همه نبردهای یوز و اژدها در مقدماتی جام جهانی

همه نبردهای یوز و اژدها در مقدماتی جام جهانی

تیم ملی ایران پس از برتری برابر قطر، روز سه شنبه ششم فروردین ماه باید به مصاف چین برود.

به گزارش کاپ،پس از فتح لانه عقاب ها اینک یوز های ایرانی در اندیشه شکار اژدها هستند تا رویای جام جهانی و رسیدن به سرزمین یخ و سرما را بیش از پیش در مقابل چشمان شان ببینند.

ایران و چین تاکنون 23 بار به مصاف یکدیگر رفته اند که پنج دیدار آن در مقدماتی جام های جهانی بوده است و حاصل آن سه پیروزی برای ایران، یک برد برای چینی ها و یک بازی هم به تساوی انجامید.

اولین مصاف دو تیم در مقدماتی جام جهانی 90 به میزبانی چینی ها برگزار شد و در حالی که تیم قدرتمند ایران به مربیگری بیوک وطن خواه اماده پیروزی و صعود به دور بعدی رقابت ها بود اما یکی از شکست های تلخ خود را تجربه کرد و با نتیجه دو بر صفر بازی را به رقیب خود واگذار کرد تا باعث شود همه چیز به دور برگشت کشانده شود.

ملی پوشان در تهران توانستند با سه گل گروسی، افتخاری و فرشاد پیوس از حریف خود پیشی بگیرند اما در نهایت و در بیست دقیقه پایانی و آن هم در عرض 4 دقیقه تراژیک دو گل دریافت کردند و با وجود برتری سه بر دو اما در انتهای بازی ها به دلیل تفاضل گل کمتر از صعود باز ماند و این تیم چین بود که به دور بعدی راه یافت.

در ادامه و پس از بازماندن ایران از دو جام جهانی 90 ایتالیا و 94 آمریکا باز هم با یک تیم جوان و آماده مهیای حضور در جام جهانی 98 فرانسه شد.

در دور مقدماتی هم گروهی با چینی ها باعث یادآوری خاطره قبلی شد اما شاگردان محمد مایلی کهن چنان آماده بودند که در دور رفت در چین با درخشش مهدوی کیا با حساب چهار بر دو و در جدال برگشت در استادیوم آزادی و یک بازی خاطره انگیر با نتیجه چهار بر یک و با گل های علیرضا منصوریان، علی اصغر مدیر روستا، کریم باقری و علی دایی مقتدارانه به برتری رسیدند و در ادامه با وجود عدم صعود مستقیم اما با حضور در پلی آف و با برتری مقابل استرالیا جواز حضور در جام جهانی 98 فرانسه را دریافت کردند.

حالا در مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه، این دو تیم بار دیگر هم گروهی با یکدیگر را تجربه کرده اند اما با این تفاوت که دیدار رفت در چین بر خلاف دو جدال قبلی با تساوی به پایان رسید و اکنون دیدار برگشت، شاگردان کی روش در صورت برتری در ورزشگاه آزادی این بار می توانند برای اولین بار در تاریخ فوتبال ایران با خیال راحت رویای بزرگ ترین تورنمنت ملی را با حضور در روسیه تجربه کنند و لذت ببرند.

حسین ماهانی