ایرادهای فنی اکبرپور از تاکتیک نکونام: برخلاف دوران ساپینتو، از پرس‌کردن حریف فاصله گرفته‌ایم/ کاش یامگا را نگه می‌داشتیم و زوج‌سازی می‌کردیم!

ایرادهای فنی اکبرپور از تاکتیک نکونام: برخلاف دوران ساپینتو، از پرس‌کردن حریف فاصله گرفته‌ایم/ کاش یامگا را نگه می‌داشتیم و زوج‌سازی می‌کردیم!

پایگاه خبری فوتبالی- بازیکن سابق استقلال به انتقاد فنی از سبک مربیگری جواد نکونام پرداخت و گفت تیم او در پرسینگ ضعیف عمل می‌کند.

به گزارش فوتبالی، خیلی از هواداران و کارشناسان فوتبال بر این باورند که تاکتیک جواد نکونام بیشتر بر مسائل تدافعی استوار است و این مساله با فلسفه باشگاه استقلال، یعنی فوتبال هجومی و فشار بر بالای زمین تفاوت دارد. 

هر چند تیم نکونام توانست فصل گذشته نتایج درخور توجهی کسب کند و در پایان هم با 67 امتیاز عنوان نایب قهرمان لیگ را به خود اختصاص داد، اما خیلی از پیروزی‌های استقلال به صورت کاملا اقتصادی و با نتایج یک بر صفر به دست آمد که این مساله، منتقدان خاص خود را داشت و عده‌‌ای بر این باور بودند که تیم نکونام نباید پس از زدن تنها یک گل، عقب بنشیند و دیگر تلاشی برای افزایش اختلاف به خرج ندهد و این مساله در شان تیم بزرگی همچون استقلال نیست.

حال که در آستانه دربی 104 پایتخت هستیم و همه نگاه‌ها به این بازی حساس دوخته شده، بحث کارشناسی‌ها داغ است و مربیان سعی دارند تاکتیک‌های نکونام و گاریدو را از منظرهای مختلف مورد بررسی قرار دهد تا ببینند با توجه به شرایط فعلی، کدام تیم دست بالاتر را خواهد داشت؟

شب گذشته سیاوش اکبرپور، بازیکن سابق تیم استقلال مهمان برنامه فوتبال برتر بود و سعی داشت نگاهی فنی و کارشناسانه به سبک بازی نکونام در استقلال داشته باشد و نقاط قوت و ضعف آبی‌ها مورد بررسی قرار دهد.

به اعتقاد اکبرپور، آبی‌های تهران از زمان روی کار آمدن جواد نکونام تاحدود زیادی از مفهوم پرسینگ فاصله گرفته‌اند و برخلاف دوران مجیدی و خصوصا ساپینتو، پرس از بالا روی دفاع حریف انجام نمی‌گیرد و در بسیاری از مواقع دیده شده بازیکنان استقلال در فاز مالکیت حریف، هرز و بیهوده می‌دوند و این از نقاط ضعف اصلی در استقلال مدل نکونام است.

اکبرپور در این‌باره گفت: «الان در فوتبال دنیا از پرسینگ به عنوان بازی‌سازی یاد می‌کنند. اجرای این تاکتیک تیمی خیلی موثر است و برای یک مربی سخت است چنین سیستمی را پیاده کند. از بین مربیان سال‌های اخیر استقلال، ساپینتو خیلی خوب این کار را با تیمش انجام می‌داد. شما در نقاطی از زمین می‌توانید مالکیت توپ را بدست آورید که هیچ پلی-میکری نمی‌تواند آنجا پاس بدهد. یکی از مشکلات اساسی استقلال این است که از این تفکر فاصله گرفته‌ایم.»

اکبرپور ضمنا اعتقاد دارد فاصله بین خطوط استقلال زیاد است و این هم می‌تواند نقطه ضعف دیگری در تفکر تاکتیکی نکونام باشد: «الان فوتبال مانند ریاضی شده و باید شکل هندسی خود را در زمین حفظ کنید، همان طور که تیم فرهاد مجیدی به خوبی این کار را می‌کرد. مجیدی سعی می‌کرد با 5 بازیکن پرس از جلو انجام بدهد، اما در تیم نکونام، بازیکنان استقلال در فاز مالکیت حریف خیلی هرز و بیهوده می‌دوند. درست است که ما از آرمان رمضانی به عنوان مهاجم هدف استفاده می‌کنیم، ولی دلیل نمی‌شود دائما بخواهیم از بازی مستقیم استفاده کنیم. به هر حال استراتژی نکونام بر این مبنا استوار است. بعضی مربیان به بازی مستقیم اعتقاد دارند و می‌گویند ترجیح می‌دهیم به جای 20 ضرب، با یک ضرب به زمین حرف برسیم.»

بازیکن اسبق استقلال در پایان از جدایی کوین یامگا ابراز ناراحتی کرد و تاکید داشت در صورت حفظ این بازیکن، می‌شد زوج‌سازی خوبی با رامین رضاییان انجام داد و حریف را به دردسر انداخت: «قلعه‌نویی سال‌ها زوج‌سازی می‌کرد و قهرمان هم می‌شد و هیچ کس نمی‌توانست مقابل تاکتیک او ایستادگی کند. مثلا او همزمان از علی حمودی و خسرو حیدری در سمت راست زمین استفاده می‌کرد. الان استقلال می‌تواند این کار را را با ابوالفضل جلالی و میلاد زکی‌پور انجام دهد. بابت جدایی یامگا خیلی ناراحتم. خیلی خوب می‌شد که می‌توانستیم او را نگه داریم و با رامین (رضاییان) زوج‌سازی کنیم. به هر حال سبک نکونام این مدلی است و بیشتر دنبال ارسال‌ها و ضربات ایستگاهی است.»

7474