گزارش آماری/ به‌روزرسانیِ جدول مجموع ۲۳ دوره لیگ برتر؛ استقلال صدر را از دست نداد!

گزارش آماری/ به‌روزرسانیِ جدول مجموع ۲۳ دوره لیگ برتر؛ استقلال صدر را از دست نداد!

پایگاه خبری فوتبالی- با پایان بیست و سومین دوره لیگ برتر، تغییرات زیادی در جدول مجموع همه ادوار لیگ ایجاد نشد. 

به گزارش فوتبالی، در پایان فصل گذشته «فوتبالی» یک گزارش آماری از مجموع عملکرد تیم‌های برتر همه ادوار لیگ ارائه داد که بسیار مورد توجه رسانه‌ها، باشگاه‌ها و فوتبالدوستان ایرانی قرار گرفت. روز شنبه این هفته بیست و سومین دوره لیگ برتر هم به پایان رسید و حالا می‌شود آمار و ارقام این فصل را هم به جدول کلی مسابقات اضافه کرد.

تغییراتی که پس از پایان لیگ بیست و سوم در بالای جدول کلی لیگ برتر ایجاد شد اصلا چشمگیر نبود. چون رقابت دو تیمی که در اغلب آیتم‌ها بهترین بودند یعنی استقلال و پرسپولیس در این فصل بسیار نزدیک بود. اما شاید مهم‌ترین تغییری که در این جدول ایجاد شد عبور 3 تیم از عدد 1000 در تعداد گل‌های زده بود.

در بررسی این آمار نکته مهمی وجود دارد. از آنجا که فقط 4 تیم در همه ادوار لیگ برتر حضور داشته‌اند فقط آمار کلی این 4 تیم با هم مقایسه شده است. مثلا تراکتور در میان تیم‌های بالای جدولی 485 گل خورده است که از همه تیم‌های بالای جدولی کمتر است. اما این تیم در 7 دوره لیگ برتر غایب بوده است و بازی‌های کمتری انجام داده است. طبیعتا مقایسه 4 تیمی که بیشترین بازی‌ها را انجام داده‌اند و بازی‌های‌شان با هم مساوی است عادلانه‌تر است. حالا با هم نگاهی به جدیدترین تغییرات در جدول کلی ادوار لیگ برتر می‌اندازیم. 

بیشترین بازی: استقلال، پرسپولیس، سپاهان و ذوب‌آهن اصفهان تنها تیم‌هایی هستند که در هر 23 دوره قبلی مسابقات حضور داشته‌اند و به لیگ دسته اول سقوط نکرده اند و بیشترین بازی را در همه ادوار لیگ انجام داده‌اند. این 4 تیم هر کدام 702 بازی را در مجموع ادوار لیگ پشت سر گذاشته‌اند. فولاد خوزستان که یک بار به دسته یک سقوط کرده هم 668 بازی در لیگ ثبت کرده است.

بیشترین برد: تا قبل از لیگ بیست و سوم در این آیتم استقلال با 338 برد بهترین تیم همه ادوار لیگ برتر بود. اگر 19 برد این فصل را هم به آمار این تیم اضافه کنیم به عدد 357 می‌رسیم. عددی که استقلال را باز هم در صدر قرار می‌دهد. پرسپولیس که با 332 برد در رده دوم بود با 20 برد این فصل به عدد 352 رسید. در نتیجه فاصله بردهای دو تیم از 6 به 5 کاهش پیدا کرد. سپاهان هم با 17 برد این فصلش به 328 برد رسید و در رده سوم باقی ماند.

کمترین شکست: استقلال که در این آیتم هم با 122 باخت بهترین عملکرد را داشت در این فصل فقط یک باخت را تجربه کرد و تعداد باخت‌هایش به 123 رسید. تعداد باخت‌های پرسپولیس با دو شکستی که در این فصل تجربه کرد از 132 به 134 رسید. سپاهان هم در این فصل 7 شکست داشت و تعداد باخت‌هایش به 152 رسید. 

بیشترین گل زده: استقلال تا پایان لیگ بیست و دوم 995 گل زده بود و در لیگ بیست و سوم 40 گل زد تا اولین تیمی باشد که از 1000 گل زده عبور می‌کند. استقلال با 1035 گل زده بهترین تیم همه ادوار لیگ در این آیتم است. سپاهان هم که تا پیش از این فصل 971 گل زده بود با زدن 53 گل تعداد گل‌هایش را به 1024 رساند. پرسپولیس با 957 گل در رده سوم قرار داشت و این فصل موفق شد 45 گل بزند. به این ترتیب پرسپولیس 1002 گله شد.  

کمترین گل خورده: استقلال همچنان عنوان بهترین خط دفاع را در جدول مجموع ادوار لیگ برتر دارد. این تیم پیش از شروع این فصل 587 گل خورده بود و با 15 گلی که در این فصل دریافت کرد به عدد 602 گل خورده رسید.  پرسپولیس هم که 599 بار دروازه‌اش باز شده بود با 18 گلی که در این فصل خورد این عدد را به 617 رساند. سپاهان با 615 گل خورده سومین تیم برتر لیگ از نظر عملکرد دفاعی بود و در این فصل 26 گل خورد. سپاهان حالا 641 گل خورده در کارنامه دارد. 

بهترین تفاضل گل: قطعا تیمی که بیشترین گل زده و کمترین گل خورده را به نام خودش ثبت کرده بهترین تفاضل گل را هم به نام خودش خواهد زد. یعنی استقلال با تفاضل 433. تیم دوم پرسپولیس است که تفاضلش را به 385 رسانده است و سپاهان با تفاضل 383 سایه به سایه پرسپولیس حرکت می‌کند.

بیشترین امتیاز: تیمی که بیشترین برد را دارد بیشترین امتیاز را هم کسب کرده است. استقلال در پایان این فصل به امتیاز 1293 رسید و همچنان بیشترین امتیاز را دارد. پرسپولیس هم به امتیاز 1272 رسید و در رده دوم باقی ماند. سپاهان هم 1206 امتیاز دارد و همچنان در جایگاه سوم قرار گرفته است.

میانگین امتیاز: استقلال هنوز هم در این آیتم هم بهترین است. این تیم توانسته به صورت میانگین از هر بازی 1.84 بگیرد. پرسپولیس هم از هر بازی 1.81 امتیاز گرفته و دوم است. سپاهان هم با کسب میانگین 1.72 از هر بازی در رده سوم قرار گرفته است. 

گزارش از ناصر نامدار/ پایگاه خبری فوتبالی