گابریل ژسوس؛ منچستر سیتی چه انتظاری می تواند از نیمار جدید داشته باشد؟

گابریل ژسوس؛ منچستر سیتی چه انتظاری می تواند از نیمار جدید داشته باشد؟

وبسایت رسمی برنامه نود - این مهاجم 19 ساله با حرکات انفجاری، جسور و تکنیک مسحور کننده اش با سبک فیزیکی و خشن لیگ برتر انگلیس همخوانی ندارد، ولی تاریخ نشان داده است که بازیکنان برزیلی که به لیگ برتر منتقل شده‌اند، قابل پیش بینی نیستند.

به گزارش وب سایت نود، در تابستان 1987، فرانسیسکو ارنامی لیما داسیلوا در بازی دوستانه مقابل انگلیس گل زد و اندکی بعد از آن پالمیراس را به مقصد نیوکاسل ترک کرد. این توافق به واسطه هومبرتو سیلوا به دست آمد، دانش آموزی که در ورثینگ ماند تا انگلیسی یاد بگیرد و مالکوم مک دونالد که میدانست پیتر بردزلی به لیورپول نخواهد پیوست. قیمت قرارداد 575 هزار پوند بود و این بازیکن که با نام میراندینیا شناخته میشد، تبدیل به اولین برزیلی تاریخ شد که در انگلیس بازی کرد.

برخی واکنشها هیجان زده بود: "ما میراندینیا را خریده ایم، او آرژانتینی نیست، او یک برزیلی درخشان است!" و در حالیکه در نقطه مقابل برخی طرفداران از روی منطق نظر می دادند. اولین بازی میراندینیا در برابر نورویچ به یک مسئله ملی تبدیل شده بود، او در سومین بازی خود در برابر منچستر یونایتد توانست هر دو گل تیم خود را در بازی که 2-2 به پایان رسید به ثمر برساند.

اما در حالیکه او نخستین فصل خود را با آمار مناسب 12 گل در 19 بازی به پایان رساند، مصدومیت و عدم تمایلش به پاس دادن، در کنار تمایلش به شوت زدن از مناطقی نامناسب ، انتقادها را از وی در پی داشت تا در پایان فصل دوم حضورش، نیوکاسل سقوط کرده و میراندینیا به خانه بازگردد.

6 سال طول کشید تا یک برزیلی دیگر به انگلیس برود و گرچه از آن زمان تاکنون موج انتقال بازیکنان برزیلی به لیگ برتر ادامه دارد، شاید انتقال جونینیو به میدلزبرو، تنها انتقال شکست خورده باشد. به هر حال خرید جدید منچستر سیتی، گابریل ژسوس، مهاجم 19 ساله پالمیراس، با رقم ابتدایی 27 میلیون پوند بدون هیچ تضمینی به این تیم پیوست.

اما کارنامه گابریل ژسوس قابل بحث است، او در سائوپائولو متولد و در جاردیم پری فاولا بزرگ شد و این جایی بود که فوتبالش را با پای برهنه بر روی زمینهای سیمانی شروع کرد، او با تکنیک منحصر به فرد برزیلی رشد کرد؛ خلاق، جسور و دارای حرکات انفجاریست. رونالدوی برزیلی در مورد او به گلوبو تی وی گفته بود: "من یکی از طرفدارن گابریل هستم، او من را یاد روز های جوانی خودم می اندازد، شباهتهای زیادی بین ما وجود دارد!" با این تعریف ها، این عجیب نیست که رسانه ها به او لقب نیمار جدید را بدهند.

عامل دیگری که در پیشرفت ژسوس تاثیر فراوان داشت، حضور سائوپائولو در لیگ خشن و شناخته شده برزیل است که "ورزی" نامیده میشود. ژسوس در این مورد خاطر نشان کرد: " آنها با تکل های خود می خواستند پای من را بشکنند!" ولی او اهمیت نمی داد. او در مصاحبه با سایت فیفا افزود:

گاهی من 3 یا 4 بازی در طول روز انجام می دادم، این می تونست باعث گرفتگی عضلات من بشود، اما فوتبال همین است، من نمی توانم به چیز دیگری جز فوتبال فکر کنم، من به شب نشینی و مهمانی علاقه ای ندارم، برای من همه چیز در زمین، تمرین و بازی خلاصه می شود، حتی زمانیکه در خانه هستم نیز همه چیز من فوتبال است، فکر می کنم در فوتبال غرق شده ام.

ژسوس ابتدا به Associacao Atlética پیوست، باشگاه آماتوری که بخاطر کمک به بازیکنان جوان برای پیوستن به آکادمیهای فوتبال معروف شناخته شده است، او پس از به ثمر رساندن 54 گل در 48 بازی، در جولای 2013 به پالمیراس پیوست و در مارچ 2015 به تیم نخست این باشگاه ملحق شد. او به عنوان مهاجم گوش چپ، گل فوق العاده ای در مقابل کروزیرو به ثمر رساند که نام او را بر سر زبانها انداخت و چند ماه بعد از آن جایزه بهترین خرید لیگ را دریافت کرد، که درست قبل از حضورش در فینال جام جهانی زیر 20 سال همراه با تیم ملی برزیل بود.

