بخش دوم و پایانی گفت و گوی مفصل و جنجالی فوتبالی با علی سامره سرپرست سابق استقلال: هواداران استقلال نباید اسیر فضای مجازی اجاره‌ای شوند!/ هلدینگ باید استقلال را برای قهرمانی آسیا ببندد

بخش دوم و پایانی گفت و گوی مفصل و جنجالی فوتبالی با علی سامره سرپرست سابق استقلال: هواداران استقلال نباید اسیر فضای مجازی اجاره‌ای شوند!/ هلدینگ باید استقلال را برای قهرمانی آسیا ببندد

پایگاه خبری فوتبالی- علی سامره، مهاجم اسبق استقلال و تیم ملی، سرپرست سابق تیم استقلال در فصلی که گذشت بود. او که توسط حجت کریمی سرپرست سابق باشگاه استقلال به سمت مدیریت تیم انتخاب شد، پس از تغییرات مدیریتی هم در استقلال ماند و یک نیم فصل سرپرستی تیم را در دورانی که علی خطیر مدیرعامل باشگاه استقلال بود را برعهده داشت. او از کسانی بود که از همان روزهای اول با اینکه با نکونام رفاقت دیرین و قدیمی داشت، اما با سرمربی استقلال به مشکل خورد. در نهایت در نیم فصل از استقلال جدا شد و تا همین امروز سکوت کرده بود و از دلایل جدایی اش نمی گفت.

 گفت و گو با او، کار راحتی نبود چرا که سامره راضی نمی شد صحبت کند اما قهرمان نشدن استقلال، اما باعث شد او سکوتش را در گفت و گو با فوتبالی بشکند. صحبتهای سامره که نیم فصل سرپرست استقلال بود، می تواند بسیاری از نقاط تاریک روزهای سرمربیگری نکونام در استقلال را روشن کند. بخش دوم و پایانی گفت و گوی او با فوتبالی را بخوانید: 

برای خواندن بخش اول گفت و گو، اینجا کیک کنید.
 
 

آقای سامره، در بخش اول گفت و گو شما درباره امکانات خوبی که مدیریت وقت باشگاه برای کادرفنی و تیم استقلال فراهم کرده بود، صحبت کردید و گفتید باید به قهرمانی ختم می‌شد. هنوز هم معتقدید استقلال باید قهرمان می‌شد؟

قبل از هر چیز در مورد قهرمانی در فوتبال ایران این نکته را باید بگویم استقلال و پرسپولیس چه بازیکن خوب و چه مربی خوب داشته باشند و چه نداشته باشند، به خاطر وجود هوادار و اصالت و بزرگی و تاریخچه و ابهتی که دارند یک هیچ از همه تیم ها جلو هستند. حالا یک مربی باهوش این وسط باید پیدا شود که دومی و سومی در جدول را در طول فصل را با اولی عوض کند.

منظورتان اوسمار دستیار سابق یحیی گل‌محمدی است؟

کلا می‌گویم و صحبت اولیه‌ام درباره استقلال و پرسپولیس است. هر سال یک مربی یا یک مدیر پیدا می‌شود مشکلات مالی یا نداشتن بازیکن یا دشمنان فرضی را پیش می‌کشد و مثلا می‌گویند نمی‌خواهند قهرمان شویم. ولی درباره امسال باید بگویم همه پازل برای قهرمانی مهیا بود و هنوز هم معتقدم اگر تغییرات مدیریتی رخ نمی‌داد، استقلال قهرمان می‌شد.

