عصبانیت «عامل» از لو رفتن یک فایل صوتی؛ صدابردار باید تنبیه اداری شود!

عصبانیت «عامل» از لو رفتن یک فایل صوتی؛ صدابردار باید تنبیه اداری شود!

پایگاه خبری فوتبالی- هادی عامل در یک مصاحبه درباره فایل صوتی جنجالی که از او منتشر شد توضیحاتی داده است.

به گزارش فوتبالی، مسابقات المپیک 2024 پاریس به پایان رسید و کاروان ورزشی ایران با کسب 3 مدال طلا، 6 نقره و 3 برنز و ایستادن در رده بیست و یکم به کارش در این دوره پایان داد. همه مدال‌های ایران در این دوره توسط ورزشکاران تکواندو و کشتی به دست آمد.

پوشش تلویزیونی مسابقات المپیک در ایران حاشیه‌های جالبی داشت. در این دوره گزارش‌های هادی عامل در مسابقات کشتی و همچنین رسول مهربانی در تکواندو بسیار جلب توجه کرد و در فضای مجازی بازتاب‌های فراوانی داشت.

اما یکی از عجیب‌ترین و غیر منتظره‌ترین اتفاقات مربوط به گزارش هادی عامل از فینال وزن 125+ کشتی آزاد بین امیر حسین زارع و گئو پتریاشوسلی بود. جایی که توقع می‌رفت زارع پیروز شود و مدال طلا بگیرد. اما خیلی زود 10 بر یک عقب افتاد. زارع توانست کشتی را به نتیحه 10 بر 9 برساند اما دیگر دیر شده بود و کشتی گیر گرجستانی توانست همین نتیجه را حفظ کند و مدال طلای المپیک را بگیرد.

هادی عامل بعد از این که کشتی 10 بر یک به سود پتریاشویلی شد سعی داشت او را یک کشتی‌گیر بی‌اخلاق نشان بدهد. چند باری هم به نظر می‌رسید که پتریاشویلی در حال وقت‌کشی است و همین مساله هم باعث اعتراض عامل شد.

اما بعدتر اتفاق عجیبی افتاد. ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی پخش شد که نشان می‌داد عامل پیش از کشتی امیرعلی آذرپیرا با کایل اسنایدر در گفت‌وگو با شخص دیگری، می‌گفت: «محسن! من در کشتی اشتباه نمی‌کنم. زارع را صد درصد طلا نوشته بودم ولی افت کرده بود. مثل آدمک برانداز می‌خورد.»

این صدا در فضای مجازی به شکل گسترده‌ای در فضای مجازی پخش شد و بازتاب‌های زیادی پیدا کرد. بازتاب‌هایی که عمدتا منفی بود و مردم در کامنت‌های‌شان معتقد بودند که نظرات این گزارشگر در مقابل حین گزارش و پس از آن متفاوت است.

عامل که گویا از انتشار این فایل صوتی عصبانی و ناراحت شده است در گفت‌وگو با روزنامه فرهیختگان در این باره توضیح داده است. هرچند برداشت او از انتقادات مردم بر خلاف تصورات عامه مثبت بود.

عامل درباره دوگانگی نظراتش حین گزارش و پس از آن گفت: «ببینید، ما همیشه سعی می‌کنیم کشتی و کشتی‌گیر را بزرگ و خوب برای مردم معرفی کنیم. اگر عیب فنی‌ای در کشتی‌گیر باشد، آن را در گزارش بیان نمی‌کنم و بعدا به مربی یا خود کشتی‌گیر منتقل می‌کنم. برای اینکه ما می‌خواهیم ارزش کشتی را بالا ببریم و بار منفی آن را کاهش دهیم. متاسفانه، نبود اخلاق حرفه‌ای در برخی موارد بسیار مشکل‌ساز است و من از این بابت از بسیاری از همکاران گله‌مندم. روزی که زارع باخت، بعد از پایان گزارش من و گذشت دو سه دقیقه، صدابرداری که وظیفه ضبط این رقابت را داشت، باید صدا را قطع می‌کرد، اما متاسفانه این کار را نکرد و این سهل‌انگاری باعث شد تا صدای من پخش شود. واقعا از این کار عذاب کشیدم. آدم وقتی خصوصی صحبت می‌کند فرق دارد‌ با اینکه گزارشی را برای مردم انجام بدهد.»

عامل گفت از زارع به خاطر آن حرف‌ها عذرخواهی کرده است: «این مساله واقعا باعث ناراحتی من شد. زارع را خیلی دوست دارم. وقتی سه بارانداز خورد داشتم توضیح فنی به دوستم می‌دادم. سال گذشته این کشتی را 10 بر 0 برده است. من تمام تلاشم را می‌کنم تا هم مردم و هم کشتی‌گیر از گزارش من راضی باشند. دلم می‌خواهد و باید آن صدابردار تنبیه اداری شود. من از زارع‌ عذرخواهی کردم؛ چون دوست ندارم یک قهرمان بااخلاق از من ناراحت شود. نکته دیگر اینکه مردم در فضای مجازی به من لطف داشتند و متوجه شدند که نقد من به کشتی بود و این موضوع را فنی دیده بودم. من عاشقانه برای مردم ایران گزارش می‌کنم و خوشحالم که مردم متوجه این علاقه من به گزارش و کشتی هستند.

عامل از صدابردار مسابقه دل پری دارد: «وقتی صدابردار به دلیل بی‌مسئولیتی خود مشکلاتی برای من ایجاد می‌کند، هم کشتی‌گیر و هم من ناراحت می‌شویم. شبکه‌های اجتماعی هم به این مسائل دامن می‌زنند. من همیشه سعی می‌کنم از کشتی‌گیران کشورمان حمایت کنم و اگر نقدی هم داشته باشم، به‌صورت خصوصی به آنها می‌گویم، نه در فضای عمومی. اما متاسفانه برخی افراد از این موقعیت‌ها سوءاستفاده می‌کنند و مسائل را به شکل نادرستی بازتاب می‌دهند.»

1359