آخرین سرمربیِ قربانیِ سرطان؛ کریستوف دام درگذشت

آخرین سرمربیِ قربانیِ سرطان؛ کریستوف دام درگذشت

پایگاه خبری فوتبالی- سرمربی مشهور آلمانی سرانجام تسلیم بیماری سرطان شد و از دنیا رفت.

به گزارش فوتبالی، فوتبالدوستان در سراسر جهان صبح امروز و پس از برخاستن از خواب با خبر تلخ و شوکه کننده‌ای مواجه شدند. کریستف دام سرمربی مشهور آلمانی سال‌های دورِ تیم بایرلورکوزن در سن 70 سالگی و پس از چند سال مبارزه با بیماری سرطان درگذشت. 

دام که در فصل ۹۲-۱۹۹۱ با اشتوتگارت قهرمان بوندس‌لیگا شده بود و سابقه هدایت تیم‌های کلن، بایرلورکوزن و اینتراخت فرانکفورت را در کارنامه داشت، در سن ۷۰ سالگی درگذشت. او هنگام درگذشت در کنار خانواده‌اش بود.

در سال 2022 بود که برای اولین بار مشخص شد دام مبتلا به سرطان است. در پی این اتفاق، دام از دنیای مربیگری کنار کشید اما سعی کرد حداقل به عنوان کارشناس در برنامه‌های تلویزیونی حضور داشته باشد تا از دنیای فوتبال دور نماند.
نکته جالب این که کریستف دام در چند دوره کاندید مربیگری تیم ملی ایران هم بود اما هرگز به ایران نیامد. با این وجود چند دوره در ترکیه که در همسایگی ایران قرار دارد مربیگری تیم‌های بشیکاش، فنرباغچه و بورسااسپور را بر عهده گرفت.


اما آشنایی فوتبالدوستان ایرانی با او به این که او چند بار نامزد هدایت تیم ملی ایران شد محدود نبود. دستیار چندین و چندساله او یعنی رولند کخ در سال 1371 به ایران آمد و هدایت استقلال را پذیرفت. اگرچه این همکاری چندان موفقیت‌آمیز نبود. کخ نتوانست با استقلال به پایان فصل برسد و پس از 26 بازی که نتیجه‌اش 12 برد، 6 تساوی و 8 باخت بود برکنار شد و جواد زرینچه به طور موقت هدایت استقلال را بر عهده گرفت.

اما استقلالی‌ها ارتباط بیشتری هم با کریستف دام داشتند. در دورانی که ناصر حجازی سرمربی استقلال و امیر قلعه‌نویی دستیار او بود این تیم برای برگزاری یک اردوی چند روزه به آلمان و کمپ تیم بایرلورکوزن رفت. این اردو بخشی از توافق استقلال با بایرلورکوزن در ازای انتقال مهدی پاشازاده به این تیم بود. بعدتر داریوش یزدانی و علی موسوی هم مدتی را برای لورکوزن بازی کردند.

آخرین تیمی که کریستف دام هدایتش را بر عهده داشت تیم ملی رومانی بود. در اوایل تابستان 1395 دام سرمربی تیم ملی رومانی شد و یک سال و دو ماه بعد و پس از 10 بار نشستن روی نیمکت از این تیم هم جدا شد.

1359