انتقاد غیرمستقیم فرکی از نکونام؛ نباید تنها اشتباهات داوری را دلیل ناکامی خودمان بدانیم

انتقاد غیرمستقیم فرکی از نکونام؛ نباید تنها اشتباهات داوری را دلیل ناکامی خودمان بدانیم

پایگاه خبری فوتبالی- پیشکسوت فوتبال ایران معتقد است تمامی ارکان یک باشگاه در نتیجه نگرفتن تیم دخیل هستند و نمی‌توان تمام تقصیرها را گردن داور انداخت

به گزارش فوتبالی، اعتراض به داوری موضوع جدیدی در فوتبال ایران نیست و سال‌هاست در مصاحبه‌ها و نشست‌های خبری شاهد انتقاد شدید بازیکنان و مربیان از عملکرد داور بوده‌ایم، اما در فصل بیست‌وسوم لیگ برتر انتقادات در بالاترین سطح ممکن قرار داشت و می‌توان گفت تقریبا تمام تیم‌ها به نحوی به داوری معترض بودند.

یکی از مربیانی که به هیچ عنوان از عملکرد داوران در فصل جاری رضایت نداشت سرمربی استقلال، یعنی جواد نکونام بود. نکونام در نشست خبری پس از بازی با نساجی که با تساوی بدون گل به پایان رسید و به صدرنشینی پرسپولیس منجر شد، صحبت‌های تندی علیه برادران حیدری بر زبان آورد و گفت قضاوت آن‌ها باعث شده او چندین امتیاز را در لیگ از دست بدهد.

نکونام اعتقاد داشت که بیژن حیدری (داور بازی با نساجی) با سوت‌های پی‌درپی و بیهوده مدام بازی از جریان انداخته و اجازه نداده استقلالی‌ها فوتبال خوبی ارائه بدهند و ضمنا یک پنالتی مسلم را هم برای استقلال نگرفته است.

اما در کنار این انتقادات، نکونام موفقیت قرمزها را هم مدیون اشتباهات داوری دانست و پس از قهرمانی پرسپولیس در پایان هفته سی‌ام، نکونام در آخرین نشست خبری لیگ به گل مشکوک گولسیانی اشاره کرد و گفت جام قهرمانی با یک آفساید جا به جا شده است. او ضمنا تاکید داشت پرسپولیس در خیلی از بازی‌های دیگر هم شرایط پیروزی نداشته و با قضاوت داور توانسته نتیجه بگیرد.

این صحبت‌های نکونام البته بازخوردهای منفی بسیاری را به همراه داشت و حتی خیلی از هواداران استقلال شاکی بودند که چرا سرمربی تیمشان همواره زمین و زمان را به خاطر نتیجه نگرفتن مقصر می‌داند و هرگز به مسائل فنی و تاکتیکی اشاره نمی‌کند.

امروز حسین فرکی، کارشناس فوتبال ایران در مصاحبه‌ای که با ایسنا انجام داده، اعتراض به داوری را "فرار رو به جلو" عنوان کرده و گفته: «اشتباهات داوری تکراری است. هر وقت اشتباهات به نفع‌شان بود سکوت کردند و برعکس این مورد اعتراض کردند. فکر می‌کنم اعتراضات به داوری فرار رو به جلو است و اشتباهات داوری اولین نقطه در دسترس است. بارها گفته‌ام که امیدوارم در بخش داوری عمدی وجود نداشته باشد اما اگر عمدی باشد عمق فاجعه است. در هر صورت همیشه به داوران فوتبال کشور احترام گذاشته‌ام. داوران قشر زحمتکشی هستند و قضاوت یکی از سخت‌ترین کارهای ممکن است. ان‌شاءالله در این بخش آسیب نبینند.»

اما فرکی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به اتفاقات لیگ اشاره کرده و می‌گوید نباید شکست‌ها و موفقیت‌ها را تنها منوط به اشتباهات داوری دانست و تمامی ارکان یک باشگاه در نتیجه نگرفتن تیم مقصر هستند: «اگر فقط اشتباهات داوری را دلیل ناکامی خودمان بدانیم یا موفقیت دیگران را به همین اشتباه داوری خلاصه کنیم، قضاوت درستی نیست. شاید اشکالات و اشتباهات زیادی در خیلی از بخش‌ها وجود داشته باشد به ویژه در بخش اجرایی فوتبال یعنی مدیریت باشگاه، کادر فنی و بازیکنان. در واقع اینها سه نکته اصلی در کنار داوری هستند. ما اگر بخواهیم به آن سه مورد بی توجه باشیم و فقط بگوییم اینجا داور اشتباه کرد و ما قهرمان شدیم یا نشدیم، این دور از انصاف است. باید قبول کنیم که آن سه بخش دیگر (مدیریت، کادر فنی و بازیکنان) اشتباهاتی داشتند.»

هرچند فرکی در گفت‌وگوی خود اشاره به اسم هیچ شخص یا تیمی نکرده به طور کلی نظر خود را بیان کرده است، این صحبت‌های او را می‌توان انتقادی غیرمستقیم از سرمربی استقلال قلمداد کرد که قهرمانی پرسپولیس را تنها به دلیل اشتباهات داوری می‌داند و معتقد است فقط یک آفساید، جام را از او گرفته است.

7474