شما در نیم فصلی که در استقلال سرپرست بودید، جز چند بازی که در میسکدزون ورزشگاه مصاحبه‌های کوتاه داشتید، مصاحبه دیگری نکردید و نیم فصل با ناراحتی و دل‌خوری از تیم جدا شدید. می‌گویید همه پازل برای قهرمانی مهیا بود، همان رسیدگی به تیم و مسایل لوجستیکی، پاداش‌ها و پرداخت‌ها و مسایل پزشکی و و پرواز... بود که در بخش اول هم بود؟

بله، البته وقتی اسم از پازل قهرمانی می‌بریم شامل مدیریت باشگاه، تدارکات تیم، اسکواد تیم و همچنین کادرفنی و سرپرستی و پزشکی و رسانه‌ای تیم و همچنین هواداران می‌شود که تیم‌های بزرگ که فاکتور هواداری هر سال دارند. این بار با جزییات بیشتری می‌گویم که استقلال در فصل گذشته یک هواپیمایی به اسم معراج داشت که این هواپیمایی اکثر مواقع با زمان پروازی سرمربی تیم هم هماهنگ بود و تا جایی که امکان داشت این اتفاق می‌افتاد. این در سال‌های گذشته برای استقلال بی‌سابقه بود. دو زمین تمرین داشتیم که یکی‌ از آن در کمپ زنده‌یاد حجازی بود که جا دارد از آقای کامرانی مسئول کمپ حجازی تشکر کنم که هیچ موقع تیم را لنگ زمین نگذاشت و یکی از بهترین سال‌های کیفیت زمین تمرین بود. از نظر رسیدگی غذایی هم بازیکنان می‌توانند گواهی دهند که امسال کیفیت خوبی داشت و حتی صبحانه هم به بازیکنان داده می‌شد. در مسایل پزشکی و فیزیوتراپی هم باید بگویم که بهترین وسایل پزشکی به تیم داده می‌شد و در کل می خواهم بگویم این مسایل هیچ وقت توسط تیم رسانه‌ای کنار کادرفنی، بازگو و رسانه‌ای نشد. به صورت کلی می‌خواهم بگویم استقلال خانه ماست. من نمی‌خواهم طوری صحبت کنم که فکر کنید می‌خواهم تخریبی انجام دهم. بعضی وقتها باید واقعیت را گفت تا در آینده به سود باشگاه و تیم استقلال شود. من خیلی تلاش کردم تا کادر فنی و رسانه‌ای آقای نکونام را به آرامش دعوت کنم اما در جایی که همیشه دشمن فرضی درست می‌کنند، این فضا درست نمی‌شود.

یک نکته مهم که یک سوال مهم تر را به دنبال دارد را از شما بپرسیم. در فوتبال ایران، موقعیت‌های مشابه شما هم وجود داشته است. مثلا برای کی‌روش این اتفاق افتاد. وقتی همه فهمیدند که دبیرکل وقت فدراسیون فوتبال، یعنی آقای دکتر علیرضا اسدی، از سمت کی‌روش تحت فشار است، افراد کادر تیم ملی همه به سمت کی‌روش غش کردند. آقای اسدی برکنار شد و کی‌روش باقی ماند. با این مثال منظور این است که معمولا در چنین مواردی، سرپرست تیم وقتی می‌بیند که کادرفنی و به خصوص، سرمربی علیه مدیرعامل است، به سمت سرمربی غش می‌کند تا بماند. شما در دوران حجت کریمی سرپرست تیم شدید و همه می‌دانند که دوست قدیمی جواد نکونام هستید. شما چرا سمت باشگاه ایستادید؟ 

من احساس می‌کنم به چند دلیل، سمتِ درست ماجرا ایستادم. من دلسوز و متعصب به پیراهن استقلال هستم و همواره سرباز استقلال بودم و هستم و خواهد ماند. اتقاقا یکی از بحث های جواد نکونام با من همیشه این بود که چرا در "تیم من" نمی‌ایستی؟

تیم من؟ مگر جواد نکونام در تیم دیگری بود؟

از خودش بپرسید. من آن زمان هم به نکونام گفتم تیم من استقلال است و من نمی‌دانم تیم تو چه تیمی است. همان‌طور که شما گفتید من با حجت کریمی به باشگاه استقلال آمدم. ضمن اینکه با علی خطیر رفاقت خاصی نداشتم و شناخت زیادی هم از او نداشتم اما حضور او را برای باشگاه و تیم مفید می‌دیدم. بارها و بارها علیه من در همان مقاطع علیه من هجمه بسیار منفی ایجاد کردند اما من سمت درست ایستادم و هنوز که هنوز است اعتقاد دارم که تصمیم درستی گرفتم و اتفاقات پایان فصل و از دست رفتن جام، گواه صحت اعتقاد من هست.
 

