حال و هوای بهاری کهکشانی ها؛ همه تصمیم های نادرست زیدان

حال و هوای بهاری کهکشانی ها؛ همه تصمیم های نادرست زیدان

وبسایت رسمی برنامه نود - رئال مادرید باز هم یک نتیجه عجیب گرفت و در حالی که 90% زمان بازی از تیم لژیا ورشو جلو بود، در نهایت توانست به لطف گلزنی متئو کوواچیچ از یک باخت حتمی نجات یابد. آیا زیدان موفق خواهد شد که اوضاع کهکشانی ها را سر و سامان ببخشد؟

به گزارش وبسایت نود، شاگردان زین الدین زیدان دوباره اسیر «سندروم کاسمیرو» شده و در غیاب این هافبک دفاعی برزیلی، طعم برد را نچشیدند. از روزی که کاسمیرو در مسابقه با اسپانیول دچار شکستگی استخوان شده و بازی های تیمش را از دست داد، تعداد گل های خورده رئال مادرید به دو برابر افزایش یافت.

سندروم کاسمیرو!

در 5 بازی نخستی که کاسمیرو برای کهکشانی ها به میدان رفت، این تیم فقط 4 گل خورده و نسبت 0.8 گل دریافتی در هر بازی را داشت اما پس از مصدومیت کاسمیرو و غیبت این بازیکن مؤثر، رئالی ها طی 11 بازی بدون حضور کاسمیرو، نسبت 1.5 گل دریافتی در هر بازی را ثبت کردند. رئال مادرید در این 11 مسابقه، 16 گل خورد که یک آمار بسیار ضعیف محسوب می شود. به همین دلیل، روزنامه اسپانیایی as در کمال خوش ذوقی، از عبارت «سندروم کاسمیرو» برای بیان عدم نتیجه گیری رئال در غیاب کاسمیرو استفاده می کند.

حتی زین الدین زیدان سرمربی رئال مادرید نیز به اهمیت کاسمیرو اعتراف کرده و هیچ بازیکنی را شبیه او در تیم خود نمی داند. وابستگی تیم زیدان به کاسمیرو یک حقیقت غیر قابل انکار بوده و 90% بازی هایی که کاسمیرو در زمین حضور داشته، با پیروزی رئال مادرید خاتمه یافته است. (20 بازی؛ 18 برد، یک مساوی و یک باخت) و اما بدون کاسمیرو، طی 21 بازی فقط 13 برد نصیب رئال شده و 7 تساوی و یک باخت یعنی 61% این بازی ها با پیروز رئال به پایان رسید. همه اینها در شرایطی است که زیدان در 8 بازی نخست به عنوان سرمربی رئال مادرید، فقط 21 دقیقه از وجود کاسمیرو استفاده کرده بود اما پس از شکست مقابل اتلتیکو مادرید، تغییر رویه داد.

دلیل وابستگی رئال مادرید به کاسمیرو این است که وی تنها هافبک دفاعی تیمش بوده و زیدان هیچ بازیکن دیگری با خصوصیات مشابه کاسمیرو را در اختیار ندارد. به هر حال زیدان نیز جزئی از همان تیم پر ستاره رئال مادرید تحت هدایت ویسنته دل بوسکه بود که وابستگی عجیبی به کلود ماکلله داشت و در آن زمان، بسیاری از کارشناس های فوتبال نقش ماکلله در ترکیب رئال مادرید را بسیار کلیدی تر از ستاره هایی همچون زیدان و رونالدو نازاریو می دانستند.

آلفرد رلانیو نویسنده مطرح نشریه اسپانیایی as می گوید که زیدان سعی داشت جای خالی کاسمیرو را در برخی از بازی ها با تونی کروس پر کند اما تفاوت های زیادی بین این دو بازیکن وجود دارد و اصولاً از یک بازیکن نه چندان قدرتی همچون کروس نباید انتظار نمی رود که یک هافبک دفاعی تمام عیار شود. در روزهایی که کاسمیرو نیست، متئو کوواچیچ نقش یک بادیگارد را برای کروس ایفا کرده و لوکا مودریچ در صورت آمادگی، فضای بین آنها را به خوبی پُر می کند.

