تیم ملی و افتتاحیه‌های مقدماتی جام جهانی؛ فقط یک باخت

تیم ملی و افتتاحیه‌های مقدماتی جام جهانی؛ فقط یک باخت

پایگاه خبری فوتبالی - مسیر تیم ملی در راند پایانی مقدماتی جام جهانی با میزبانی از قرقیزستان در فولادشهر اصفهان، شروع می‌شود.

به گزارش فوتبالی، اولین حضور تیم ملی در این بازیها مربوط است به مقدماتی جام جهانی 1974 و حالا برای چهاردهمین بار، اعلام حضور خواهیم کرد. در 13 دوره قبلی، 2 بار به طور کلی از حضور در مقدماتی جام جهانی انصراف دادیم و یک بار هم جایی در مرحله پایانی مقدماتی نداشتیم. در 10 دوره‌ای که بودیم، 6 بار با برد استارت زدیم، 3 بار با تساوی و تنها در یک افتتاحیه شکست خورده‌ایم. در هر 3 مقدماتی آخرمان، بازی اول را برده‌ایم و جالب اینکه در 2 مقدماتی اخیر، علیرضا جهانبخش در بازی ابتدایی گل زده است. در 4 مقدماتی جام جهانی، میزبان بازی افتتاحیه بودیم و 3 برد و یک مساوی داریم و در هر 4 بازی، کلین‌شیت کرده‌ایم.

* 1974: مساوی

  تیم ملی در اولین بازی، میزبان کره شمالی بود. این دیدار بدون رد و بدل شدن گل و با تساوی صفر صفر به پایان رسید.

* 1978: برد

  اولین بازی مرحله نهایی مقدماتی را در خانه هنگ‌کنگ برگزار کردیم و با 2 گل حسین کازرانی و غفور جهانی برنده شدیم.

* 1982

  از حضور در مقدماتی جام جهانی انصراف دادیم چون قرار بود بازیها به میزبانی کویت برگزار شود که در جام ملتهای 1980، میزبان خوبی برای تیم ملی نبود.

* 1986

  از حضور در مقدماتی جام جهانی انصراف دادیم چون برگزاری بازیها در زمین بی‌طرف را نپذیرفتیم.

* 1990

  جایی بین 6 تیم برتر مرحله نهایی نداشتیم چراکه در گروه پیش‌مقدماتی بعد از چین، دوم شدیم.

* 1994: باخت

  در اولین بازی مرحله آخر مقدماتی جام جهانی برابر کره جنوبی قرار گرفتیم و 3 صفر در قطر بازنده شدیم.

* 1998: برد

  در اولین بازی دور پایانی مقدماتی جام جهانی به خانه چین رفتیم. این بازی را درحالیکه تا دقیقه 60 با 2 گل عقب بودیم درنهایت 4 بر 2 بردیم. کریم باقری و مدیرروستا در این بازی گل زدند و مهدی مهدوی‌کیا، بریس کرد.

* 2002: برد

  با میزبانی از عربستان، مرحله نهایی را استارت زدیم. 2 شهریور 1380 با 2 گل علی دایی در ورزشگاه آزادی برنده شدیم.

* 2006: مساوی

  در اولین بازی به ریفا، خانه بحرین رفتیم. دیداری که بدون گل تمام شد.

* 2010: مساوی

  برای انجام اولین بازی این مرحله راهی ریاض شدیم. گل اول را از عربستان خوردیم ولی ضربه سر دقیقه 81 نکونام، بازی را مساوی کرد.

* 2014: برد

  در اولین بازی مرحله نهایی، برابر ازبکستان در تاشکند قرار گرفتیم و به هر سختی و زحمتی که بود و با لطف داور ژاپنی، یک هیچ با گل دقیقه 90 خلعتبری برنده شدیم.

* 2018: برد

  بعد از 12 سال و 3 دوره، بازی اول را در خانه برگزار کردیم. درحالیکه تا دقیقه 90 با قطر بدون گل مساوی بودیم درنهایت به لطف گلهای رضا قوچان‌نژاد و علیرضا جهانبخش، 2 صفر برنده شدیم.

* 2022: برد

  در خانه و با میزبانی از سوریه، مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی را شروع کردیم. در یک بازی بسیار ضعیف به لطف گل دقیقه 56 علیرضا جهانبخش برنده شدیم.

5390