اسبقیان: هیات مدیره استقلال درخصوص تغییرات مدیریتی تصمیم گیرنده است

اسبقیان: هیات مدیره استقلال درخصوص تغییرات مدیریتی تصمیم گیرنده است

پایگاه خبری فوتبالی- نشست خبری معاونت فرهنگی، توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان آغاز شد.

به گزارش فوتبالی، سید محمد شروین اسبقیان در نشست خبری که امروز با حضور اصحاب رسانه در محل وزارت ورزش و جوانان برگزار شد، اظهار کرد: شهادت رییس جمهور خستگی ناپذیر و شجاع و هیات همراه ایشان که در سانحه دلخراش سقوط بالگرد جان به جان آفرین تسلیم کردند را تسلیت می‌گوییم و نام و یاد رییس جمهور شهید عزیز، در ویترین افتخارات جمهوری اسلامی به ویژه در حوزه ورزش به یادگار خواهد ماند و جامعه ورزش خدمات ایشان را فراموش نخواهند کرد.

وی افزود: دفتر فرهنگی به عنوان زیر مجموعه معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان درآمد و به این ترتیب عنوان این معاونت به معاونت فرهنگی، توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان، تغییر یافت.

وی با بیان اینکه در گذشته معاونت فرهنگی با معاونت همگانی ادغام شده بود و بعضا عنوان می‌شود معاونت فرهنگی حذف شده است، توضیح داد: باید بدانیم نه تنها حوزه فرهنگی حذف نشده بلکه به نظر کارشناسی اهمیت آن بالاتر رفته است و موضوعات فرهنگی بیشتر در حوزه باشگاه‌های پیگیری می‌شود که زیر مجموعه معاونت قهرمانی است و حرف شنوی باشگاه‌ها از این معاونت‌ بیشتر است. 

معاون فرهنگی، توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان با اشاره اقدامات انجام شده در حوزه فرهنگی، عنوان کرد: تدوین حوزه فرهنگی و آئین‌نامه پیوست فرهنگی ورزش کشور، تدوین حوزه فرهنگی باشگاه‌های ورزش کشور و الزامات قراردادهای ورزشی از جمله مواردی است که مورد پیگیری قرار گرفته است و مورد تاکید مقام عالی وزارت است و ما هم در حال پیگیری آن هستیم. تقویت روحیه پهلوانی و پاسداشت ارزش‌های اخلاقی و معنوی در جامعه ورزش مورد تاکید این معاونت است و فعالیت‌های مهمی در بخش فرهنگی در دولت سیزدهم اتفاق افتاده است.

اسبقیان افزود: برگزاری اردوهای روایت پیشرفت برای ملی‌پوشان، اعزام ملی‌پوشان و چهره‌های شاخص ورزش کشور برای راهپیمایی اربعین و دیدار جامعه ورزش با رهبر انقلاب، تقویت جامعه ورزش کشور در حوزه ستادی و کارگروه ارتقاء فرهنگ هواداری و ستاد عفاف و حجاب و تشکیل کمیته صیانت از اخلاق حرفه‌ای از دیگر موارد قابل اشاره است و برنامه‌هایی برای تامین نیروهای انسانی در جهت فعالیت‌های فرهنگی از جمله دوره‌های اخلاق حرفه‌ای برای کاپیتان‌های تیم ملی و ورزشکاران بازی‌های آسیایی و المپیک از مهم‌ترین دوره‌های برگزار شده طی مدت اخیر بوده است.