پس از مدت کمی از شروع فصل جاری در فوریه 2016، گابریل برای اولین بار در قهرمانی ایالتی سائوپائولو گلزنی کرد و 12 روز بعد در ریورپلاته و کوپا لیبرتادورس باز هم برای تیمش گلزنی کرد. در واقع در ماه مارچ، با انتخاب الکسی "کوکا" استیوال به عنوان مربی، فصل جدیدی در کارنامه فوتبال او شروع شد. او گابریل را به عنوان بازیکنی آرام و تمام کننده ای مطمئن ارزیابی کرد که در کارهای دفاعی خیلی مناسب نیست، به همین دلیل او را به پست مهاجم وسط برد، این تغییر پست برای وی گلی دیگر این بار برابر ناسیونال در کوپا لیبرتادورس -که در آن به مقام قهرمانی رسیدند- را به ارمغان آورد. او دو گل دیگر هم به روزاریو سنترال زد، گرچه در این بازی اخراج شد.

وقتی لیگ برزیل شروع شد، او در پست مهاجم وسط به کار خود ادامه داد و درحالیکه پالمیراس در صدر جدول قرار داشت، گابریل ژسوس با 10 گل در 14 مسابقه آقای گل مسابقات بود، بنابراین به سادگی می شود متوجه شد که چرا تعداد زیادی از بهترین باشگاه های دنیا علاقمند به جذب او هستند. به گفته تیم استیلمن از ستارگان بوتافوگو: "بدون شک او بهترین بازیکن جوان آمریکای جنوبی است."

کاملا پیداست که چرا او نهایتا راهی سیتی شد؛ تعداد کمی از مهاجمان وسط برجسته در دنیا وجود دارند، درحالیکه سرخیو آگوئرو یکی از آنهاست، گابریل ژسوس به همان اندازه، از نظر سبک شبیه به آگوئرو است که احتمالا هر بازیکن جانشین دیگری باید باشد. ژسوس در جایگیری فوق العاده ست، هم در محوطه جریمه و هم در پشت دفاع، او با قد 5 فوت و 9 اینچ (1.80 سانتی متر) تعداد زیادی گل با ضربه سر به ثمر رسانده و با هر دو پا توانایی گل زنی بالایی دارد.

اخیرا کوکا در مورد وی گفت:

من همیشه گفتم، گابریل هنوز به اوج بازی خود نرسیده و هر بازی نکات آموزشی جدیدی برای بازیکن ها دارد. مزیت گابریل در استفاده از موقعیتهایی است که به دست می‌ آورد. او می داند که چگونه به عنوان یک مهاجم بازی کند، توانایی استارتهای قطری را دارد، می داند که چطور با سرعت از پشت اضافه شود. هنوز در موارد زیادی باید پیشرفت کند ولی در آینده او به بازیکنی فوق العاده تبدیل خواهد شد.

نکته ای که باید اضافه کرد این است که کیفیت فردی مورد نیاز گواردیولا تماما در ژسوس وجود دارد، او انعطاف پذیر، هدایت شونده و قاطع است و قطعا حضور گواردیولا، نقش بسیار مهمی در اطمینان او برای پیوستن به سیتی ایفا کرد در حالیکه بنا به گزارش خبرگزاری ها، تیم های منچستر یونایتد، بایرن مونیخ، بارسلونا، رئال مادرید و پاریسن ژرمن، حاضر به پرداخت بند بازخرید وی (که تنها 24 میلیون یورو است) بودند. گوارديولا گفته راه های مرسوم را کنار گذاشته تا خودش بتواند با خسوس در ارتباط باشد، که به نظر هم مثبت بوده است.

کوکا تنها در حالتی با این انتقال موافقت کرده است که خسوس تا آخر فصل لیگ فوتبال برزیل یعنی تا ماه دسامبر در تیمش حضور داشته باشد و مسئولان سیتی با قبول این پیشنهاد اعلام کرده اند حتی اگر پالميراس به ليبرتادورس راه پیدا کند – اتفاقی که دور از ذهن نیست- برای پیشرفت ژسوس بسیار مناسب خواهد بود.

در همین حین، خسوس می تواند از بازی در المپیک برای برزيل و در کنار گابریل باربوسا "گابی گل" لذت ببرد و با توجه به اینکه برزیل تابحال قهرمان المپیک نشده و با توجه به شکستی که در جام جهانی زیر 20 سال تجربه کردند، فشار زیادی برای پیروزی روی آنها خواهد بود، هرچند که گابریل ژسوس توانایی و روحیه لازم برای رسیدن به این هدف را دارد.

1899