همه چیز از دروازه خودمان شروع شد؛ 4 پاس برای تاکتیکی‌ترین گل تیم ملی! (ویدیو)

همه چیز از دروازه خودمان شروع شد؛ 4 پاس برای تاکتیکی‌ترین گل تیم ملی! (ویدیو)

پایگاه خبری فوتبالی- گل سوم ایران مقابل قطر یکی از تاکتیکی‌ترین گل‌های ایران در سال‌های اخیر بود.

به گزارش فوتبالی، تیم ملی ایران شب گذشته در یکی از سخت‌‌ترین مسابقاتش در بازی‌‌‌های انتخابی جام جهانی 2026 موفق شد با نتیجه 4 بر یک مقابل تیم ملی قطر به پیروزی برسد و به صدر جدول گروه A برسد.

شاگردان امیر قلعه‌نویی در نیمه اول این مسابقه چندان خوب بازی نکردند. با اولین حمله جدی دروازه‌شان باز شد و بالاخره در اواخر نیمه اول موفق شدند گل تساوی را وارد دروازه قطر کنند.

اما نیمه دوم حکایت دیگری داشت. تیم ملی ایران توانست از ضعف مفرط خط دفاعی قطر نهایت استفاده را ببرد. خط دفاع قطر در همان 5 دقیقه اول نیمه اول هم حداقل 3 اشتباه مرگبار داشت که با بی‌دقتی ایرانی‌‌ها تبدیل به گل نشد. حتی روی گل دوم هم دروازه‌بان و مدافع قطر به شکل عجیبی با هم برخورد کردند که محمد سیانکی گزارشگر مسابقه از آن با اصطلاح «جدال مغزها» یاد کرد!

با این وجود گل سوم ایران یک گل تاکتیکی زیبا بود که با گل‌های اول و دوم و چهارم کاملا متفاوت بود. این گل در لحظاتی به ثمر رسید که ایران دو بر یک از میزبان پیش بود و قطری‌ها برای جبران گل دوم مشغول حمله به دروازه ایران بودند.

تایمر مسابقه دقیقه 64:28 را نشان می‌داد که علی نعمتی ضربه شروع دروازه را به علیرضا بیرانوند پاس داد. قطری‌ها از همان جلو مشغول پرس بودند که مهدی طارمی برای شکستن پرس به سمت دروازه خودی رفت. 

بیرانوند هم طارمی را در نزدیکی‌های میانه زمین دید و به او پاس داد. طارمی چرخید و از مدافع یارگیرش گذشت و به سمت دایره وسط زمین حرکت کرد. در همین لحظه محمد کریمی در قُطر مسیر حرکت طارمی دوید و یکی از بازیکنان قَطر را با خودش برد. همین حرکت باعث شد بین دو مدافع میانی قَطَر فاصله زیادی ایجاد شود.

سردار آزمون که شناخت خوبی از حرکات طارمی دارد و با او هماهنگ است از بین دو مدافع میانی قطر گریخت. طارمی هم پاس فوق‌العاده‌ای به او داد. سردار پا به توپ وارد محوطه جریمه شد و قبل از رسیدن به محوطه شش قدم یک پاس عرضی به محمد محبی داد و محبی هم به آسانی دروازه خالی را باز کرد. 

گل سوم ایران به قطر

در لحظه‌ای که توپ وارد دروازه قطر شد تایمر مسابقه دقیقه 64:45 را نشان می‌داد. این یعنی در 17 ثانیه توپ از کنار دروازه ایران به داخل دروازه قطر رسید. در به ثمر رسیدن این گل حرکات طارمی، کریمی و سردار نقش مهمی داشتند.

طارمی با کمک به شکستن پرس، چرخیدن و پاس عمقی دیدنی، محمد کریمی با حرکت بدون توپ و ایجاد فضا برای پاس عمقی طارمی و در نهایت سردار با حرکت پابه‌توپ و دادن پاس عرضی مناسب در زدن این گل نقش اصلی را داشتند.

البته در این گل هم به‌هم‌ریختگی دفاع قطر کاملا مشهود بود. عمق دفاع قطر به راحتی باز شد و دو مدافع میانی قطر نتوانستند خودشان را به سردار برسانند. حتی عبدالکریم حسن هم که در دفاع چپ روز بدی داشت در آخرین لحظات دست از تعقیب محبی برداشت و محبی راحت گل زد.

نمایش ایران در نیمه اول راضی کننده نبود اما در نیمه دوم تیم متفاوتی را شاهد بودیم و گل سوم گل بسیار تاکتیکی و زیبایی بود.

1359