قهرمان جهان در نصف جهان؛ از انزونزی تا تاریبو وست در فوتبال ایران!

قهرمان جهان در نصف جهان؛ از انزونزی تا تاریبو وست در فوتبال ایران!

پایگاه خبری فوتبالی- اگر اتفاق خاصی رخ ندهد باید پیوستن استیون انزونزی به سپاهان را قطعی بدانیم و در ادامه فصل، قهرمان جهان را در نصف جهان ببینیم.

به گزارش فوتبالی،  سپاهان پس از شکستن طلسمی 10 ساله و کسب جام حذفی در فصل گذشته، با کوچ دسته‌جمعی ستارگان خود مواجه شد. سه بازیکن کلیدی سپاهان یعنی فرشاد احمدزاده، شهریار مغانلو و رامین رضاییان از این تیم جدا شدند تا تیم ژوزه مورایس پوست‌اندازی را تجربه کند. سپاهان برای پر کردن جای خالی آن‌ها، بازیکنانی مانند جواد آقایی‌پور، مهدی لیموچی، محمدمهدی محبی، صالح حردانی و... را به خدمت گرفت.

در این بین اما خبری از خرید خارجی نبود و سپاهانی‌ها تا پیش از پلی‌آف لیگ نخبگان آسیا موفق نشدند با بازیکنان خارجی مد نظر خود به توافق برسند. استیون انزونزی بازیکنی بود که شایعه پیوستن او به جمع سپاهانی‌ها شنیده می‌شد اما بنا به دلایلی، مدتی مذاکرات با این بازیکن متوقف شد ولی ناگهان ورق برای مدیران سپاهان برگشت و این بازیکن اکنون برای عقد قرارداد نهایی با زردها، در اصفهان حضور دارد. استیون انزونزی با فرانسه در جام جهانی 2018 به عنوان قهرمانی رسید و سابقه بازی در تیم‌های پاری سن‌ژرمن، آاس رم، سویا و... در کارنامه این بازیکن دیده می‌شود. انزونزی اما اولین بازیکن باسابقه‌ای نیست که به ایران می‌آید و پیش از او هم شاهد حضور بازیکنان باکیفیتی در سطح اول فوتبال کشورمان بوده‌ایم.

مایکل اومانیا

اومانیا زمانی که کاپیتان تیم ملی کاستاریکا بود به پرسپولیس پیوست و مدتی در این تیم حضور داشت. اومانیا در زمان سرمربیگری برانکو ایوانکوویچ عضوی از تیم پرسپولیس بود و اتفاقا عملکرد قابل قبولی هم با قرمزهای تهران داشت. درست در زمانی که شگفتی‌سازی کاستاریکا در جام جهانی بر سر زبان‌ها افتاده بود، اومانیا راهی پرسپولیس شد تا این اتفاق، خبر خوبی برای هواداران باشد.

تاریبو وست

تاریبو وست را اکثر اهالی فوتبال می‌شناسند چراکه این بازیکن سال‌ها در تیم ملی نیجریه و همچنین میلان و اینتر حضور داشت. وست زمانی که 33 سال سن داشت با عقد قراردادی به پیکان پیوست اما هیچ وقت برای این تیم بازی نکرد و سرانجام پس از 3 ماه، طی توافقی دو طرفه از این تیم جدا شد و بعدا هم به فوتبال خود پایان داد.
ابراهیم سنایی مدیرعامل سابق پیکان درباره اینکه چرا وست برای پیکان هیچ بازی انجام نداده، گفته بود: "در بازی با ابومسلم مشهد سرمربی ارمنستانی ما آقای ساموئل دارابینیان این بازیکن را روی نیمکت گذاشت. حدود ۲۵ دقیقه مانده به پایان مسابقه او از وست خواست که برای گرم کردن بلند شود اما ناگهان تصمیمش برگشت و وست را به زمین نفرستاد. دفاع ما در آن بازی مجتبی سرآسیایی بود. سرآسیایی اصالتا مشهدی است و سرمربی اعتقاد داشت که اگر او را تعویض می‌کرد، در شهر خودش شرایط بد می‌شد. به همین خاطر وست به زمین نرفت و همین موضوع سبب اختلاف شد".

