تیر دروازه آمانوف، 500 هزار دلاری بود؛ علف خرس!

تیر دروازه آمانوف، 500 هزار دلاری بود؛ علف خرس!

پایگاه خبری فوتبالی - یک ضربه به تیر دروازه، یک پاس کلیدی گل نشده و یک پنالتی از دست داده و منجر به حذف؛ همه آنچه عزیزبک آمانوف برای استقلال انجام داد، همین گزاره خیلی کوتاه بود. 

به گزارش فوتبالی، هافبک ازبکستانی که در دوران مدیریت علی فتح‌الله‌زاده استقلال را ناگهان ترک کرد. قرار بود او کاری نتواند انجام بدهد ولی درنهایت استقلال مجبور شد با پرداخت حدود 20 میلیارد تومان، از بسته شدن پنجره‌اش جلوگیری کند.

* لیگ 21

  آمانوف 24 ساله در بهمن ماه 1400 و در نقل و انتقالات نیم‌فصل با قراردادی 2.5 ساله به استقلال پیوست. او در 11 بازی این فصل برای استقلال به میدان رفت: 6 بازی در ترکیب اصلی قرار داشت و در 5 بازی دیگر به عنوان بازیکن تعویضی وارد زمین شد. ضربه‌ای که او در دقیقه 3+90 بازی آخر فصل برابر نفت مسجدسلیمان به تیر دروازه کوبید، تنها حرکت مفید او در این فصل بود.

* لیگ 22

  ریکاردو ساپینتو بارها فقدان یک هافبک بازیساز را اعلام کرد ولی هرگز حاضر نشد به آمانوف که بازیکنی برای این پست بود، بازی بدهد. مرد پرتغالی وقتی یک بار مجبور شد درباره هافبک ازبک حرف بزند و دلایل بازی ندادنش را بگوید، چنین گفت:«عملکرد او صفر گل زده و صفر پاس گل بوده است. این بازیکن هیچ تغییری در روند بازی استقلال ایجاد نکرده است. آمانوف استعداد دارد ولی به عنوان یک بازیکن جوان باید یاد بگیرد و باید سخت کار کند. اگر زمانی بتواند شانس بازی داشته باشد، به او فرصت میدهم اما تا الان هیچ تغییری در استقلال نداشته است، نه پاس گل داده و نه گل زده است». 

نقطه عطف فصل برای آمانوف در بازی رفت برابر گل‌گهر بود. او دقیقه 88 وارد زمین شد و دقیقه 10+90 با یک پاس عمقی درخشان، رضا میرزایی را با دروازه‌بان میزبان تک به تک کرد ولی فروزان توپ را گرفت. شاید اگر آن توپ گل می‌شد، سرنوشت بازیکن ازبک تغییر می‌کرد. آمانوف فقط در همین یک بازی برای استقلالِ ساپینتو به زمین رفت.

* جام حذفی

  آمانوف فقط یک بازی برای استقلال در جام حذفی انجام داد. او برابر نساجی در یک‌چهارم نهایی از دقیقه 63 وارد زمین شد و تنها اثرگذاری‌اش با پیراهن آبی را ثبت کرد: از دست دادن پنالتی برابر علیرضا حقیقی! مهار این ضربه باعث حذف استقلال از جام حذفی شد. 

* حساب کتاب

  عزیزبک آمانوف در شکایتش از استقلال به فیفا درخواست غرامتی 512 هزار دلاری کرد. 112 هزار دلار بابت نیمه دوم لیگ 21 و 400 هزار دلار برای قراردادش در لیگ 22. او به جز این غرامت، پول‌های دیگری از باشگاه گرفته بود. 50 هزار دلار بابت پیش‌پرداخت و 100 هزار دلار بابت صدور رضایتنامه. 337 هزار دلار هم بابت غرامت پس از شکسته شدن رای فیفا به این هافبک پرداخت شد. پس درمجموع آمانوف برای صفر گل زده، صفر پاس گل، یک پنالتی از دست داده و یک ضربه به تیر دروازه 487 هزار دلار از استقلال گرفت. او برای استقلال دقیقه‌ای تقریبا 60 میلیون تومان آب خورد.

* نکته

  آمانوف بعد از ترک استقلال به کشورش بازگشت و پیراهن نسف‌قارشی را پوشید. قرارداد او با تیم ازبک، 175 هزار دلار برای یک فصل بود درحالیکه با استقلال قراردادی 300 هزار دلاری برای یک فصل داشت. همین مبلغ هم از درخواست غرامت آمانوف کسر شد. 

* افشاگری

  مترجم ساپینتو، یکی از آنهایی است که در جریان کامل اتفاقات رخ داده بین استقلال و آمانوف بود. او می‌گوید:«از فتح‌الله‌زاده درخواست شد در نشستی با این بازیکن ازبکستانی توافقاتی بر سر پرداخت مطالبات صورت گیرد تا پرونده مالی جدیدی ایجاد نشود که نشد. آمانوف برای جدایی آماده تفاهم بود و بارها پیغام داد. حدود 80 هزار دلار می‌خواست تا با امضای توافقنامه مشترک قراردادش را فسخ کند. نه ایمیلی پاک شده نه کسی از تمایل آمانوف برای جدایی بی‌خبر بود. اتفاقا به‌خوبی می‌دانستند خواسته این بازیکن چیست و با چه شرایطی می‌تواند با کمترین هزینه و رضایت دوجانبه جدا شود. درباره آمانوف گفتند بگذارید این بازیکن برود، دستش به‌جایی بند نیست و نمی‌تواند کاری کند. شکایت هم کند به‌جایی نمی‌رسد. وقتی گذرنامه خودش را از باشگاه تحویل گرفت، مسئولان باشگاه می‌گفتند برود هیچ ایرادی ندارد، نمی‌تواند شکایت کند».

  

5390