گزارش ویژه/ هشدار به مدیران فوتبال ایران و نهادهای نظارتی؛ شعبان بی‌مخ‌ها به فوتبال ایران برگشته‌اند!

گزارش ویژه/ هشدار به مدیران فوتبال ایران و نهادهای نظارتی؛ شعبان بی‌مخ‌ها به فوتبال ایران برگشته‌اند!

پایگاه خبری فوتبالی- در یک ماه اخیر دو بار لیدرها در ورزشگاه‌های ایران هواداران معترض را کتک زده‌اند.

به گزارش فوتبالی، روز گذشته در ورزشگاه امام خمینی(ره) شهر اراک تیم استقلال در دربی رفت لیگ بیست و چهارم با یک گل مغلوب پرسپولیس شد. تک گل پرسپولیس را محمد حسین کنعانی زادگان در دقیقه 3+90 از روی نقطه پنالتی زد.

این مسابقه از خیلی جهات برای استقلال یک شکست بزرگ محسوب می‌شد که نتیجه فقط یک بُعد آن محسوب می‌شود. نوع بازی استقلال که بسیار محتاطانه و بدون ریسک بود هم به شدت مورد اعتراض هواداران این تیم قرار گرفته است.

الان بحث داغ استقلالی‌ها در فضای مجازی نه نتیجه بلکه نوع بازی استقلال است که به نظر خیلی‌ها باعث سرشکستگی و خجالت هواداران این تیم شده است. طبیعتا این همان مدل بازی استقلال با جواد نکونام است که از سال پیش شاهد آن هستیم. 

اما یکی دیگر از اتفاقاتی که روز دربی افتاد و باعث حیرت و عصبانیت شدید استقلالی‌ها شد ماجرایی بود که روی سکوهای ورزشگاه یادگار امام رخ داد. در دقایقی از بازی برخی از هواداران استقلال روی سکوهای ورزشگاه علیه نکونام شعار دادند. 

اما در اتفاقی باورنکردنی و حیرت انگیز تعدادی از لیدرهای استقلال به جان هواداران این تیم افتادند تا با کتک زدن هواداران معترض جلوی شعارها و اعتراضات به‌حق آنها را بگیرند!

تصاویری که از این اتفاق ناگوار منتشر شد بلافاصله در فضای مجازی دست به دست شد و بهت و حیرت بینندگان را برانگیخت. هیچ کس باور نمی‌کرد که در سال 1403 و در بیست و چهارمین دوره لیگ برتر لیدرهای یک تیم هواداران همان تیم را کمک بزنند.

این دومین بار در چند هفته اخیر بود که در فوتبال ایران شاهد چنین اتفاق تلخ و ناشایستی بودیم. روز 15 شهریور و در جریان بازی تیم‌های ملی ایران و قرقیزستان در هفته اول مسابقات انتخابی جام جهانی 2026 تعدادی از هواداران تیم ملی ایران که از نمایش تیم ملی ناراضی بودند علیه امیر قلعه‌نویی شعارهایی سر دادند. اما در کمال ناباوری عده‌ای از لیدرها که لباس فرم و متحدالشکل داشتند هواداران معترض را به باد کتک گرفتند.

سال گذشته و در جریان تمرینات پیش فصل استقلال هم عده‌ای از لیدرهای باشگاه استقلال که در واقع از اراذل و اوباش مشهور تهران بودند اقدام به کتک زدن هواداران منتقد و معترض کردند. آن اتفاق در کنار چند اتفاق دیگر باعث شد حجت کریمی مدیر عامل وقت استقلال از سمتش استعفا بدهد.

به نظر می‌رسد فوتبال ایران در این زمینه  در حال یک عقبگرد عجیب است. چنین اتفاقاتی در دهه‌های 60 و 70 و حتی اوایل 80 طبیعی و مرسوم بود اما بعد از حرفه‌ای شدن مسابقات باشگاهی در ایران کم کم منسوخ شد.

حالا اما به نظر می‌رسد برخی از مربیان فوتبال در ایران طاقت شنیدن انتقاد ندارند و با استفاده از لیدرهای مواجب‌بگیر و شعبان بی‌مخ‌ها، هر صدای معترضی را خاموش می‌کنند. این رویه ناصواب درست در خلاف مسیر حرفه‌ایِ فوتبال است و به نظر می‌رسد مدیران فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ و همچنین نهادهای نظارتی باید قبل از این که دیر شود جلوی این روند را بگیرند.

البته پس از پایان بازی در اراک، لیدرهای نزدیک به نکونام توسط هواداران بیشمار استقلال، به شدت تنبیه شدند و در حالت ده نفر به یک نفر، کتک خوردند!

1359