وی با اشاره به برگزاری شورای عالی ورزش با حضور رییس جمهور شهید برای اولین بار در وزارت ورزش و جوانان، بیان کرد: تعیین تکلیف ۳۴۲۸ پروژه نیمه تمام ورزشی که بلاتکلیف مانده بود و تکمیل و مولدسازی پروژه‌های نیمه تمام ورزشی، تصویب برنامه ملی پیشرفت ورزش کشور، تدوین سند ملی آمایش سرزمینی ورزش کشور، افتتاح ۱۸۰۹ پروژه ورزشی و ممنوعیت پروژه‌های جدید ورزشی، واگذاری قطعی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، احداث شهرک مسکونی مدال‌ آوران و افتخارآفرینان با توجه به تاکید مقام معظم رهبری، مقوله استخدام قهرمانان ورزشی با استخدام ۲۹ قهرمان المپیک، آسیایی و پاراآسیایی، پرداخت پاداش مدال‌آوران، ارتقاء طبقه شغلی ورزشکاران از جمله مهم‌ترین اتفاقات صورت گرفته در دولت سیزدهم است.

معاون فرهنگی، توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان افزود: ۵۰۰۰ قهرمان و نخبه در استان‌های مختلف با وزیر ورزش و جوانان دیدار چهره به چهره داشته‌اند، تدوین پیش‌نویس آیین نامه انصاف مالی با رویکرد کاهش و مدیریت هزینه‌ها در لیگ‌های مختلف ورزشی مدنظر قرار گرفته و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت صورت پذیرفته است.

اسبقیان بیان کرد: همچنین ۳۱۴۵ مدال توسط مردان در مسابقات بین‌المللی طی دولت سیزدهم کسب شده و بانوان نیز ۹۵۳ مدال نیز به دست آورده‌اند و در ۲۱۴ رویداد بین‌المللی میزبان بوده‌ایم و احیای ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی، آزادسازی ۱۵۰۰ مکان ورزشی، برگزاری مسابقات مینی فوتبال، برگزاری ۲۰۰۰ رویداد ملی ورزش خیابانی، برگزاری مسابقات کارکنان دولت با حضور ۲۴ هزار نفر و برگزاری رویداد ملی گذرگاه ورزش با حضور ۵۰ هزار نفر از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

وی در مورد حکم آرش میراسماعیلی و اینکه صلاحیت ادامه ریاست را دارد؟ تصریح کرد: حکم جدیدی در خصوص آقای میراسماعیلی صادر نشده و در سال ۱۴۰۲ رای قطعی صادر شده و عنوان محکومیت کاهش یافته است. محکومیتی که منجر به محرومیت ایشان از مسئولیت باشد به ما ابلاغ نشده و جرایم انجام شده و تا به امروز از نظر ما وی محکومیتی ندارد چون به وزارت ورزش و جوانان محکومیتی ابلاغ نشده و محرومیت اجتماعی را شامل نمی‌شود.

اسبقیان در مورد عدم نتیجه‌گیری احتمالی برخی فدراسیون‌های ورزشی در المپیک و واکنش وزارت ورزش و جوانان نسبت به این مسئله، اظهار کرد: در مورد فدراسیون‌های ورزشی باید بگویم وزارت ورزش و جوانان فعالیت نظارتی خود را با جدیت دنبال می‌کند و تصمیم گیر در مورد ادامه فعالیت روسای فدراسیون‌های ورزشی، مجامع فدراسیون‌های ورزشی هستند و وزارتخانه به تصمیم مجامع احترام می‌گذارد. تذکر، پیگیری و یادآوری از جمله وظایف وزارت ورزش و جوانان است و این وزارتخانه با جدیت در این خصوص فعالیت خواهد کرد.

وی در مورد برگزاری انتخابات فدراسیون تنیس، گفت: مواردی وجود دارد که دستگاه‌های نظارتی از وزارت ورزش خواسته اند تا بررسی صورت گیرد و تا اواخر این هفته یا اوایل هفته آینده، تاریخ مجمع اعلام می‌شود.

معاون فرهنگی، توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان در مورد حضور بانوان در ورزشگاه‌های اصفهان، تبریز و اهواز طی فصل آینده، اظهار کرد: تصمیم‌گیری در این خصوص بر عهده مسئولان استانی است و وزارت ورزش به دنبال حفظ کرامت بانوان است و مطمئنا به دنبال حضور بانوان با رعایت موازین هستیم و تابع نظرات شوراهای تامین خواهیم بود و باید شرایطی را فراهم کنیم که ارزش و کرامت بانوان در ورزشگاه‌ها، حفظ شود و این مسئله اولویت وزارت ورزش و جوانان است.

