ابهام در «پرسپولیس – سپاهان» سوپرجام؛ تماشاگران مَرد از حضور در ورزشگاه محروم هستند؟

ابهام در «پرسپولیس – سپاهان» سوپرجام؛ تماشاگران مَرد از حضور در ورزشگاه محروم هستند؟

پایگاه خبری فوتبالی- روز گذشته مسابقه فینال جام حذفی ایران در ورزشگاه آزادی تهران برگزار شد که در آن سپاهان موفق شد با دو گلی که شهریار مغانلو زد مس رفسنجان را شکست بدهد و برای پنجمین بار به قهرمانی جام حذفی برسد.

به گزارش فوتبالی، با مشخص شدن قهرمان جام حذفی تکلیف بازی سوپرجام هم مشخص شد. مسابقه سوپرجام بین تیم‌های پرسپولیس که قهرمان بیست و سومین دوره لیگ برتر شده است و سپاهان که قهرمان جام حذفی شد برگزار خواهد شد.

تاریخ برگزاری این مسابقه هنوز مشخص نشده است. در همه جای دنیا رسم بر این است که سوپرجام یک هفته قبل از شروع فصل جدید لیگ‌های داخلی برگزار می‌شود اما در ایران شاهد این بوده‌ایم که سوپرجام در تعطیلات نیم‌فصل برگزار شده است!

آخرین خبری که در این باره داریم این است که قرار است بیست و چهارمین دوره لیگ برتر از اواخر مرداد ماه شروع شود. به این ترتیب اگر برنامه‌ریزی سوپرجام تغییر نکند تیم‌های پرسپولیس و سپاهان در دهه دوم مرداد ماه با هم روبرو خواهند شد.

اما به جز زمان برگزاری، این مسابقه دو ابهام بزرگ دیگر هم دارد. از آنجا دو تیم از دو شهر متفاوت هستند طبیعتا هیچ کدام نمی‌توانند میزبان سوپرجام باشند و این مسابقه باید در شهر دیگری برگزار شود. تا امروز مسابقه سوپرجام، 3 بار در تهران، یک بار در سیرجان و یک بار در کرمان برگزار شده است.

اما بزرگ‌ترین ابهام در مورد سوپرجامِ پیشِ‌رو مربوط به حضور یا عدم حضور تماشاگران است. با اتفاقاتی که در دو بازی فصل گذشته پرسپولیس و سپاهان، به خصوص در بازی برگشت در تهران افتاد کمیته انضباطی یک رای عجیب و تاریخی صادر کرد.

در آن رای آمده بود: «هر یک از دو باشگاه به پرداخت مبلغ دو میلیارد ریال جریمه نقدی و برگزاری مسابقات رفت و برگشت دو تیم در فصل آتی لیگ برتر با حضور صرفاً بانوان به عنوان تماشاگر در ورزشگاه‌های خانگی و نیز الزام به عذرخواهی در رسانه رسمی باشگاهی خود از جامعه هواداری فوتبال با لحاظ ماده ۸۹ مقررات انضباطی حداکثر ظرف مهلت یک هفته از تاریخ قطعیت دادنامه محکوم می‌شوند.»

فارغ از جریمه نقدی و الزام به عذرخواهی، بخش مهم این رای مربوط به ممنوعیت حضور آقایان به عنوان تماشاگر در بازی‌های رفت و برگشت فصل آینده است. البته که سوپرجام ارتباطی با لیگ ندارد اما به هر حال این رای برای تقابل‌های آینده دو تیم صادر شده است. ضمن این که تا دیروز معلوم نبود سوپرجام بین کدام تیم‌ها برگزار خواهد شد. 

حالا مشخص شده پرسپولیس و سپاهان باید در سوپرجام با هم بازی کنند و باید منتظر ماند و دید چه تصمیمی برای آن مسابقه گرفته خواهد شد. منطقی به نظر نمی‌رسد که اولین تقابل دو تیم بعد از اعلام رای انضباطی در وضعیتی عادی برگزار شود اما بازی‌های رفت و برگشت در لیگ با حکم کمیته انضباطی بدون حضور آقایان برگزار شود.

1359