هم BBC و هم موراتا؛ BBC+M

زین الدین زیدان سرمربی رئال مادرید در دیدار اخیر با لژیا ورشو سرانجام تحت فشار افکار عمومی به استفاده از آلوارو موراتا در ترکیب اصلی این تیم تن داد، مهاجمی تمام عیار و بسیار باهوش که شایستگی هایش را در یوونتوس به اثبات رساند اما همچون دو فصل قبل، به نا حق در رئال نیمکت نشین شده است. حضور موراتا در ترکیب اصلی رئال به معنای ناقص شدن مثلث رؤیایی BBC رئالی ها نبود بلکه معنایی وسیع تر داشت.

رئال در ورشو با 4 مهاجم به میدان رفت و در حقیقت، تعداد هافبک های بالفعل مادریدی ها در این بازی، فقط 2 نفر یعنی کروس و کوواچیچ بود. این سیستم در دهه 70 میلادی در رئال مادرید پیاده می شد. به قول ماریو دلا ریوا نویسنده as، استفاده زیدان از BBC+Morata در دیدار با لژیا، یک چیدمان سیاستمدارانه است تا یک ترکیب فنی و تاکتیکی. در تصویر زیر، به محل حضور موراتا (تصویر سمت چپ) و بنزما (تصویر سمت راست) در دقایقی از بازی توجه کنید که هر دو با هم در ترکیب حضور داشتند.

زیدان این بازی را با بنزما و موراتا آغاز ولی بدون هر دو، پایان داد. فشار مطبوعات بر زیدان بابت استفاده از موراتا به جای بنزما بود اما این مرد فرانسوی نظر دیگری داشت. حداقل ایده استفاده توأم از موراتا و بنزما در این بازی هیچ نتیجه بارزی را به ارمغان رئال مادرید نیاورد. هر دو بازیکن کمترین حرکت و جنب و جوش را داشته و تقریباً در مناطق مشترکی از زمین، جولان می دادند. به محل جابه جایی های موراتا در دو مقطع از زمان بازی یعنی حضور (تصویر سمت چپ) و عدم حضور بنزما (تصویر سمت راست) درون زمین توجه کنید.

آفت خود بزرگ بینی

رئال مادرید در فصل اخیر لیگ قهرمانان، در همه بازی ها به جز دیدار خانگی مقابل لژیا ورشو به مشکل خورده است. آنها هنوز در باد قهرمانی فصل گذشته خوابیده اند و حریفان را دست کم می گیرند. شاید اگر نبوغ رونالدو نبود، رئال در همان بازی نخست می بایست به اسپورتینگ پرتغال می باخت یا در دیدار با دورتموند که رئالی ها با کمی چاشنی شانس، از آلمان جان سالم به در بردند. اما چه کسی فکر می کرد که حتی رئال مادرید در مقابل لژیا ورشو نیز دچار مشکل بشود؟ یکی از آفت های بزرگ رئال یعنی دست کم گرفتن تیم های حریف در همین بازی اخیر نمود بدتری پیدا کرد وقتی که گرت بیل در ثانیه های نخست بازی در یک ورزشگاه بدون تماشاگر، یک گل تاریخی و ماندگار را درون دروازه نماینده لهستان قرار داد.