اما شما به عنوان فردی كه بی‌حاشیه و بدون جنجال از استقلال جدا شدید، سکوت کردید. دلیل این سکوت چه بود؟

من همه تلاشم را یک نیم فصل و البته پیش فصل برای درست کردن اوضاع انجام دادم. همان‌طور که گفتم وقتی دیدم مدیرعامل تازه آمده و یک هفته نیست که در وضعیت درب و داغان، استقلال را تحویل گرفته است و سرمربی دارد علیه او و باشگاه مصاحبه می‌کند، متوجه شدم که فصلی سختی در انتظار استقلال است. مدیریت هم با اینکه مصاحبه‌ها را می‌دید هرگز پشت نکونام را خالی نکرد. هر چه خواست را فراهم کرد. ماجرای اورونوف هم من شاهدم که علی خطیر تا آخرین لحظه می‌خواست اورونوف بیاید، اما نکونام قبول نکرد. حتی با اینکه قلبا دلش می خواست اورونوف باشد، اما نکونام گفت باید دو بازیکن دیگر علاوه بر اورونوف جذب شوند تا من رضایت بدهم اورونوف بیاید. در حالی‌که لیست یک جای خالی داشت چرا که باشگاه با ارسلان مطهری یکطرفه فسخ کرد و مطهری به تراکتور رفت. این فسخ یکطرفه و همچنین پیوستن مطهری به تراکتور، به نفع استقلال شد تا هم یک سهمیه خالی شود و هم اینکه استقلال طبق قوانین، غرامت کمتری به ارسلان مطهری بدهد. با همه این حوال، نگذاشتند شاه ماهی بازار نقل و انتقالات که پیراهن آبی پوشیده بود، به استقلال بیاید. این‌ها درد دارد. درخشش اورونوف در پرسپولیس برای مایی که در جریان بودیم که کارش با استقلال تمام شده بود، بیشتر ناراحتی داشت. از ماجرای منتظر محمد بدتر بود. منتظر محمد گل حذف استقلال در جام حذفی را زد و اورونوف هم پرسپولیس را بالا کشید و گل چهارم به استقلال خوزستان را زد.به نظر من پرسپولیس در همان بازی مقابل استقلال خوزستان قهرمان لیگ شد و استقلال هم در همان بازی، قهرمانی را از دست داد. 

شما سال‌ها در استقلال بازی کرده‌اید. همه بازیکنان می‌دانند که  اينكه انتظار از استقلال چیزی جز قهرمانی نیست، چرا کادرفنی به دنبال کم کردن انتظار بود؟

کسی که وارد استقلال می‌شود باید دنبال قهرمانی و بازی زیبا باشد. فصل گذشته هواداران قهرمانی را با ساپینتو از دست دادند اما از بازی تیم لذت می‌بردند و خاطره خوبی از تلاش و از خود گذشتگی او بعد از هشت ماه عدم دریافت پول دارند اما امسال نه تنها استقلال قهرمان نشد بلکه فوتبال خوبی بازی نکرد و همچنین بارها و بارها، متوالی با مصاحبه‌های بی‌جهت، اعصاب هواداران به هم خورد. در استقلال و پرسپولیس هر بازیکنی که وارد این دو تیم می‌شود، با هر سطحی، به خاطر حضور هواداران و فضا و ابهت و تاریخ دو تیم، سطح بازیکن به عنوان مثال اگر 60 باشد به 80 و 90 می‌رسد ولی در فصلی که گذشت به خاطر سبک بازی تیم، سطح بازیکن از 60 به 40 و حتی 30 رسید. بهانه‌های واهی و درست کردن دشمن‌های فرضی هدفی جز این نداشت که اگر تیم نتیجه نگرفت، همه چیز را بر گردن دشمنان فرضی بیاندازند. 