اسبقیان در خصوص موضع وزارت ورزش و جوانان نسبت به پرونده فساد مالی در باشگاه مس رفسنجان، تصریح کرد: طبق تاکید وزارت ورزش و جوانان با هر سطحی از فساد مقابله خواهیم کرد و اجازه نمی‌دهیم ساحت مقدس ورزش کشور، آلوده فساد و کارهای غیراخلاقی و غیراصولی شود و با جدیت با هر گونه فساد در هر سطحی مبارزه خواهیم کرد.

وی در پاسخ به اینکه ورزشکاران نابینا و ناشنوا از سال ۲۰۱۷ تا کنون حقوق ماهانه خود را از صندوق حمایت از قهرمانان و ورزشکاران دریافت نکرده‌اند، اظهار کرد: گزارشی تا به امروز به بنده نرسیده است و خواهش می‌کنم دوستانی که این مورد را مطرح کرده‌اند به وزارت ورزش و جوانان مراجعه کنند تا پیگیری لازم صورت گیرد. فردی که هم اکنون متولی صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان است آشنا به موارد مالی و اقتصادی  بوده و از مدیران توانمندی است که ساماندهی نیز انجام داده و مطمئنا اگر چنین اتفاقی رخ داده باشد پیگیری می‌کنیم تا ورزشکاران به حق و حقوق خود برسند.

معاون فرهنگی، توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان درباره تعداد اعضای کاروان ایران در المپیک پاریس و برخی نظرات مبنی بر ضعف ورزش ایران با توجه به کاهش سهیمه‌ها، گفت: در دوره قبل دو رشته تیمی در المپیک حضور پیدا کرده بودند که نبود آنها تعداد ورزشکاران اعزامی را کاهش داده است و اتفاق عجیب و غریبی رخ نداده است. در عین حال برای اولین بار در قایقرانی و شمشیربازی تیم‌های ایران به المپیک راه یافته‌اند. همچنین باید تاکید کنیم که در دوره‌های آینده باید با تمهیدات ویژه رشته‌های والیبال، بسکتبال و حتی هندبال به المپیک راه یابند و در این خصوص با روسای فدراسیون‌های ورزشی صحبت‌های لازم مطرح شده است.

اسبقیان در مورد میزان پاداش مدال آوران المپیک، بیان کرد: یک جلسه مشورتی با حضور رییس کمیته ملی المپیک و رییس کمیته ملی پارالمپیک با حضور وزیر ورزش و جوانان برگزار شده و یک جلسه دیگر نیز برگزار خواهد شد تا به یک جمع بندی مطلوب برسیم و قبل از المپیک اعلام خواهد شد تا با انگیزه بیشتری در المپیک حضور یابیم هر چند که ورزشکاران علاوه بر انگیزه مالی از انگیزه‌های معنوی برخوردار هستند.

معاون فرهنگی، توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان در مورد آخرین وضعیت ورزشگاهی که قرار بود در تهران احداث شود، گفت: فعالیت با قدرت و جدیت در دولت دنبال می‌شود و با تلاش هیات دولت و پیگیری سختکوشانه وزیر ورزش و حمایت‌های مقام معظم رهبری مشکلی نخواهیم داشت و راه و روش رییس جمهور شهید دنبال می‌شود. 

اسبقیان افزود: این پروژه دنبال می‌شود و تفاهم‌نامه هم مدنظر قرار گرفته و مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری را به مساحت ۳۷۰ هکتار گرفته‌ایم و با رعایت قوانین ذیل معاونت ریاست‌جمهوری و نهادهای ذی‌ربط تنظیم شده‌ است.

