گزارش ویژه/ سرمربیگری در 10+ تیم لیگ برتر

گزارش ویژه/ سرمربیگری در 10+ تیم لیگ برتر

پایگاه خبری فوتبالی - امضای قرارداد همکاری گل‌گهر با مهدی تارتار، این سرمربی را به رتبه دوم مربیانی رساند که روی نیمکت تیمهای مختلف در تاریخ لیگ برتر نشسته‌اند.

به گزارش فوتبالی، بیش از 200 نفر، سابقه سرمربیگری در تاریخ لیگ برتر را در این 702 بازی سپری شده تا پایان لیگ بیست و سوم دارند. و از این جمع، تنها 4 نفر، نیمکت‌هایی که رویش نشسته‌اند، دورقمی شده است. اکبر میثاقیان (9 تیم)، امیر قلعه‌نویی (8 تیم)، عبدالله ویسی (8 تیم)، فرهاد کاظمی (8 تیم) و علیرضا منصوریان (8 تیم)،مربیانی هستند که احتمال ورودشان به این فهرست هست ولی جز ویسی، بعید است بقیه چنین اتفاقی برای‌شان رقم بخورد.

* فیروز کریمی در 13 تیم

رکورددار نشستن روی نیمکت تیمهای مختلف در تاریخ لیگ برتر، کسی نیست جز فیروز کریمی. او 15 فصل در این بازیها، سرمربیگری کرده و هدایت 13 تیم را برعهده داشته است:

ابومسلم، استقلال اهواز، راه‌آهن، استقلال، صبا، شاهین بوشهر، پیکان، ذوب‌آهن، ملوان، صنعت نفت، گسترش فولاد، نفت مسجدسلیمان و تراکتور. آخرین بار، کریمی در 4 هفته ابتدایی فصل بیست و یکم حضور در لیگ برتر را تجربه کرد و روی نیمکت تراکتور نشست.

* محمود یاوری در 11 تیم

10 فصل در لیگ برتر حضور داشت ولی روی نیمکت 11 تیم مختلف نشست: ابومسلم، استقلال اهواز، برق شیراز، تراکتورسازی، راه‌آهن، صبا، شاهین بوشهر، پاس، استیل‌آذین، فجر سپاسی و مس کرمان. یاوری در آبان 1399 و در 81 سالگی به دلیل ابتلا به کرونا درگذشت. 

آخرین حضور او در تاریخ لیگ برتر، فصل سیزدهم بود. یاوری در 9 بازی ابتدایی فصل، روی نیمکت مس نشست و 24 ساعت پس از ترک کرمان، راهی شیراز شد و هدایت فجرسپاسی را در 21 بازی پایانی لیگ برعهده گرفت.

* مهدی تارتار در 11 تیم

امضای قرارداد با گل‌گهر یعنی عبور تارتار از جلالی و رسیدن به یاوری. سیرجان، یازدهمین تیم تاریخ لیگ برتر است که هدایتش را به داماد رکورددار نشستن روی نیمکت تیمهای مختلف در تاریخ لیگ برتر سپرده است پس از راه‌آهن، داماش، گهر، گسترش فولاد، صبا، پارس جنوبی، نفت مسجدسلیمان، پیکان، ذوب‌آهن و ملوان. تارتار از لیگ نهم وارد جغرافیای مربیگری لیگ برتر شده و جز لیگ شانزدهم که در لیگ یک حاضر بود، بقیه دوره‌ها را در این سطح سپری کرد.

* مجید جلالی در 10 تیم

17 فصل از 23 دوره برگزاری شده تاریخ لیگ برتر با حضور جلالی بوده است و از این حیث، او فقط پایین تر از قلعه‌نویی قرار دارد. جلالی در این 17 دوره روی نیمکت 10 تیم نشسته است: پاس، صبا، قندی، استقلال اهواز، فولاد، تراکتورسازی، سایپا، پیکان، نساجی و گل‌گهر. آخرین حضور او در لیگ برتر مربوط است به لیگ بیستم که در 6 بازی روی نیمکت نساجی نشست و فقط یک امتیاز کسب کرد. جلالی تنها سرمربی این فهرست است که سابقه قهرمانی در لیگ برتر را دارد.

5390