این روزها روی گل آفساید پرسپولیس در بازی آخر مقابل مس رفسنجان و اشتباهات داوری زیاد صحبت می‌شود. برخی معتقدند که اشتباهات داوری، جام را از استقلال گرفت. شما با این گزاره موافق هستید؟





در سال‌های گذشته و حتی امسال، اشتباهات داوری بسیاری به ضرر استقلال شد و کما اینکه اشتباهات داوری برای تیم‌های دیگر هم اتفاق افتاد ولی حداقل برای امسال، فقط و فقط اگر استقلال نساجی را برده بود، تمام این صحبت‌ها به سمت و سوی دیگری می‌رفت و دشمن فرضی به وجود نمی‌آمد. در فوتبالی که VAR نیست، اشتباهات داوری زیاد است. ممکن است مشکوک هم باشد آن هم در جای خود، باید بررسی شود ولی اگر استقلال نساجی را در قائمشهر برده بود، هیچ کدام از این حرف و حدیث‌ها به وجود نمی‌آمد.مهدی تاج، فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ، کمیته داوران، خطیر، باشگاه پرسپولیس، داوران و کمک داوران مقصر عدم قهرمانی شناخته شدند اما واقعیت این است اگر استقلال نساجی را می‌برد، هیچ‌کدام از این حرف‌ها به وجود نمی‌آمد. من خودم سال‌ها در استقلال بوده‌ام و در فصلی که قهرمان شدیم زنده‌یاد پورحیدری همیشه به ما گفت حتی اگر داوران هم علیه شما باشند باید طوری بازی کنید که نتوانند حق استقلال را ضایع کنند. امیدوارم VAR هر چه زودتر به فوتبال ایران بیاید و اگر بیاید مطمئنا مشکلات داوری به حداقل می‌رسد کمااینکه در شهرآورد رفت، اگر VAR بود، پنالتی برای استقلال گرفته نمی‌شد.

پیروز قربانی در گفت و گویی به این نکته اشاره کرده بود که نکونام با مصاحبه هایش، بازیکنان استقلال را سرخورده می کرد، آیا شما هم با پیروز قربانی، موافق هستید؟

دقیقا درست گفته است. استقلال امسال متاسفانه علاوه بر از دست دادن جام خیلی چیزها را باخت. شما یک استقلالی را معرفی کنید که از وضعیت فنی تیم راضی باشد. در بهترین سالِ حمایت تماشاگران در آزادی به استثنای یک بازی مقابل نساجی در ورزشگاه آزادی، در همه دیدارها استقلال با سختی و حداقل اختلاف به برد رسید. این نشان می دهد که در هیچ شاخصه فنی موفق نبوده؛ سبک بازی را فدای نتیجه کرده و جام حذفی را فدای لیگ و در نهایت استقلال هیچ چیز به دست نیاورده است. در واقع سه جام حذفی، لیگ و سوپرجام برای تیم بزرگ استقلال از دست رفته است. استقلال در حوزه های مختلف که گذشت، همیشه تنش و حاشیه داشت . هیچ بازیکن جوان و استعدادی را هم معرفی نکرد و بازیکنان جوان روی نیمکت نشستند. استقلال تحت هدایت نکونام، بازیکنان پا به سن گذاشته تیم های دیگر را با قیمت بالا خرید و حتی از آنها هم درست استفاده نکرد. متاسفانه به دليل ترس از باخت و نداشتن جسارت، نتوانست از محل فروش بازيكنان هم درامدی كسب كند و در واقع حتی نتوانست در حوزه مالی صرفه جویی کند و در حوزه پرورش استعداد و معرفی بازيكن جوان هم ضعيف عمل كرد. شما به شمس آذر نگاه کنید. قهرمان نشد اما با ۴۰ میلیارد تومان هزینه، بازی تماشاگر پسندی داشت، درآمد زایی کرد و فصل خوبی را از نظر هوادارانش سپری کرد. حالا در نیمه نهایی جام حذفی حضور دارد. اگر 50 درصد تمرکز واقعی را روی کار فنی می گذاشتند و وارد حواشی نمی شدند و دنبال دشمن فرضی نمی رفتند شاید با اختلاف امتیاز بالاتری و چند هفته زودتر از هفته پایانی، قهرمان لیگ برتر می شدند. اصلا می شود باشگاه پرسپولیس را مثال زد. باشگاه پرسپولیس هم در نیم فصل دوم شرایط خوبی داشت و با وجود هزینه و با حفظ آرامش، قهرمانی را به دست آورد و همکاری خوبی با اسپانسرها داشت با اینکه به اندازه استقلال اسپانسر نداشت.

