گزارش ویژه/ بررسی ادعاهای خانی عضو سابق هیات مدیره استقلال: قرارداد هاشمی نسب و مهری چقدر بود؟

گزارش ویژه/ بررسی ادعاهای خانی عضو سابق هیات مدیره استقلال: قرارداد هاشمی نسب و مهری چقدر بود؟

پایگاه خبری فوتبالی- درگیری های اعضای سابق و فعلی مدیرعامل استقلال، باعث شده تا همه علیه هم مصاحبه کنند.

به گزارش فوتبالی، دیروز علیرضا خانی، عضو سابق هیات مدیره و معاون سابق اداری مالی استقلال، درباره ارقام قراردادهای مهدی هاشمی نسب و سعید مهری، ادعاهای عجیبی را مطرح کرد.

او در گفت و گو با خبرگزاری تسنیم به ماجراهای عجیبی اشاره کرده و گفته است:" ما گفتیم که شما با مهدی هاشمی‌نسب قرارداد 50 میلیونی بستید، اما یک فقره پرداختی 10 درصدی به او مبلغ 750 میلیون تومان شده است، این نشان می‌دهد که قرارداد هاشمی‌نسب 7 میلیارد و 500 میلیون تومان است. بعد از آن گفتند که ما قانون و سقف را رعایت کردیم. اگر استقلال خلاف نکرده بود چرا امتیازات پرسپولیس و سپاهان را برگرداندند؟ امتیازات پرسپولیس و سپاهان را برگرداندند تا به پرونده استقلال رسیدگی نشود. سؤال من این است که من خلاف نکردم اما چرا امتیازات آنها را برگرداندند. چرا پرونده باشگاه استقلال نزدیک به 4 ماه زمان برد تا رسیدگی کنند ولی برای پرسپولیس و سپاهان ظرف 72 ساعت رسیدگی کردند و امتیاز هم کم کردند.»

رجوع به کدال

با توجه به اینکه در سامانه کدال همه قراردادها ثبت شده، چک کردن قراردادها کار ساده ای است. علاوه بر سامانه کدال هم می شود با بخش قراردادهای سازمان لیگ، این اعداد را استعلام کرد. خانی البته درباره قرارداد سعید مهری هم صحبت کرده است:« آیا قرارداد سعید مهری 160 میلیون بود؟ قرارداد مهری 15 میلیارد تومان بود. این مشکلاتی بود که در باشگاه استقلال وجود داشت که نگذاشت تیم قهرمان شود. اگر سنگ بنا را از روز اول درست می‌گذاشتیم، این اتفاقات نمی‌افتاد. آن شبی که من با خطیر دعوا می‌کردم اینها ایستاده بودند و هیچ چیزی نمی‌گفتند. من هم می‌توانستم احترام را داشته باشم و دعوا نکنم، اما متأسفانه آن آقا (فرشید سمیعی) الان می‌آید و می‌نشیند و در چشم ملت نگاه می‌کند و واقعیت را نمی‌گوید. اگر شما حقوقدان بودید قطعاً اختلاف خطیر و نکونام را حل و صلح ایجاد می‌کرد. چرا تا زمانی که خطیر رفت سمیعی از موقعیت استفاده کرد؟ چون هدفمند کار می‌کرد.» 

قرارداد هاشمی نسب و مهری در سازمان لیگ چقدر بود؟

صحبتهای خانی باعث شد تا ظرف روزهای چهارشنبه و پنجشنبه فوتبالی از سازمان لیگ چند استعلام بگیرد. بخش قراردادهای سازمان لیگ اعلام کرد که در ابتدای فصل تازه به پایان رسیده، باشگاه استقلال برای اینکه سقف بودجه را رعایت کند، قرارداد سعید مهری را 160 میلیون تومان و مهدی هاشمی‌نسب را پنجاه میلیون تومان ثبت کرد تا بتواند از آنها استفاده کند. در نهایت بر خلاف صحبتهای خانی، مهدی هاشمی نسب با استقلال، قرارداد سه میلیارد و چهارصدمیلیون تومانی بست و قرارداد سعید مهری 160 میلیون تومان، بود. تا اینجا صحبتهای خانی درباره عدد قرارداد هاشمی نسب رد می شود.

داستان از چه قرار بود؟

ماجرا از این قرار بود که مدیران وقت باشگاه به هر دو نفر وعده دادند که اگر همه بازیکنان و کادرفنی استقلال، قراردادهایشان را کاهش دادند، با آنها قرارداد با ارقام معقول بسته می شود. البته سعید مهری در ابتدای فصل، قراردادش را به صورت یک‌طرفه فسخ کرده بود و باشگاه استقلال قرار بود به جای او منتظرمحمد را بخرد اما نکونام منتظر محمد را به دلیل اختلاف هایی که با علی خطیر داشت، نخواست تا هافبک عراقی به صورت قرضی به مس رفسنجان برود و دوباره سعید مهری به استقلال برگردد و این در شرایطی بود که سقف بودجه استقلال آن زمان فقط به اندازه 160 میلیون تومان جا داشت. همانطور که گفته شد مهری با استقلال ثبت کرد و قرار شد بعدا که بازیکنان از قراردادهای خود کم کردند رقم مهری و هاشمی نسب افزایش پیدا کند. حتی استقلال برای خرید بلانکو هم مجبور به کم کردن قرارداد بقیه بازیکنان شد. کم کردن قراردادهای استقلالی ها در نهایت کار را به سمت و سویی برد که هاشمی توانست پس از تخفیف دادن هم با سه میلیارد و چهارصد میلیون با استقلال قرارداد ببندد. در هر حال همانطور که در همان موقع گفته شد، قانون به باشگاهها اجازه می‌دهد قرارداد هر بازیکن یا مربی را با هر عددی ثبت کنند، اما بعدا می توانند آن را کم یا زیاد کنند به شرطی که سقف بودجه از 325 میلیارد تومان بیشتر نشود.

بدشانسی سعید مهری که کاهش قراردادها به قرارداد او اضافه نکرد

قرار بود پس از کم شدن قراردادها، سعید مهری با استقلال قرارداد 15 میلیارد تومانی بر اساس توافق فصل پیشش ببندد اما کاهش قراردادها طوری نشد که قرارداد او افزایش پیدا کند و همان رقم 160 میلیارد تومان باقی ماند. در واقع مهری، نیم فصل برای استقلال با 160 میلیون تومان بازی کرد. وقتی دید که بازیکنان و کادر به اندازه ای که قراردادش افزایش پیدا کند، قراردادهایشان را کم نکردند، نیم فصل از استقلال رفت. در واقع یک نیم فصل را تقریبا به صورت مجانی برای استقلال کم و بیش بازی کرد و چون نکونام هم به او اعتقادی نداشت از استقلال جدا شد و البته پولی را که خانی مدعی است به مهری پرداخت شده بابت مطالبات او از فصل گذشته بوده است. نکته عجیب ماجرا اینجاست که نکونام در حالیکه هیچ علاقه ای به مهری نداشت و او را بازی نمی داد، پس از اینکه فهمید او از استقلال به آپوئل قبرس تحت هدایت ساپینتو رفته است، حسابی شاکی هم شد و علیه مدیران وقت باشگاه استقلال مواضع تندی گرفت!

1359