مربی مراکش و مصر هم اینقدر به مرخصی می‌روند؟

مربی مراکش و مصر هم اینقدر به مرخصی می‌روند؟

به گزارش " ورزش سه" با انتخاب برت فن مارویک استرالیا مربی جدید خودش را شناخت و به نوعی پرونده مذاکره با کارلوس کی روش به عنوان یکی از جدی ترین گزینه ها بسته شد. پوریا نبی مربی ایرانی شاغل در فوتبال استرالیا درباره شرایط اینروزها تیم ملی این کشور و اتفاقات و اخبارش می گوید:


اگر کارلوس کی روش تیم نداشت استرالیا یک پروژه جذاب برای او به حساب می آمد. در کل می توانم بگویم لایف استایل زندگی در اینجا برای کی روش مناسب تر بود و برای او که دوست دارد دائم به مرخصی برود می توانست موقعیت بهتری باشد اما با آمدن برت فن مارویک دیگر می توانم بگویم خیال ما ایرانی ها از بابت ماندن کی روش راحت شد.


قطعا تفکرات مارویک با فوتبال استرالیا چالش دارد. مارویک از فوتبال هنری هلند می آید اما فوتبال استرالیا یک فوتبال فیزیکی است. درواقع می توان گفت استرالیا پا به مرحله گذار گذاشته است چرا که آن ها جام جهانی را پله ای برای موفقیت در جام ملت های آسیا می دانند. آوردن فن مارویک مثل این است که یک هنرمند یا آرشیتکت را برای انجام جوشکاری یا کار عمرانی به کار بگیرید. اما همانطور که گفتم این مرحله گذار است ، احتمالا بازیکنان جدیدتری می آیند و آینده ای که برای فوتبالشان طراحی کرده اند باعث شده تا چشم به فوتبال هلند و آلمان داشته باشند.


استرالیایی ها مسیری را شش، هفت سال قبل شروع کردند اما در آن به تکامل نرسیدند. درواقع مربیان داخلی آنقدر توان نداشتند تا این تغییران بنیادی را در تیم ملی ایجاد کنند.  با این حال برخی به رفتن آنج معترض بودند و برایشان شوک بود. اما خود او هم چهارسال قبل جانشین اوسیک شده بود و این کار هم در راستای اهداف چهارساله آن ها و موفقیت در جام ملت های آسیا است.


کارلوس کی روش بازیکنانی که در فوتبال ایران بازی می کنند را بعد از هربازی به اردوی ریکاوری می برد اما در استرالیا حتی اگر مربی هم بخواهد امکانش نیست چون 21-22 بازیکن تیم ملی استرالیا در اروپا بازی می کنند و مربی فقط می تواند 72 ساعت قبل از مسابقات در خدمت تیم ملی باشد. من اینجا باید یک نکته ای را بگویم. مرکز پزشکی تیم ملی می توانست بگوید مربیان باشگاه ها به آنجا بیایند و کار ریکاوری را انجام بدهند. بالاخره هر مربی الگو و متد کاری خودش را دارد و در آن بهترین است. فکر می کنید اگر به مورینیو بگویید بازیکنان ملی پوشتان بعد از هر بازی باید دوروز در اختیار تیم ملی باشند و ریکاوری کنند، چه بگوید؟


البته بازیکنان ایرانی نیاز دارند از نظر فیزیکی به قدرت بالاتری برسند و قطعا بازیکنانی که در لیگ برتر انگلستان بازی می کنند وضعیت جسمی بهتری دارند. نکته ای را که باید بگویم این است که اینکه می گوییم بازیکنان ایرانی در هر بازی 12 کیلومتر می دوند اصلا حرف درستی نیست. مهم دوازده کیلومتر دویدن نیست چون ما از کمیت صحبت نمی کنیم. اینکه چه تعداد استارت و دوندگی های مستمر داشته باشید مهم است. استفاده از وسایلی مثل جی پی اس و ابزار آلات هم کمک کننده هستند اما نمی توانند همه چیز را تحت تاثیر قرار بدهند.


کی روش می خواهد کار فیزیولوژی انجام بدهد نه فیزیکی. او می خواهد به لحاظ دوندگی و کیفی بازیکنان را به مرحله شادابی برساند که این با ریکاوری فرق دارد و بیشتر خستگی روح و روان بازیکنان را می گیرد.


در این باره باید به قرارداد کی روش رجوع کنیم اما در تیم های دیگر دنیا مثلا مربیان مراکش و مصر هم بعید است اینقدر در مرخصی باشند چرا که قراردادهای آن ها این اجازه را نمی دهد.