روبرتو تورس

یکی از بهترین نقل‌وانتقالات فوتبال ایران زمانی رقم خورد که روبرتو تورس، کاپیتان اوساسونا به طور مستقیم از لالیگا راهی ایران شد. تورس به واسطه رابطه خوبی که با جواد نکونام داشت قبول کرد به فولاد ملحق شود و حتی در فصل بعد هم پیراهن گل گهر را پوشید تا حضور او در فوتبال ایران کوتاه‌مدت نباشد.
تورس در لیگ بیست‌وسوم یکی از بهترین بازیکنان فوتبال ایران بود و موفق شد عملکرد خوبی را از خود به جا بگذارد اما به هر روی پس از پایان فصل تصمیم گرفت دیگر در ایران نماند و برای همین راهی کشور خود یعنی اسپانیا شد.

مانوئل فرناندز مونیز

این دروازه‌بان اسپانیایی سابقه بازی در ماشین سازی تبریز را دارد و زمانی که به این تیم پیوست، سابقه حضور در تیم‌هایی مانند دپورتیوو لاکرونیا و دپورتیوو آلاوس در کارنامه او دیده می‌شد. مانوئل فرناندز مونیز پس از حضور در ایران، در مصاحبه‌ای گفت: "جواد نکونام از مهمان‌نوازی مردم ایران به من گفته بود".
دلیل این مصاحبه چیزی نبود جز استقبال بی‌نظیر مردم تبریز از این بازیکن. فرناندز با قرارداد یک‌ساله به ماشین‌سازی پیوست و پس از اتمام قرارداد خود، ایران را ترک کرد.

عبدالکریم حسن

عبدالکریم حسن در نیم‌فصل لیگ بیست‌وسوم به پرسپولیس پیوست؛ خرید خوبی که در ترکیب قرمزها جواب داد و نقش زیادی در قهرمانی این تیم داشت. مرد سال اسبق فوتبال آسیا اما پس از پایان فصل، به مدیریت پرسپولیس اعلام کرد دیگر علاقه‌ای به حضور در ایران ندارد و ترجیح می‌دهد فوتبال خود را در کشورش یعنی قطر دنبال کند. سرانجام باشگاه الوکره با پرداخت 1.3 میلیون دلار رضایت پرسپولیس را برای این انتقال جلب کرد.

سرور جباروف

ستاره ازبکستانی سابق استقلال با سابقه کسب جایزه مرد سال فوتبال آسیا در سال‌های 2008 و 2011 به ایران آمد و خیلی زود بین هواداران محبوب شد. جباروف مدتی هم به سپاهان قرض داده شد و باید به این نکته هم توجه کرد که این بازیکن در دوران اوج خود به ایران نیامد و شاید اگر زودتر این اتفاق رخ می‌داد، جباروف بیش از پیش می‌توانست در ترکیب آبی‌ها تاثیرگذار حاضر شود.
در کارنامه هافبک ازبک، 128 بازی ملی و 25 گل دیده می‌شود که آمار بسیار خوبی است. جباروف پس از ترک ایران در دو تیم دیگر فوتبال خود را دنبال کرد و پس از آن کفش‌های خود را آویخت.


مانوئل فرناندز 2

اشتباه نمی‌کنید؛ فوتبال ایران به جز مانوئل فرناندز اسپانیایی، یک مانوئل فرناندز پرتغالی را هم به خود دیده است. فرناندز دو سال پیش به سپاهان ژوزه مورایس پیوست و البته تنها 14 بازی برای این تیم انجام داد. در کارنامه فرناندز سابقه بازی در تیم‌های اورتون، والنسیا، بشیکتاش و... دیده می‌شد و کارنامه او در عرصه ملی هم پربار بود.

مانوئل 15 بازی ملی و 3 گل زده داشت که برای حضور در تیم ملی پرتغال با آن همه ستاره، آمار خوبی محسوب می‌شد. فرناندز هم پس از ترک سپاهان، فوتبال را کنار گذاشت و طبیعی است که بازیکنان باکیفیت تنها در انتهای فوتبال خود راضی به حضور در ایران می‌شوند و باور کنید این رضایت هم بابت نبود مشتری است!