پس از این گل زودهنگام، بازیکن های رئال عملاً بازی را تمام شده می پنداشتند و در شبی که کریستیانو رونالدو نیز چنگی به دل نمی زد، با فاصله کمی به گل دوم توسط کریم بنزما دست یافتند. باید گفت که رئال بدشانس بود که دو گل زودهنگام به لژیا زد زیرا شاگردان زیدان پس از زدن این دو گل، بی خیال تر از قبل بازی کردند. این بی خیالی و دست کم گرفتن حریف، در سیمای تک تک بازیکن ها و حرکات آنها قبل رؤیت بود و اگر هم رونالدو بر خلاف بقیه انگیزه داشت، بیشتر به دلیل ثبت رکوردهای فردی خویش تلاش می کرد.

کیلور ناواس و اشتباه های ریز و درشت

وقتی که رئال به گل دوم نیز دست یافت، به تدریج آفت بی خیالی و خود بزرگ پنداری باعث شد تا تیم کوچکی همچون لژیا ورشو نیز بلای جان کهکشانی ها شود و کنترل بازی را کاملاً در دست گرفته و 3 گل را درون دروازه کیلور ناواس قرار بدهد. اگر قرار بود که ناواس چنین متزلزل ظاهر شده، چه اصراری بر فروش ایکر کاسیاس دروازه بان اسطوره ای باشگاه رئال مادرید وجود داشت؟ ناواس پس از بازگشت از مصدومیت، طی 8 بازی برای رئال و تیم ملی کاستاریکا، 13 گل خورده که بدترین آمار وی از زمان حضور در آلباسته در سال 2011 است. او در دیدار با دورتموند نیز همچون این بازی، در گل های خورده تیمش بی تقصیر نبود.

خط دفاعی آشفته، تعویض های عجیب و یک تیم نا هماهنگ

پس از دریافت دو گل، زیدان با اتخاذ رویکردی محافظه کارانه، کریم بنزما را بیرون کشید تا با حضور لوکاس واسکز، سر و سامانی به فاز دفاعی تیمش ببخشد ولی آشفتگی نه تنها در وجود تک تک بازیکن ها و تیم در درون زمین حس می شد، بلکه زیدان نیز دستپاچه و مضطرب به نظر می رسید. زیزو بلافاصله رو به بازی انتحاری آورده و دستور حمله های همه جانبه به تیمش داد اما بی نظمی و آشفتگی خط دفاعی رئال مادرید باعث به ثمر رسیدن گل سوم لژیا ورشو شد. زیدان باید ممنون متئو کوواچیچ باشد که بازی خویش را با زدن یک گل تکمیل کرد تا شکست غیر منتظره در ورشو رقم نخورد. خط دفاعی رئال مادرید طی یک ماه و نیم اخیر و پس از دیدار با ویارئال، در هیچ یک از بازی ها موفق به ثبت کلین شیت نشده است. به متوسط محل حضور بازیکن های رئال مادرید در نقاط مختلف زمین طی دیدار با لژیا توجه کنید.

استفاده از فابیو کوئنترائو نا آماده با 32 دقیقه حضور در فصل جاری لالیگا به جای دانیلو، یکی دیگر از ریسک های بزرگ زیدان در این بازی تلقی می شد ولی تصمیم عجیب تر وی در نیمه دوم، تعویض این مدافع کناری پرتغالی با مارکو آسنسیو بود. این قمار بزرگ زیدان در زمانی از بازی اتفاق افتاد که نتیجه 2-2- روی تابلو نقش بسته و در واقع، خط دفاعی رئال مادرید پس از این تعویض، به دفاع 3 نفره تغییر یافت که حاصل آن گل سوم لژیا شد. در این زمان، عملاً رئال با 5 بازیکن دارای ذائقه هجومی بازی می کرد.

اوضاع رئال مادرید همچون آتش زیر خاکستر است. سهمیه بازی های ضعیف و امتیاز از کف دادن برای زیدان به پایان رسیده و کوچک ترین لغزشی از سوی این تیم، آتشی را شعله ور می سازد که شاید به راحتی خاموش نشود به ویژه این که، آقای رئیس هم آدم چندان صبوری نبوده و نیست.

اقتباس و گردآوری از نشریه as

4464