10 گلزن برتر دربی؛ 5 استقلالی، 4 پرسپولیسی و یک یاغی

10 گلزن برتر دربی؛ 5 استقلالی، 4 پرسپولیسی و یک یاغی

پایگاه خبری فوتبالی - زندگی دربی تهران، 4 مهر 1403 به قسمت 104 می‌رسد. دیداری که از سال 1347 آغاز شده و حالا بیش از نیم قرن، عمر کرده است. 

به گزارش فوتبالی، در این رویارویی، بیشتر از 100 بازیکن موفق به زدن گل شدند ولی 47 سال است صدرنشین جدول گلزنانش، تغییر نکرده و کسی نتوانسته به او نزدیک شود. 10 گلزن برتر دربی 5 استقلالی، 4 پرسپولیسی و یک یاغی هستند که نفر اول و دومش، قرمزپوش بوده‌اند. 

1- 7 گل

  دهه‌هاست که کسی نتوانسته به صفر ایرانپاک در صدر جدول گلزنان دربی برسد. مهاجمی که 7 گل برای پرسپولیس در این بازی زد. او سابقه زدن گل در 3 دربی پیاپی را دارد و یک بار هم بریس کرده است. پرسپولیس با گلزنی ایرانپاک در دربی، 4 برد، یک مساوی و یک باخت دارد.

2- 6 گل

  نفر دوم جدول هم یک پرسپولیسی است: حسین کلانی. نمونه بارز یک ورزشکار تحصیلکرده که 6 بار در دربی گل زده است. کلانی سابقه زدن 2 گل در یک دربی را دارد. با گلهای او در دربی، 3 برد، یک مساوی و یک باخت در کارنامه پرسپولیس ثبت شد.

3- 5 گل

  3 بازیکن 5 گله در تاریخ دربی حضور دارند: 2 استقلالی و یک یاغی!

  غلامحسین مظلومی، 5 بار با پیراهن استقلال دروازه پرسپولیس را دربی باز کرد. او یکی از 4 بازیکن استقلال با سابقه بریس در تاریخ دربی است. آبی‌ها با گلزنی او، صاحب چنین کارنامه‌ای در دربی هستند: 2 برد، یک مساوی و یک باخت.

علی جباری، دومین استقلالی تاریخ است با زدن 5 گل در دربی. جباری، اولین بازیکن استقلال است که توانسته بیشتر از یک گل در دربی بزند. آبی‌ها با گلزنی او، 2 برد در دربی دارند، یک بازی را مساوی کردند و یک بار شکست خوردند.

  مهدی هاشمی‌نسب 5 گل در دربی زده است شامل 4 گل برای پرسپولیس و یک گل برای استقلال. پرسپولیس با 4 گل او صاحب 3 برد و یک مساوی شد و تنها گلش برای استقلال هم در دربی‌ای بود که برنده نداشت.

6- 4 گل

  5 بازیکن در تاریخ دربی موفق به زدن 4 گل شده‌اند:3 استقلالی و 2 پرسپولیسی.

  همایون بهزادی: اولین بازیکنی بود که در تاریخ دربی توانست هت‌تریک کند. پرسپولیس با گلهای او در دربی، صاحب یک برد شد و یک مساوی و نباخت. رکورد او یعنی زدن 3 گل در دربی، تقریبا 4 دهه پابرجا و بدون شریک بود.

  فرهاد مجیدی: مجیدی سابقه زدن گل در 3 دربی پیاپی را دارد و 4 گلش را در 5 دربی متوالی وارد دروازه پرسپولیس کرده است. استقلال با گلهای او در دربی، 2 برد، یک باخت و یک مساوی کسب کرده است.

  مجتبی جباری: یکی از آنهایی که هرگز در دربی نباخته با سابقه زدن 4 گل در این بازی که بریس هم در کارنامه‌اش دیده می شود. استقلال با گلزنی او برابر پرسپولیس، 2 بار برنده دربی شد و یک بازی با تساوی به پایان رسید.

  علی علیپور: تنها بازیکن بین 10 گلزن برتر تاریخ دربی که می‌تواند آمارش را افزایش بدهد. دو گل اول او، پرسپولیس را برنده دربی کرد و دو گل بعدی در تساوی‌های 2 بر 2 سرخابی‌ها زده شد. یکی از 4 گل او، پنالتی بوده است.

  ارسلان مطهری: در حال تبدیل شدن به یکی از شمایل‌های استقلال در دربی بود که پایان خوشی نداشت. مطهری که سابقه بریس در دربی را دارد، هرگاه برای استقلال برابر پرسپولیس گل زد، بازی 2 بر 2 شد. او 2 بار هم در ضربات پنالتی پایان بازیِ جام حذفی، گلزنی کرد.

* 3 گله‌ها 

  9 بازیکن در تاریخ دربی 3 گل زده‌اند شامل 4 استقلالی (حسن روشن، صمد مرفاوی، آرش برهانی و صادق ورمزیار)، 4 بازیکن پرسپولیسی (فرشاد پیوس، هادی نوروزی، ایمون زاید و امید عالیشاه) و یک یاغی (شاهرخ بیانی که 2 گل برای پرسپولیس زده و یک گل برای استقلال). از این جمع، عالیشاه می‌تواند به گلهایش در دربی همچنان اضافه کند.

5390