دروازه‌بان خارجی در پرسپولیس؛ پول مفت، کسر امتیاز و کمی آرامش

دروازه‌بان خارجی در پرسپولیس؛ پول مفت، کسر امتیاز و کمی آرامش

پایگاه خبری فوتبالی - خروج علیرضا بیرانوند از پرسپولیس، قرمزها را با چالشی ویژه روبرو کرده است. 

به گزارش فوتبالی، بیرو در 6 تا از 7 قهرمانی پرسپولیس در 8 فصل اخیر، بازیکن این تیم بوده و حالا برای جبران نبودنش نیاز به یک دروازه‌بان درست و حسابی است. با توجه به باقی ماندن نیازمند و حسینی و اخباری در سپاهان و استقلال و گل‌گهر، قرمزها چاره‌ای جز جذب یک گلر خارجی ندارند مگراینکه بین آنها و تراکتور صلح و صفا شده و حسین پورحمیدی به صورت قرضی از تبریز راهی تهران شود. کارنامه حضور دروازه‌بان خارجی در پرسپولیس، قصه‌ای است پر از غم و غصه از کسر 6 امتیاز بابت نیکولوسکی و گلهای خورده استثنایی ایلیچ تا پول مفتی که رادوشوویچ بابت نیمکت‌نشینی گرفت. اگر نیلسون برزیلی نبود، این قصه بدون کمی آرامش و شبیه یک غم‌نامه بود.

* ساشا ایلیچ

  اولین دروازه‌بان خارجی تاریخ باشگاه که در لیگ سوم به این تیم پیوست و جانشین داود فنایی شد. ایلیچ با گلهای دیدنی و فوق‌العاده‌ای که وارد دروازه‌اش شد، به یاد آورده می‌شود بخصوص ان ضربه استثنایی محمود فکری در دربی دور رفت. او در آن فصل، 25 بازی درون دروازه پرسپولیس ایستاد، 27 گل خورد و 10 کلین‌شیت داشت.

* یان نیکولوسکی

  دروازه‌بان اهل مقدونیه که یک دقیقه هم برای پرسپولیس بازی نکرد و مسبب کسر 6 امتیاز از قرمزها در لیگ هفتم شد، درنهایت 100 هزار دلار گرفت و رضایت داد. او در زمان مدیرعاملی خطیب به پرسپولیس پیوست، 6 امتیاز از این تیم در زمان مدیرعاملی کاشانی کم کرد و در زمان مدیرعاملی انصاری‌فرد به پولش رسید.

* آسمیر آودوکیچ

  دروازه‌بانی اهل بوسنی که در جام جهانی 2014، گلر سوم آنها بود. او قبل از برزیل و با یک قرارداد قرضی 130 هزار دلاری به پرسپولیس پیوست. اجازه بازی در لیگ برتر را پیدا نکرد و فقط 7 بار برای قرمزها در لیگ قهرمانان به میدان رفت.

* الکساندر لوبانوف

  دروازه‌بان تیم ملی ازبکستان در نیمه دوم لیگ پانزدهم به پرسپولیس پیوست ولی نمایش زوج او و مکانی، رای به قهرمانی استقلال خوزستان داد. لوبانوف 8 بار درون دروازه پرسپولیس ایستاد و فقط یک بازی را با کلین‌شیت و بدون گل خورده ترک کرد.

* بوژیدار رادوشوویچ

  دروازه‌بان کرواتی که تالار افتخاراتش با حضور در پرسپولیس رونق گرفت: 5 قهرمانی لیگ برتر، یک قهرمانی جام حذفی، 4 فاح سوپرجام و 2 نایب قهرمانی آسیا. رادو در لیگ‌های 16، 17، 18، 19، 20 و 21 در عضویت پرسپولیس بود و در تمام این مدت 6 ساله تنها 34 بار در لیگ برتر برای آنها به زمین رفت و 18 بار کلین‌شیت کرد. آمار کلی او، 23 کلین‌شیت در 43 بازی برای پرسپولیس در همه رقابتهاست. بهترین دورانش را در لیگ نوزدهم سپری کرد با 16 بازی و 11 کلین‌شیت. درنهایت هم با گرفتن غرامتی بیشتر از یک ملیون دلار، قرمزها را ترک کرد.

* نیلسون

  یک دروازه‌بان برزیلی که برخلاف سایر حاضران این فهرست، واقعا گلر خوبی بود. او در لیگ‌های 12 و 13 و نیم‌فصل اول لیگ 14 عضو پرسپولیس بود و در نیمه دوم این فصل به دلیل «جلوگیری از برهم خوردن حواس سوشا مکانی و حفظ آرامش او که کاندیدای بازی در تیم ملی است»، قراردادش یک طرفه توسط باشگاه فسخ شد. نیلسون 5 بار درون دروازه پرسپولیس در دربی ایستاد و فقط یک گل خورد و 405 دقیقه دروازه‌اش را بسته نگه داشت. او در 62 بازی لیگ برتری برای پرسپولیس 30 بار کلین‌شیت کرد. بهترین عملکرد نیلسون به لیگ سیزدهم مربوط است که در 30 بازی، 15 گل خورد و 18 کلین‌شیت داشت. با احتساب حضور در همه رقابتها، 35 کلین‌شیت در 73 بازی برایش با پیراهن قرمز ثبت شد.

5390