مقایسه بازی‌های تیم ملی با دور قبل؛ متوسط‌های به‌درد بخور!

مقایسه بازی‌های تیم ملی با دور قبل؛ متوسط‌های به‌درد بخور!

وبسایت رسمی برنامه نود - تیم ملی در دور قبل با تیم‌های رده 92، 138، 43، 79، 104 بازی کرد. ولی در این دوره با تیم‌هایی که در رنکینگ فیفا، تیم 14، 64، 88، 37، 44 و 133 جای دارند.  

به گزارش وبسایت نود، بازی کردن با تیم‌های نه‌چندان مطرح، یکی از جدی‌ترین انتقاداتی بود که به کی‌روش وارد شد. البته کی‌روش هر بار در توضیح این تصمیم، دلایل مختلقی را شرح می‌دهد. از مشکلات مالی گرفته تا اینکه ترجیح می‌دهد به جای چند بازی خاص و پرهزینه، سراغ اردوهای بلندمدت برود و تیم‌اش را در اردوها بسازد نه در بازی با تیم‌های بزرگ. اما هم‌گروه شدن با پرتغال و اسپانیا، این ذهنیت را در بین اهالی فوتبال به وجود آورد که برای شبیه‌سازی بازی با این دو تیم، قرار است که بازیکنان تیم ملی حداقل در بازی‌های دوستانه با بازیکنان بزرگ تنه به تنه شوند تا در روز بازی با پرتغال و اسپانیای پرستاره تحت تاثیر ستاره‌های حریف قرار نگیرند. اما انتخاب بازی‌های نه‌چندان بزرگ، انتقادات از کی‌روش و تیم‌اش را به اوج رساند. 

طبق برنامه‌ای که از قبل تنظیم شده، ایران در 6 بازی منتهی به جام‌جهانی با تونس، الجزایر، ازبکستان، ترکیه، یونان و لیتوانی بازی می‌کند. بازی‌ با تیم‌های نه‌چندان مطرح؛ ولی مقایسه با دور قبلی مشخص می‌شود که کی‌روش برای این جام سراغ تیم‌های بهتر و بزرگتری رفته است. کی‌روش در دوره قبلی در آخرین بازی قبل از جام‌جهانی 2014 با ترینیداد و توباگویی بازی کرد که در رده 92 رنکینگ حضور دارد. حریف قبل از آن، آنگولایی بود که در رتبه 138 است. بازی با تیم 43 رنکینگ یعنی مونتنگرو، بلاروسِ رده 79 و گینه‌نو با جایگاه 104 دیگر حریفان تیم ملی در راه برزیل بودند. 

کی‌روش روند آماده‌سازی تیم ملی برای جام‌جهانی 2018 را کمی تغییر داد. قرار شد دو دیدار با تیم‌هایی داشته باشیم که سبک بازی آن‌ها شبیه به کشورهای آمریکای لاتین و اروپا است. در مرحله بعد به دلیل اینکه مسابقات مرحله حذفی جام باشگا‌ه‌های آسیا در روزهای ابتدایی اردیبهشت ماه پیگیری می‌شود و امکان برگزاری اردوی خارج از ایران وجود ندارد، کی روش به ناچار یک بازی دوستانه با تیم‌های همسایه در نظر گرفته که تیم ملی با ازبکستان بازی کرد. در مرحله نهایی هم برنامه بازی‌ با تیم‌هایی هماهنگ شده که سبک فوتبال‌شان نزدیک به مراکش باشد. 

به همین ترتیب ایران در روز سوم عید با تونس بازی کرد که در رتبه 14 رنکینگ حضور دارد. چهار روز بعد به مصاف هم‌تیمی‌های نیاز محرز و الجزایری رفت که در جایگاه 64 دنیا قرار دارند. بازی خداحافظی تیم ملی مقابل ازبکستانی برگزار شد که 88مین تیم دنیاست. بازی با ترکیه‌‌ای که فقط یک رده از ایران پایین‌تر قرار دارد و تیم 37 دنیاست، بازی بعدی تیم ملی است. در ادامه هم طبق برنامه قبلی، قرار است که با یونانی بازی کنیم که در رتبه 44 و لیتوانی 133 دنیا قرار دارد. هر چند که شایعه لغو بازی با یونان هم به گوش می‌رسد.

به نظر می‌رسد بازی با سیرالئونِ بی‌نام و نشان و همچنین همگروه شدن با پرتغال و اسپانیا این فشار را روی دوش تیم ملی گذاشت که چرا با تیم‌های بهتری بازی نمی‌کند. وگرنه حداقل از نظر رنکینگ فیفا، تیم ملی حریف‌های سخت‌تری نسبت به دور قبل را سر راه خود قرار داد. هر چند که در نهایت همانطور که گفته شد، کی‌روش برای ذخیره بیشتر پول و برگزاری اردوهای بلند مدت، سراغ تیم‌های خیلی خوبی نمی‌رود و رقبا را از بین تیم‌های متوسط انتخاب می‌کند. متوسط‌هایی که همسو با برنامه تیم ملی هم باشند. 

  

14001