیمی خود سرجیو راموس قرار گرفت اما نتوانست راهی برای مقابله با مالکیت توپ اسپانیا پیدا کند. طلسم بازی در دقیقه 60 با گل ژاوی شکسته شد. پرتغال در کیپ تاون تنها 39 درصد مالکیت توپ را در اختیار داشت و سه شوت در برابر 10 شوت اسپانیا به سمت دروازه روانه کرد. کارت قرمزی که ریکاردو کاستا در وقت های اضافه گرفت تمام امید آنها را ناامید کرد.

پس از رونالدو تایید کرد که حذف از این رقابت ها ناراحتی تصور نکردنی برای او ایجاد کرده است. پس از بازی وقتی خبرنگاران دلیل حذف پرتغال را از او پرسیدند این بازیکن اظهار داشت که این سوال باید از کی روش پرسیده شود، اتفاقی که باعث افزایش انتقادها از بازیکن رئال مادرید شد. سرمربی پرتغالی تیم بعدها به ای اف پی گفت: " پرتغال به رونالدو نیاز دارد و رونالدو نیز به تیم ملی نیاز دارد. اما اگر پیراهن پرتغال برای بعضی بازیکنان به اندازه کافی ارزشمند نیست، لزومی برای حضور آنها وجود ندارد. "

در آخر جام جهانی 2010 نیز مانند جام جهانی 2006 برای رونالدو به پایان رسید. او تنها یک گل در 4 مسابقه در برابر کره شمالی به ثمر رساند و با وجود انتقادهای زیاد یکی از ضعیف ترین عملکردهای این بازیکن در سطح ملی بود.

برزیل 2014

رونالدو

پرتغال برای رسیدن به جام جهانی 2014 در پلی آف از سد سوئد گذشت. رونالدو در دو دیدار رفت و برگشت 4 گل به ثمر رساند و شامل یک هت تریک در دیدار برگشت در سولنا بود. این بازیکن 29 سال به عنوان برنده طلا و با قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا با رئال مادرید به این مسابقات رفت. او در اوج دوران بازی خود بود اما ناراحتی ها در سطح بازی های ملی همچنان ادامه داشت.

رونالدو پیش از آغاز مسابقات از مصدومیت زانو رنج می برد و برای رسیدن به بالاترین سطح آمادگی پیش از آغاز مسابقات بارها در تمرینات مورد مداوا قرار گرفت و همچنین تمرین های مخصوصی را نیز انجام داد. با وجود اینکه او حتی از آمادگی 100% نیز برخوردار نبود در تمامی دقایق سه بازی مرحله گروهی به میدان رفت.

وقتی بازیکن رئال مادرید به اولین بازی این تیم در برابر آلمان رسید، خوش بینی به اردوی پرتغال برگشت اما شرایط به بدترین شکل ممکن پیش رفت. پپه در نیمه اول اخراج شد و تیم یواخیم لوو بازی را با حساب 4 – 0 برنده شد که بدترین شکست تاریخ پرتغال بود.

بازی بعدی در برابر آمریکا این فرصت را به پرتغال داد تا دوباره به بازی ها برگردد اما آنها در برابر تیم کلینزمن نیز موفق نبودند و با یک گل در دقیقه 95 موفق شدند بازی را به تساوی کشیده و یک امتیاز بگیرند. به نظر می رسید کار برای پرتغال تمام شده اما پاس رونالدو در دقایق اضافه و گلزنی وارلا باعث شده تا کورسوی امیدی برای پرتغال باقی بماند.

آنها باید در دیدار آخر برابر غنا به پیروزی می رسیدند و در انتظار نتیجه دیدار آلمان و آمریکا می ماندند تا بتوانند به مرحله بعد صعود کنند. آنها در نیمه اول پیش افتادند اما ستاره های سیاه در نیمه دوم بازی را به تساوی کشاندند.

رونالدو تلاش بسیاری در این بازی کرد و حتی در یک صحنه توپش به تیر عمودی دروازه خورد. ده دقیقه بعد از این صحنه او موفق شد دروازه حریف را باز کند. گلی که او را تبدیل به اولین بازیکن پرتغالی کرد که در سه جام جهانی گلزنی کرده است. اما این نتیجه برای صعود آنها به مرحله بعد کافی نبود و پرتغال بعد از تنها سه بازی برزیل را ترک کرد و به خانه بازگشت.

روسیه 2018

رونالدو و پرتغال به عنوان قهرمان اروپا به روسیه آمدند و باید با اسپانیا، مراکش و ایران روبرو می شدند.

بعد از خروج زودهنگام در مرحله گروهی در 4 سال قبل، پرتغالی ها حس می کردند که باید خیلی چیزها را ثابت کنند. رونالدو نیز نتوانسته بود با گلزنی برای پرتغال تاثیر خاص خود در تیم ملی را به اثبات برساند.

در بازی اول برابر اسپانیا، بازیکن رئال مادرید با یک هت تریک فراموش نشدنی یک امتیاز با ارزش را برای کشورش به دست آورد و رکورد گلزنی خود را نیز افزایش داد. این هت تریک با یک ضربه آزاد بی نظیر در دقایق پایانی کامل شد و این دیدار با نتیجه 3 – 3 به پایان رسید. 

در بازی بعدی برابر مراکش، این بازیکن 33 ساله در دقیقه 5 موفق به گلزنی شد و با این که از رکورد فرانس پوشکاش، برترین گلزن تاریخ فوتبال اروپا، عبور کرد و در لیست گلزن ترین بازیکنان تاریخ در جایگاه دوم ایستاد.

رونالدو نتوانست در آخرین دیدار مرحله گروهی برابر ایران گلزنی کند اما با نتیجه 1 – 1 که پرتغال در برابر تیم مربی هم وطن خود، کارلوس کی روش، به دست آورد موفق شد به مرحله بعد صعود کند.

آنها در گروه بی بعد از اسپانیا، دوم شدند و باید در یک هشتم به مصاف اروگوئه می رفتند. این دیدار که در سوچی برگزار شد با حساب 2 – 1 به سود اروگوئه به پایان رسید.

ستاره رئال مادرید در جام جهانی بعدی در قطر 37 ساله خواهد بود که در زمستان 2022 برگزار می شود اما هم تیمی های او از وی خواسته اند که تا زمانی که ممکن است در این تیم باقی بماند.

رکورد کلی رونالدو در جام جهانی

جام جهانی روسیه چهارمین جام جهانی بود که رونالدو در آن به میدان رفت و توانست تعداد بازی های خود در این رقابت ها را به عدد 17 برساند.

او همچنین توانست با 4 گل زده در این رقابت ها رکورد گلزنی خود را نیز تقریبا دو برابر کند.

او در 13 بازی قبلی 3 گل به ثمر رسانده بود که در هر جام جهانی یک گل بود. این اتفاقی بسیار خوب برای مردی بود که رکوردها را در سطح باشگاهی و ملی با گلزنی های خود یکی پس از دیگری می شکند.

او در 17 بازی، 6 بار پیروز شده که 4 بار آن در جام جهانی 2006 بوده، 5 بازی را واگذار کرده و 6 تساوی نیز داشته است. این بازیکن همچنین 4 کارت زرد نیز دریافت کرده است.

جام جهانی 2018 روسیه ممکن است آخرین فرصت رونالدو برای قهرمانی با کشورش بوده باشد حتی با وجود اینکه به نظر نمی رسد او برنامه ای برای بازنشستگی در آینده ای نزدیک داشته باشد.