بیداری دیرهنگامِ بلانکو با درخشش اورونوف؛ استقلال اینجا باخت!

بیداری دیرهنگامِ بلانکو با درخشش اورونوف؛ استقلال اینجا باخت!

پایگاه خبری فوتبالی- ستاره ازبکستانی پرسپولیس، نقش مهمی در درخشش یکی از بازیکنان خارجی استقلال داشت! 

به گزارش فوتبالی، بعد از حضور اوستون اورونوف در پرسپولیس، فشار زیادی روی جواد نکونام قرار گرفت. هر گل و هر اتفاق مثبتی که از سوی این بازیکن ازبکستانی رقم می‌خورد سیل انتقادات تند و تیزی بود که به سمت سرمربی استقلال روانه می‌شد. در حقیقت هر گل اورونوف، هم پرسپولیس را یک قدم به جام نزدیک می‌کرد و هم نکونام را یک قدم از محبوبیت و جام همزمان دورتر می‌کرد.

حالا بعد از پایان لیگ برتر و گذشت زمان شاید به دور از جو احساسی و متشنج آن روزها بتوان بررسی کرد که آیا واقعا جذب نکردن اورونوف به استقلال ضربه زد یا نه. اگر از این جهت که پرسپولیس اورونوف را در اختیار نداشت و شاید بازیکن جانشین او عملکرد ضعیف‌تری داشت بررسی کنیم می‌توان حق را به هواداران استقلال داد که از این اتفاق عصبانی باشند.

نکته جالب اما در مورد استقلال این است که همزمان با حضور اورونوف در پرسپولیس گویا موتور بازیکن آرژانتینی استقلالی‌ها هم روشن شد.

گوستاوو بلانکو که از هفته هشتم در ترکیب استقلال قرار گرفت تا هفته هجدهم و شروع نیم‌فصل دوم فقط یک گل به ثمررسانده بود. از هفته نوزدهم اما موتور بلانکو روشن شد و با زدن تک گل بازی مقابل استقلال خوزستان 3 امتیاز حساس را به حساب تیمش واریز کرد و یک گل دو امتیازی هم به نام خودش ثبت کرد. (زدن گل برتری در یک بازی به دلیل تغیییر نتیجه از تساوی به برتری یک تیم گل 2 امتیازی حساب می‌شود.)  

دو گل مقابل مس رفسنجان که بازی را به تساوی کشاند، یک گل مقابل آلومینیوم اراک که به برد منجر شد و گل برتری مقابل ذوب‌آهن و در نهایت هم یک پاس گل مقابل گل‌گهر عملکرد این مهاجم را به تاثیرگذاری روی 9 امتیاز شاگردان جواد نکونام تاثیرگذار بوده است. اورونوف اما در این بازه زمانی توانست روی 8 امتیاز تیمش تاثیرگذار باشد. این آمار نشان می‌دهد که اگرچه جواد نکونام با از دست دادن اورونوف ضرر بزرگی کرد اما با درخشش خرید نه چندان قابل دفاعش در نیم‌فصل اول در نیم‌فصل دوم توانست تا آخرین دقیقه برای جام بجنگد.

البته اگر قرار به مقایسه اورونوف و بازیکن ازبکستانی استقلال یعنی جلال‌الدین ماشاریپوف باشد آن وقت کفه ترازو به نفع قرمزها سنگینی خواهد کرد. ماشاریپوف 2 گل و یک پاس گل به نام خودش ثبت کرد که البته هر 3 آنها بسیار حساس بود.

گل تساوی مقابل ملوان پاس گل تک گل مقابل استقلال خوزستان و زدن گل تساوی مقابل ذوب‌آهن که در نهایت به برد آبی‌پوشان در دقیقه پایانی منجر شد. با این حال ماشاریپوف نتوانست به اندازه اورونوف تاثیرگذار باشد و در این مقایسه استقلال از این جانشینی ضرر کرده است.

در مجموع اورونوف فقط در 13 بازیِ لیگ پرسپولیس را همراهی کرد و 6 گل زد که تقریبا همه این گل‌ها برای پرسپولیس امتیازات مهمی به دنبال داشت. به خصوص گل دوم به نساجی و گل دقیقه 7+90 مقابل استقلال خوزستان.  بلانکو اما در 24 بازی 6 گل زد و یک پاس گل داد.

این مقایسه نشان می‌دهد که استقلال بدون شک با جذب نکردن اورنوف اشتباه بزرگی را مرتکب شده است. به ویژه این که حالا روشن شده اورونوف ابتدا با این تیم به توافق رسیده بود اما استقلال ستاره ازبک و در نتیجه قهرمانی لیگ برتر را مثل آب خوردن به پرسپولیس واگذار کرد.

4326