گزارش ویژه/ ماجراهای گران‌ترین دستیار لیگ برتر؛ چرا نکونام با «سسما» این‌قدر مدارا می‌کند؟

گزارش ویژه/ ماجراهای گران‌ترین دستیار لیگ برتر؛ چرا نکونام با «سسما» این‌قدر مدارا می‌کند؟

پایگاه خبری فوتبالی- داستان عجیبِ فصل گذشته در حال تکرار است و استقلال بدون حضور مربی بدنسازش تمرینات پیش‌فصل را ادامه می‌دهد.

به گزارش فوتبالی، یکی از مشکلات زیادی که استقلال در فصل گذشته داشت این بود که در تمرینات پیش فصل این تیم، خبری از مربی بدنساز نبود. البته این تیم مربی بدنساز داشت. خوبش را هم داشت اما «یوسو سسما» به دلایلی نامشخص به صورت آنلاین کار را پیش برد و در طول فصل هم زمان‌های زیادی را از تیم دور بود. 

با این وجود نکته عجیب این بود که جواد نکونام با غیبت‌های زیاد دستیار اسپانیایی‌اش مشکلی نداشت و حتی در دعواهای او با مدیران باشگاه همیشه طرف سسما را می‌گرفت. اما این همه داستان نبود و نکونام خیلی بیشتر از این‌ها هوای سسما را داشته است. سایت روزنامه خبر ورزشی در این باره گزارش خواندنی و عجیبی را منتشر کرده است.

پسر، سرجهازیِ پدر! 

یوسو سسما سال گذشته علاوه بر اینکه دیر به تمرینات ابتدای فصل اضافه شد، در میانه راه هم مرخصی‌اش را طولانی‌تر کرد و هربار که ایران را به مقصد کشورش ترک می‌کرد، دیرتر از موعد مقرر برمی‌گشت. آن زمان نکونام در توجیه تاخیر دستیارش، دریافت نکردن مطالبات او را بهانه می‌کرد اما حالا مشخص شده سسما حتی پس از تسویه حساب کامل هم کسی نیست که سر موعد به کارش برگردد؛ آنهم برای باشگاهی که فصل گذشته حاضر شد با او راه بیاید و به هرشکلی بود پسرش را در دسته کادر تیم جای دهد تا مربی «حرکات اصلاحی» بازیکنان شود!

سسما سال گذشته به این بهانه که نمی‌تواند تنها در تهران زندگی کند، از جواد نکونام خواست پسرش هم همراه او به استقلال بیاید و نکونام، مدیرعامل وقت استقلال را مجاب کرد این شرط یوسو سسما را بپذیرد. استقلال یک مربی می‌خواست اما ناچار شد مربی را با پسرش استخدام کند و ۴۰ هزار دلار  اضافه بدهد. البته به علاوه یک دکتر که نامش در قرارداد بود و ۴۰ هزار دلار هم به اسم او به قرارداد دویست هزار دلاری یوسو سسما اضافه می‌شد تا این مربی با ۲۸۰ هزار دلار دریافتی از دو سوم سرمربیان لیگ برتری گران تر باشد!

بی‌اعتنایی به اعتراض هواداران

غیبت سسما در مهم‌ترین بخش آماده سازی استقلال برای فصل جدید، حتی صدای اعتراض طرفداران در فضای مجازی را هم بلند کرده است. آنها این سوال را مطرح می‌کنند که کدام تیم در دنیا با بدنسازی از راه دور تمرین می‌کند؟ شب گذشته حتی یکی از صفحه‌های هواداری استقلال نوشته بود؛ اعتراف می‌کنیم فصل قبل از خطیر انتقاد می‌کردیم که چرا پول سسما را به موقع نمی‌دهد چراکه اطرافیان نکونام می‌گفتند این مربی در اعتراض به مطالبات خود، دیر از مرخصی برمی‌گردد اما از نیم فصل دوم که پول هم می‌گرفت و دیر می‌آمد، تازه فهمیدیم با یک مربی بدقول و بی نظم طرف هستیم و حالا هم که دیگر خطیر نیست، باز سسما به ایران نیامده تا معلوم شود مشکل او خلاف آنچه نکونام و اطرافیانش می‌گفتند اصلا پول نگرفتن نیست و او تمایلی به حضور در ایران ندارد و با اکراه به کشورمان می‌آید.

غایب در نیمی از فصل!

فصل گذشته یوسو سسما تقریبا نیمی از فصل غایب بود و در ایران حضور نداشت. یکی از دستیاران نکونام آن زمان در پاسخ به این پرسش که چرا نکونام چیزی به یوسو نمی‌گوید، خصوصی گفته بود؛ نظم و رعایت آن فقط برای ماست، سسما هر وقت دلش بخواهد می‌آید و جواد کاری به کارش ندارد. جواد نکونام در اسپانیا شاگرد سسما بوده و شرایط سنی این مربی هم باعث شده نکو سختگیری نکند.

هم بدنساز هم طراح تمرین و تاکتیک

نکته جالب اینجاست سسما تنها مربی بدنساز آبی‌ها نیست و به نوعی تئوریسین نکونام محسوب هم می‌شود. در حلقه پرتعداد دستیاران جواد تمامی‌وظایف مهم از جمله چینش مدل تمرین، تعیین استراتژی، توصیه‌های تاکتیکی و .. همگی با این مربی اسپانیایی است و در نبودش این وظیفه را به صورت غیرحضوری به دیگر مربیان ابلاغ می‌کند. البته تصور نکنید اینگونه کار استقلال پیش می‌رود چراکه بارها پیش آمده اعضای کادرفنی تیم در اجرای توصیه‌های آنلاین سسما به مشکل می‌خورند و مجبور به تکرار تمرینات می‌شوند! خلاصه که مربی سابق نساجی و فولاد به قدری نکونام را وابسته خودش کرده که حتی بدقولی و بی نظمی‌هایش هم باعث واکنش مربی همواره معترض آبی‌ها نشده و او هرطور که هست، با سسما راه می‌آید.

دردسرهای تمرین موبایلی

سسما این روزها از راه دور برنامه تمرینی را برای مربیان استقلال می‌فرستد، آنها هم ابتدا از اجرای اولیه تمرین فیلم می‌گیرند و با موبایل برای سسما می‌فرستند تا اگر سسما تایید کرد تمرین را ادامه بدهند و معمولا این مربی به دستیاران جواد می‌گوید اشتباه کرده اند و دوباره اشتباه آنها در اجرای برنامه تمرینی که از راه دور می‌فرستد را اصلاح می‌کند. قطعا با این روش تمرین از راه دور و مربی غیر حضوری، استقلال به مشکل می‌خورد.

1359