یورگن لوکادیا

یورگن لوکادیا مقطع کوتاهی در پرسپولیس حضور داشت و بنا به دلایلی ایران را ترک کرد و اکنون وضعیت خوبی هم در فوتبال حرفه‌ای خود ندارد. لوکادیا با فرصت‌طلبی خود خیلی زود جلب توجه کرد و بسیاری هنوز او را بهترین مهاجم خارجی چند فصل اخیر فوتبال ایران می‌دانند.

لوکادیا پیش از حضور در ایران در تیم‌هایی مانند برایتون، بوخوم و پی‌اس وی بازی کرده بود و پس از اینکه روزهای تلخی را تجربه کرد، تصمیم گرفت به ایران بیاید تا شاید احیا شود. همین اتفاق هم رخ داد، لوکادیا در ترکیب پرسپولیس درخشید و احیا شد اما خیلی زود جمع شاگردان گل‌محمدی را ترک کرد تا یحیی با بازیکنی مانند نبیل باهویی سر و کله بزند.



هرویه میلیچ

از شخصیت رفتاری گرفته تا سطح فنی، هرویه میلیچ یکی از بهترین بازیکنان خارجی چند فصل اخیر استقلال بود. میلیچ پیش از حضور در استقلال سابقه حضور در روستوف، فیورنتینا، المپیاکوس و ناپولی را داشت و زمانی که به جمع آبی‌پوشان پیوست، در اوج پختگی خود بود. میلیچ سه سال در استقلال حضور داشت و 44 بازی برای این تیم انجام داد.
هرویه دو سال پس از ترک استقلال از فوتبال خداحافظی کرد و این درحالیست که استیون انزونزی که تازه هم سن او شده است (35 سال) قصد دارد پیراهن سپاهان را به تن کند.

برایان دابو

دابو اکنون هم در لیگ ایران حضور دارد و یکی از مهره‌های تاثیرگذار سپاهان محسوب می‌شود. دابو فصل گذشته به جمع طلایی‌پوشان پیوست و خیلی زود کیفیت فنی بالای خود را نشان داد. این بازیکن در سه پست هافبک دفاعی، میانی و هجومی بازی می‌کند و در عین حال قابلیت بازی در پست مدافع میانی را هم دارد.
حضور دابو در فصل گذشته کمک بسیاری به مورایس کرد چراکه سه مدافع تخصصی این تیم یعنی هادی محمدی، محمد دانشگر و سیاوش یزدانی یا با مصدومیت دست و پنجه نرم می‌کردند و یا محروم بودند و در این زمان بود که دابو در قلب خط دفاعی قرار می‌گرفت. دابو سابقه بازی در فیورنتینا، بنونتو و مون‌پلیه را دارد و در لیگ بیست‌وچهارم هم پیراهن سپاهان را به تن می‌کند.




جی‌لوید ساموئل

مدافع مرحوم استقلال، یکی از بازیکنان باکیفیتی بود که مدتی در لیگ ایران حضور داشت. ساموئل 4 سال در جمع آبی‌ها حضور داشت و در این مدت 60 بازی برای این تیم انجام داد اما این اتمام حضور جی‌لوید در فوتبال ایران نبود و او سپس به پیکان پیوست. ساموئل بین هواداران استقلال از محبوبیت بالایی برخوردار بود. ساموئل یکی از اسطوره‌های استون ویلا هم محسوب می‌شد و با پیراهن این تیم 169 بازی در لیگ انگلستان انجام داده بود.

کوین کنستانت

کنستانت هم یکی از بازیکنانی بود که به ایران آمد اما در لیگ برتر به میدان نرفت. بازیکن سابق میلان در ایران با تراکتور به توافق رسیده بود ولی در خرداد 1398 قراردادش را فسخ و علت این اتفاق، مشکلات قلبی کوین کنستانت اعلام شد. این بازیکن خیلی زود و در سن 32 سالگی بنا به دلایل شخصی کفش‌های خود را آویخت و از دنیای فوتبال فاصله گرفت.

گفتنی است گائل کاکوتا و دیدیه اندونگ دو خرید جدیدی هستند که استقلال انجام داده و هر دو بازیکنان بزرگی هستند اما به دلیل اینکه هنوز برای استقلال بازی نکرده‌اند، آن‌ها را از این لیست فاکتور گرفتیم.
5793