منظورتان از اینکه با اسپانسرها همکاری خوبی نداشت چه بود؟

من در زمانی که بودم بارها و بارها رایتل و آلینوس و پانلا خواستند که به کمپ زنده یاد حجازی بیایند و تولید محتوا کنند اما آقای نکونام اجازه نمی داد و مخالفت می کرد. اگر یادتان باشد آگهی های تلویزیونی اسپانسرهای تیم پرسپولیس پیش و پس از عید مرتب از شبکه های تلویزیونی پخش می شد اما از استقلال خبری نبود. تازه با همه این موارد علی خطیر از اسپانسرهایی که بر سر تولید نشدن محتوا توسط تیم و عدم تبلیغ محصولاتشان شاکی بودند، برای تیم پول می گرفت. حالا که علی خطیر تازه رفته و فصل به پایان رسیده آگهی تلویزیونی یکی از اسپانسرها را در پایان فصل می بینیم. انگار با مدیریت وقت باشگاه مشکل داشتند که اسپانسرها را به داخل تمرین و رختکن و کمپ راه نمی دادند. تیم رسانه ای نکونام هم با بیش از دو میلیارد تومان قرارداد و نفرات زیاد، تولید محتوای خاصی نداشت و به نظرم تیم رسانه ای باشگاه با اینکه به تیم دسترسی نداشتند، اما بهتر تولید محتوا می کرد. در کل می خواهم بگویم هیچ اتفاق مثبتی در استقلال رقم نخورد. استقلال امسال چه دستاوردی داشت؟ آقایان، طرفداران، کارشناسان، پیشکسوتان و بازیکنان فعلی تیم، دوم شدن برای استقلال دستاورد نیست. استقلال فقط باید جام بیاورد. امسال بهترین فرصت بود که تعدادجامهای قهرمانی استقلال افزایش پیدا کند اما فرصت سوزی شد. در حال حاضر می خواهند در فضای مجازی و رسانه ها طوری جابیندازند که دومی در تیمی مثل استقلال دستاورد است. این یک تاکتیک است تا در استقلال بمانند و طوری القا کنند که انگار استقلال یک تیم معمولی است. پرسپولیس در هشت سال اخیر، 14 جام آورده است. تا پیش از این هشت سال، استقلال هم در تعداد جامها و هم در تعداد شهرآوردها از نظر تعداد و برد جلوتر بود اما فکر می کنم حالا در تعداد جام ها هم در عدد 38 مساوی شده اند و در تعداد بردهای شهرآورد هم استقلال، یک برد عقب افتاده است. 