وی در مورد تغییر در مدیریت باشگاه استقلال از سوی هلدینگ خلیج فارس و اینکه آیا این تغییر با هماهنگی وزارت ورزش و جوانان صورت گرفت یا خیر؟ گفت: لازم نمی‌دانیم این اتفاق با هماهنگی وزارت ورزش صورت پذیرد و هیات مدیره باشگاه در این خصوص تصمیم گیرنده است. تا جایی که اطلاع دارم از زمان فعالیت جناب آقای هاشمی به عنوان وزیر ورزش و جوانان، هیات مدیره تصمیم‌گیرنده بوده است.

معاون فرهنگی، توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان در مورد میزان پاداش ورزشکاران پارالمپیکی و اینکه آیا این میزان با پاداش ورزشکاران المپیکی مغایر است یا خیر، گفت: عددی که دولت مصوب کرده و رییس جمهور شهید بر آن تاکید داشته این است که هر تسهیلاتی برای ورزشکاران المپیکی در نظر گرفته می‌شود برای ورزشکاران پارالمپیکی هم در نظر گرفته شود و در این رابطه دستور ویژه دادند، بنابراین در مصوبه میزان پاداش‌ها بر اساس مدال، یکسان خواهد بود.

اسبقیان در پاسخ به اینکه آیا در اساسنامه جدید فداراسیون‌های ورزشی همچنان وزارت ورزش و جوانان به عنوان رییس مجمع و عضو دارای حق رای خواهد بود، گفت: فرایند در حال انجام است و دخالت در امور اجرایی فدراسیون‌ها توسط وزارت ورزش و جوانان انجام نمی‌شود و بر اساس قانون اهداف و وظایف و اختیارات، وزارت ورزش وظیفه حمایت و نظارت دارد و همان زمان که اساسنامه‌ها اصلاح شود، این مسئله مدنظر قرار می‌گیرد.

وی در مورد عدم اعزام موی‌تای به مسابقات جهانی، اظهار کرد: در حال پیگیری موضوع هستیم و شاید پیگیری از سوی مجموعه‌های دست‌اندرکار به خوبی مدنظر قرار نگرفته و بر اساس گزارش‌ها، ظاهرا ویزاها در زمان مقرر، مدنظر قرار نگرفته است.

معاون فرهنگی، توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان در مورد حق پخش تلویزیونی ورزش، بیان کرد: جلسات متعددی برگزار شده است و وزیر ورزش با جدیت موضوع را دنبال می‌کند و حق پخش تلویزیونی حق باشگاه‌ها است. اگر بخواهیم باشگاه‌ها سرپا بایستند حق پخش باید پرداخت شود و وزارت ورزش و جوانان با جدیت موضوع را پیگیری می‌کند.

اسبقیان در مورد وحید مرادی، نایب رییس فدراسیون والیبال و سرپرست تیم‌ملی والیبال که در دبی بدلیل دادن ضمانت بانکی بازداشت شده است نیز، گفت: کار دنبال می‌شود و موضوع شخصی است و امکان دارد در زندگی هر شخصی اتفاق بیفتد. رییس فدراسیون والیبال هم توضیحات لازم را ارائه کرد و هر کمکی لازم باشد با هماهنگی فدراسیون والیبال انجام خواهد شد.

وی در خصوص واگذاری سرخابی‌ها و مشکلاتی که در خصوص واگذاری آن‌ها وجود داشت، گفت: هیچ موردی در این خصوص به ما منعکس نشده است و با هماهنگی سازمان خصوصی‌سازی، مشکلی در روند واگذاری نداریم و سازمان خصوصی‌سازی هم این موضوع را کاملا تایید کرده و مشکلی خاصی در این خصوص نخواهیم داشت. پس از تایید صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس، مزایده رسمی برای واگذاری ۸۵ درصد از سهام باشگاه در فرابورس آغاز شد و سهام سرخابی‌ها به فروش رفت.

2636