گزارش فنی/ تیم منتخب خارجی‌های لیگ بیست‌وسوم فوتبال ایران

گزارش فنی/ تیم منتخب خارجی‌های لیگ بیست‌وسوم فوتبال ایران

پایگاه خبری فوتبالی- در لیگ بیست و سوم ۳۴ بازیکن خارجی با حضور در تیم‌های ایرانی فصل را به پایان رساندند.

به گزارش فوتبالی، همچون فصول گذشته، لیگ بیست و سوم هم شاهد حضور بازیکنان موثر و غیرموثر خارجی بود. بر اساس قانون فعلی، هر تیم لیگ برتری مجاز به خرید پنج بازیکن خارجی از بازار جهانی و یک خرید آسیایی است که البته لژیونرهای ایرانی که خارج از کشور بازی می‌کنند هم در صورت بازگشت به فوتبال ایران، سهمیه خارجی محسوب می‌شوند. جالب است بدانید که فقط تیم فولاد شش بازیکن خارجی در تیم خود داشت و این در حالی است که باشگاه‌ها قبل فصل گذشته سخت به دنبال افزایش امکان جذب بازیکنان خارجی بودند! در این گزارش بازیکنان خارجی تیم‌های مختلف لیگ برتر را که فصل را با تیم خود به پایان رسانده‌اند، بررسی کرده‌ایم و بازیکنانی که در نیم فصل جدا شده‌اند، در نظر گرفته نشده‌اند.

سپاهان تنها تیم مدعی با فقط دو بازیکن خارجی

سپاهانی‌ها که در زمان ژوزه مورایس سابقه خوبی در خرید بازیکنان خارجی نداشته‌اند، فصل را با دو خارجی به پایان رساندند. برایان دابو هافبک ۳۲ ساله بورکینافاسویی و عیسی عباس وینگر جوان غنایی دو بازیکن خارجی تیم اصفهانی بودند. این در حالی است که پرسپولیس، استقلال و تراکتور چهار بازیکن خارجی داشتند.

فولاد عاشق بازیکنان خارجی با استرس سقوط!

فولاد خوزستان تنها تیم لیگ برتری بود که شش سهمیه خود را به جذب بازیکن خارجی اختصاص داد و بیشترین بازیکن غیر ایرانی را در جمع خود داشت. با این وجود تیم خوزستانی تا لحظات آخر بازی پایانی استرس سقوط را حس می‌کرد و خارجی‌‌های این تیم نتوانستند کار چندانی از پیش ببرند. لوسیانو پریرا، جفرسون باهیا و لوکاس کاندیدو برزیلی، ابراهیم حصار سوری، کریستوفر کنت اتریشی و موسی کولیبالی از مالی بازیکنان خارجی تیم خوزستانی بودند.

مارکت برزیل و عراق، بازار محبوب ایرانی‌ها

از بین ۳۴ خارجی لیگ برتر، ۸ بازیکن ملیت برزیلی و ۶ بازیکن ملیت عراقی دارند تا مشخص شود این دو کشور بازار محبوب تیم‌های ایرانی است. البته باید در نظر داشت چندین بازیکن عراقی صنعت نفت در نیم فصل جدا شدند که اگر تا پایان فصل دوام می‌آوردند، عراق پیشتازتر هم بود. پس از این دو کشور، ازبکستان سه نماینده و گرجستان دو بازیکن در لیگ ایران دارد و سایر کشورها فقط یک بازیکن دارند. در مجموع لیگ برتر ایران از ۱۹ کشور غیر ایرانی بازیکن در خود جای داده است.

مرد سال سابق آسیا گل سرسبد آسیایی‌های پرشمار لیگ

لیگ برتر با داشتن ۱۲ بازیکن آسیایی غیرایرانی، رغبت زیادی به بازار آسیایی نشان داده که شاید عبدالکریم حسن قطری با سابقه انتخاب به عنوان مرد سال آسیا شناخته شده‌ترین باشد. البته بازیکنانی نظیر اوستون اورونوف، جلال الدین ماشاریپوف، علی عدنان و صفا هادی هم از آسیایی‌های شناخته شده لیگ هستند. پس از آسیا، قاره آمریکا ۱۰ بازیکن و آفریقا و اروپا هر کدام ۶ بازیکن در باشگاه‌های لیگ برتری ایرانی دارند. 

شیمبا پیرترین و اورونوف جوان‌ترین خارجی‌های لیگ

لوسیانو پریرا برزیلی ملقب به شیمبا با ۴۰ سال سن پیرترین بازیکن لیگ است و اوستون اورونوف با ۲۳ سال جوان‌ترین بازیکن خارجی است که لیگ برتر را انتخاب کرده است. اورونوف ۵ ماه از وحدت هنانوف ۲۳ ساله کوچک‌تر است تا هر دو بازیکن جوان لیگ در پرسپولیس حضور داشته باشند. در کل ۱۹ بازیکن غیرایرانی بالای ۳۰ سال دارند و ۱۵ بازیکن پایین ۳۰ سال تا اینجا هم اولویت با مسن‌ترها باشد.

سه بازیکن دوملیتی ایرانی - خارجی در لیگ برتر

خالی از لطف نیست بدانید که سه بازیکن لیگ برتر ملیت ایرانی - خارجی دارند که در محاسبه بالا در نظر گرفته نشده‌اند. هوادار با در اختیار داشتن دو بازیکن یعنی امید سینگ ایرانی - هندی و عدنان اسعدی ایرانی - اماراتی علاقه‌مند به دورگه‌هاست و جالب اینکه عدنان اسعدی برای اولین بار در یک تیم بزرگسال شاغل شده ولی در هیچ مسابقه‌ای برای تیم تهرانی به میدان نرفت. همچنین علی قربانی مهاجم ایرانی - آذربایجانی پیکان تهران بود.

سهمیه کشورها در لیگ برتر ایران:

برزیل: ۸ بازیکن

عراق: ۶ بازیکن

ازبکستان: ۳ بازیکن

گرجستان: ۲ بازیکن

آرژانتین، قطر، بورکینافاسو، غنا، پرتغال، صربستان، اسپانیا، گابن، سورینام، اتریش، مالی، سوریه، سنگال، گامبیا، فرانسه و تاجیکستان: هر کدام یک بازیکن

تیم منتخب بازیکنان خارجی لیگ برتر فوتبال ایران:

دروازه‌بان: لوئان پولی

مدافعان: کوین یامگا، گئورگی گولسیانی، عثمان اندونگ، عبدالکریم حسن

هافبک‌ها: منتظر محمد - ریکاردو آلوز - روبرتو تورس - جلال‌الدین ماشاریپوف 

مهاجمان: اوستون اورونوف، آسو رستم

گزارش از حامد حاجی محمدی

1997