آقای سامره، سوالی که خیلی ها مطرح می کنند این است که چرا علی خطیر با همه مشکلاتی که با نکونام داشت، درست مثل دیگر تیمها در ایران و جهان، از اختیاراتش استفاده نکرد و نکونام را اخراج نکرد یا مقدمات اخراج و استعفا را فراهم نکرد؟

این هم یکی از مواردی است که هواداران باید به باشگاه اعتماد می کردند. با توجه به اینکه آقای خطیر، مصوبه هیات مدیره را برای اخراج او داشت، ولی پشت او ماند و اخراجش نکرد و اعتقاد داشت ما با همین بضاعت هم می توانیم قهرمان شویم ولی هواداران متوجه نشدند و فریب فضای مجازی اجاره شده را خوردند. خطیر می توانست مثل مدیران قبلی، تیم را ضعیف کند تا  بتواند سرمربی را مقابل هواداران قرار دهد و راه را برای قطع همکاری سرمربی با باشگاه هموار کند اما این کار را نکرد چون استقلال را بیشتر از خودش و صندلی اش دوست داشت. استقلال صدرنشین بود و مدعی قهرمانی. چرا باید کسی که استقلالی است تیم تحت مدیریتش را ضعیف کند؟ هر چند به پایان فصل نرسیده، در یک حرکت ناجوانمردانه، برکنارش کردند.

عملکرد مديريت سابق را در مقابل اتفاقات حاشیه ای نکونام چطور ارزیابی می کنید و همچنین آينده نكونام با توجه به اینکه گفته می شود قرارداد سه ساله دارد را چطور می بینید؟

درباره عملکرد مدیریت سابق صحبت کرده ام اما درباره اتفاقات حاشیه ای باید بگویم به صورت منصفانه، علی خطیر با توجه به عدم هماهنگی و همكاری نكونام و همچنین وجود يك هيات مديره ضعيف که با مدیرعامل هیچ همکاری نمی کردند،خوب عمل کرد. در واقع عملا مدیرعامل تنها بود و به نظرم خوب کار کرد. البته اشتباهاتی هم داشت. مثلا در برخورد با برخی افراد، مهربانانه برخورد كرد اما در مجموع نمره خوبی به عملكرد او می دهم. علی خطیر ناجوانمردانه برکنار شد. حتی اگر بدترین مشکل هم وجود داشت که نداشت می شد مدیریت کرد و تا پایان فصل تصمیم نهایی درباره ماندن یا نماندنش گرفته می شد. به نظرم هلدینگ و در راس آن آقای علی عسگری رییس محترم هلدینگ، باید به این ابهام پاسخ دهد که چرا آقای شهریاری، مدیرعامل را در اواخر فصل تغییر داد؟ این تغییر یک قهرمانی و شاید اگر سوپرجام را هم حساب کنیم، دو جام از استقلال گرفت. آیا نمی شد این تغییر پس از پایان لیگ برتر باشد؟ یا پس از اینکه تیم قهرمان نمی شد؟ و یا حتی قهرمان می شد؟ دوستان در محاسباتشان اشتباه کردند و فکر کردند در هفته 26 لیگ برتر به آنها جام می دهند که مدیرعامل تیم صدرجدولی را برکنار کردند. حتی اگر مشکلات هم زیاد بود، تغییر مدیرعامل به تیم شوک منفی وارد کرد. باید دلایل قهرمان نشدن استقلال به صورت کامل آسیب شناسی شود و مدیران و تصمیم گیران هلدینگ باید به هواداران پاسخگو باشند. من دورادور آقای شهریاری را می شناسم و می دانم که سالها در باشگاه صباباتری بوده اند و مدتی در هیات مدیره باشگاه استقلال. می خواهم به ایشان بگویم که هر اتفاقی بین شما و آقای خطیر افتاد، را می توانستید مدیریت کنید تا از فاجعه از دست رفتن قهرمانی جلوگیری کنید. آقای شهریاری باید بداند استقلال، صباباتری نیست و هوادار چند ده میلیونی دارد و تصمیمات نباید شخصی و مبتنی بر نظرات مشاوران ايشان باشد. مشاورانی که امتحان پس داده اند و البته از استقلال هیچ شناختی نداشته اند و ندارند. باز هم تاکید می کنم هواداران پس از اینکه قهرمانی از دست رفت، منتظر پاسخ قانع كننده آقایان علی عسگری رییس هلدینگ و شهریاری نماینده هلدینگ در باشگاه استقلال هستند تا دلایل قهرمان نشدن را بیان کنند. امیدوارم آقای علی عسگری یا آقای شهریاری در یک کنفرانس مطبوعاتی با معرفی تیم همکاران، برنامه های خود را توضیح دهند تا مردم بدانند که چه برنامه هایی برای استقلال در پیش است. استقلال ملک شخصی کسی نیست و اگر قرار است آقای شهریاری تصمیم گیر باشند، باید واضح این اتفاق رسمي شده و در قبال تصميمات پاسخگو باشند. همه می دانند که آقای شهریاری تصمیم گیر اول و آخر است. اگر قرار باشد آقای شهریاری با این دست و فرمان مشاوران خود مانند دوران صبا باتری پیش برود، سرنوشت استقلال هم همانند صبا خواهد بود. استقلال مثل صباباطری نیست كه نتیجه نگرفتنش، بی سروصدا و بدون هزينه باشد .
 
