هشدار مدیر مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال درباره حذف پرسپولیس و استقلال از آسیا؛ به شدت احساس خطر می‌کنم!

هشدار مدیر مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال درباره حذف پرسپولیس و استقلال از آسیا؛ به شدت احساس خطر می‌کنم!

پایگاه خبری فوتبالی- مدیر مجوز حرفه‌ای باشگاه‌هایِ فدراسیون فوتبال درباره خطر حذف پرسپولیس و آسیا از مسابقات آسیایی هشدار داد.

به گزارش فوتبالی، در حالی که مهلت زیادی تا پایان فرصت تکمیل مدارک مربوط به صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها نمانده است اما هنوز بزرگ‌ترین مشکل پرسپولیس و استقلال یعنی مالکیت مشترک حل نشده است. 

ساعتی پیش مصطفی زارعی مدیر مجوز حرفه‌ای باشگاه‌هایِ فدراسیون فوتبال به صورت تلفنی با برنامه فوتبال برتر و محمد حسین میثاقی مصاحبه کرد و حرف‌هایی زد که نگرانی‌ها را درباره احتمال حذف این دو تیم بیشتر کرد. مشروح توضیحات زارعی را بخوانید: 

اتفاقات خوبی رخ داد

در این مدت اتفاقات خیلی خوبی رخ داده است. شخص وزیر ورزش ورود کردند و حل مشکلات این دو باشگاه کمک کردند. 6 جلسه را خودشان شخصا با مدیران عامل دو باشگاه برگزار کردند. خیلی از مشکلات این دو باشگاه برای اولین بار حل شده است! مثلا استقلال توانسته با سازمان مالیات و بیمه به تفاهم برسد و تسویه حساب کند. خیلی از مشکلات حقوقی رفع شده و اکثر بدهی‌ها هم تسویه شده است. 

تا 5 اردیبهشت مهلت گرفتیم

اما اتفاقات بد هم افتاده است. بحث مالکیت هنوز هم تعیین تکلیف نشده است. با این که هر دو باشگاه در بازار فرابورس عرضه شدند اما متاسفانه خریداری پیدا نکردند. این بدترین خبر ممکن است. چون مهلت AFC برای حل این مشکل 20 فروردین یعنی همین امروز بود! حالا ما چون از قبل حدس می‌زدیم که ممکن است در این تاریخ کار انجام نشود حدود 3 هفته پیش با AFC رایزنی داشتیم و استدلال‌هایی آوردیم و تا 5 اردیبهشت فرصت گرفتیم.

به شدت احساس خطر می‌کنم

5 اردیبهشت آخرین فرصت تکمیلِ تمامِ مدارک است. اما من به شدت احساس خطر می‌کنم و می‌خواهم از همین جا به همه دوستانی که می‌خواهند در تاریخ 10 خرداد و بعد از این که این دو باشگاه مجوز نگرفتند می‌خواهند بیایند و بگویند «کی بود کی بود من نبودم»، «من این کار را کردم و این کار را نکردم» و «من مقصر نیستم» بگویم که اگر کاری از دست‌شان برمی‌آید همین حالا انجام بدهند. فدراسیون فوتبال در بحث مجوز صرفا «ممیزی‌گر» است. من شاهد بوده‌ام که وزارت ورزش هم همه تلاشش را برای حل این مشکل انجام داده است. 

نهادهای بالادستی ورود کنند

من فکر می‌کنم که برای حل این مشکل باید نهادهایی فراتر از وزارت ورزش ورود کنند. مثلا سازمان خصوصی‌سازی. اما اگر مشکل مالکیت حل نشود هیچ کدام از این باشگاه‌ها مجوز نمی‌گیرند. فدراسیون فوتبال در وضعیتی قرار می‌گیرد که دو راه بیشتر ندارد. یا به هیچ کادم از این دو باشگاه مجوز بدهد. یا این که به هر دو باشگاه مجوز بدهد و بعد مجوزها به AFC برود و بعد باطل شود و خود فدراسیون تعلیق شود. در نهایت هم هر دو باشگاه حذف شوند. 

قهرمان لیگ نخبگان 20 میلیون دلار جایزه می‌گیرد

لیگ نخبگان با فرمت جدید با هدف درآمدزایی برای فوتبال و افزایش پویایی و نشاط از سال آینده شروع می‌شود. جوایز نقدی که در پایان این مسابقات توزیع می‌شود 40 میلیون دلار است و تیم قهرمان تا 20 میلیون دلار جایزه خواهد گرفت. ببنید ما داریم باشگاه‌های‌مان را چه چیزهایی محروم می‌کنیم. چرا این موضوع نباید حل شود؟

بعد از 5 اردیبهشت هیچ کاری نمی‌شود کرد

اوضاع مملکت خوب است. اقتصاد به ثبات رسیده و دلار هم سر جایش است. فقط مشکل این است که بانک‌ها نمی‌توانند تیم‌داری کنند؟ از الان دارم می‌گویم. فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش بعد از 5 اردیبهشت دیگر هیچ کاری نمی‌توانند انجام بدهند. این که «آقای تاج نایب رییس کنفدراسیون فوتبال آسیاست و و برود رایزنی کند» در ادبیات قانونی AFC جایی ندارد. مثل این می‌ماند که انتظار داشته باشیم توپ علیرضا جهانبخش را که به تیر دروازه قطر خورد تبدیل به گل کند. همین قدر غیر ممکن است. 

کار به نتیجه نرسد خودم استعفا می‌دهم

ما جنگی را شروع کرده‌ایم که جنگ خودمان با خودمان است. بازنده هم خودمان هستیم و دشمنان خارجی و داخلی نشسته‌اند و دارند ما را تماشا می‌کنند. نمی‌دانم چه کاری می‌شود کرد. من به عنوان کسی که در این کار مسئولیت ممیزی دارم تکلیفم روشن است. من اگر تکلیف مالکیت این دو باشگاه معلوم نشود قطعا پیش از این که تصمیم بگیریم استعفا می‌دهم و می‌روم. نمی‌خواهم روبروی هواداران این دو تیم قرار بگیرم. اما دوستانی که الان باید تصمیم بگیرند و نمی‌گیرند باید آن موقع تکلیف‌شان را با خودشان مشخص کنند. 

مالکیت مشترک مانع حضور در لیگ نخبگان است

این قصه کاملا جدی است و امسال از آن سال‌هایی است که با قول و قرار و من بمیرم و تو بمیری چیزی حل نمی‌شود. امسال بحث مالکیت نه تنها در بحث مجوز حرفه‌ای مطرح است بلکه در اساسنامه برگزاری لیگ نخبگان هم مطرح است. یعنی آمده است که اگر دو تیم مالکیت مشترک داشته باشند نمی‌توانند در لیگ نخبگان حضور داشته باشند.

1359