 

این روزها نزدیکان آقای نکونام از برنامه و قرارداد سه ساله صحبت می کنند...

یک سوال مطرح می کنم. چرا آقای نکونام از بازیکنان پایه استفاده نمی کرد؟ با توجه به اینکه ادعا داشت استقلال بازیکن ندارد. خب بازیکن می ساخت. معنی قرارداد سه ساله این است که هر سال ولخرجی کنیم تا جام بياوريم؟ آیا واقعا نمی شد به سراغ پایه ها رفت و به جوانها اهمیت داد؟ سامان تورانیان، حسین زواری یا امیرعلی صادقی چند بازی برای استقلال به میدان رفتند؟ چند دقیقه بازی کردند؟ قرارداد سه ساله باید شامل برنامه، جوانگرايي، صرفه جويي توام با رشد نتيجه و كيفيت باشد نه اينكه با صرف هزينه گزاف و چند صد ميلياردی در هر سال با چند خرید گران و ملي پوش و بازیکن خارجي به دنبال حضور در كورس قهرماني باشيم. راه و روش تیمداری و باشگاهی این نیست. استقلال باشگاهی بوده که در تاریخ بازیکنان مهم و تاثیرگذاری مثل نورافکن و سید مجید  حسینی و مجتبی جباری و بسیاری بازیکنان دیگر را در تیم های پایه پرورش داده و بعد در تیم بزرگسالان استفاده است. اینها مواردی است که هلدینگ خلیج فارس باید مورد توجه قرار دهد.

و به سوالی قبلی جواب ندادید، آینده نکونام را چطور می بینید؟

با توجه به شناخت و تسلطی که به اتفاقات یک سال گذشته استقلال داشتم، اعتقادم براین است که خود آقای نکونام، با یک استعفا و یک خداحافظی باشکوه و آبرومندانه، از استقلال جدا شود. با توجه به بندهای قرارداد آقای نکونام با باشگاه که من خودم در جریان آن هستم، بندی در قرارداد وجود دارد که باشگاه می تواند بدون هیچ گونه خسارتی با آقای نکونام فسخ کند و این کار را برای هلدینگ آسان می کند.

شما با سرمربی داخلی موافقید یا خارجی؟ 

به نظرم یا باید سرمربی خارجی بزرگ با برنامه مدون و یا یک سرمربی داخلی کارنامه دار و محبوب، جایگزین نکونام شود. واقعیت این است که استقلال اگر سرمربی خارجی می آورد، باید برانکوی خودش را پیدا کند. هلدینگ خلیج فارس باید در این موضوع با برنامه باشد.


برای هواداران استقلال صحبتی ندارید، سال سختی را پشت سر گذاشتند و در اینکه حقیقت کدام سمت است، کمی گیج شدند...

هواداران استقلال در فصلی که گذشت، برای تیم سنگ تمام گذاشتند و جا دارد از همه آنها تشکر کنم. در سرما و گرما کنار تیم بودند و در تهران وشهرستان استقلال را تنها نگذاشتند. یک خواهش از آنها دارم. در چنین مواقعی که دوگانگی به وجود می آید لطفا پشت باشگاه باشند. چون در نهایت این باشگاه است که از لحاظ مالی و پشتیبانی باید تیم را ساپورت کند و از این لحاظ، آرامش را به مجموعه تیم بدهد. فصل گذشته هواداران با دوگانگی مواجه شدند که عده ای به باشگاه اعتماد نداشتند و پشت باشگاه را خالی کردند. مدیریت هم به خاطر آرامش و حفظ صدرجدول و قهرمانی، مدیریت سکوت کرد که این سکوت هم بعضی مواقع اشتباه بود. به نظرم هواداران استقلال برای موفق شدن این تیم، باید از اتفاقات فصل گذشته، درس بگیرند. خواهشی که از آنها دارم اسیر فضای مجازی اجاره ای نشوند و به سایت های رسمی و معتبر رجوع کنند.

در پایان گفت و گو هم به هلدینگ خلیج فارس، اشاره کردید، چه توصیه ای برای هلدینگ در فصل آینده دارید؟

در پایان با توجه به شناختی که از فوتبال ایران و استقلال دارم، علاوه بر اینکه گفتم سرمربی بزرگ و خوبی برای استقلال انتخاب شود، انتظار دارم در فصل انتقل و انتقالات، تیمی خوب و مدعی برای استقلال بسته شود و با توجه به نام هلدینگ خلیج فارس، این درخواست، دور از انتظار نیست و یکی از دلایل واگذاری استقلال این بود که در روزهای نقل و انتقالات، خیال هواداران راحت باشد و استقلال برای کسب ستاره سوم بسته شود. باز هم به آقای علی عسگری دلسوزانه، توصیه می کنم مراقب مشاوران آقای شهریاری باشند. آقای شهرياری نماینده آقای علی عسگری در باشگاه استقلال بوده و قطعا اثرات و طبعات تصمیمات او كه تاثير گرفته از نظرات مشاورانش است، به پاي اعتبار و آبروی سياسی، فرهنگی و مديريتی آقای علی عسگری نوشته شده و افكار ناشی از عدم شناخت از فضای استقلالِ مشاوران که ممکن است راه غلطی را به آقای شهریاری نشان دهد، خدشه بزرگی به اعتبار آقای علی عسگری به عنوان ژنرال سياسي و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی كشور وارد خواهد كرد. این نکات را هم شب برکناری مدیرعامل هم به صورت مستقیم در یک استوری اینستاگرامی بیان کردم و حالا تازه بسیاری به حرفهای آن شب من رسیدند. همه صحبتهای من به این دلیل که خدای نکرده استقلال ناکام نشود. چرا که اگر استقلال فصل بعد چهار جام لیگ، حذفی، سوپرجام و لیگ نخبگان آسیا را از دست دهد، نارضايتی هواداران دلسوز استقلال، دامن گیر عوامل ناکامی استقلال در رده های بالای هلدینگ خواهد شد. از رسانه فوتبالی هم که قبول کرد صحبتهای من را بدون هیچ کم و کاست و سانسوری منتشر کند، تشکر می کنم. من به این دلیل این گفت و گو را انجام دادم چون اولا در تاریخ ثبت می شود و می توانم به همه هواداران استقلال با اطمینان بگویم جز حقیقت، چیزی نگفتم و همه تلاشم چه در دوران بازیگری، چه در دوران سرپرستی و چه در دورانی که روی سکوها استقلال را تشویق کرده ام، آرزویم موفقیت و اعتلای استقلال بوده و هست و خواهد بود.

پایان گفت و گو

9098