روایتی عجیب از یک دربی خاص؛ همه دوست داشتند زودتر تمام شود

روایتی عجیب از یک دربی خاص؛ همه دوست داشتند زودتر تمام شود

پایگاه خبری فوتبالی- دربی برگشت سال 1373 بدون شک عجیب‌ترین دربی تاریخ فوتبال ایران است.

به گزارش فوتبالی، دربی تهران قطعا مهم‌ترین و حساس‌ترین مسابقه فوتبال باشگاهی در ایران است. اولین تقابل دو تیم پرسپولیس و استقلال در فروردین 1347 برگزار شد و آخرین بار دو تیم در در روز 23 اسفند سال گذشته مقابل هم قرار گرفتند و جالب این که اولین و آخرین دربیِ برگزار شده با تساوی بدون گل به پایان رسیده است.

البته همه دربی‌ها هم اینقدر سرد و بی‌روح نبوده و شاهد دربی‌های جذاب زیادی هم بوده‌ایم اما بدون شک یکی از سردترین و البته عجیب‌ترین تقابل‌های دو تیم مربوط به دربی شماره 40 است که حتی محل برگزاری‌اش هم عجیب بود.

با تصمیم فدراسیون وقت و در پی اتفاقاتی که در دربی 39 و یک هفته پیش از دربی 40 افتاده بود قرار شد مسابقه برگشت دو تیم پرسپولیس و استقلال در نیمه نهایی لیگ در بندرعباس برگزار شود!

مسابقه رفت یکی از جنجالی‌ترین دربی‌های تاریخ بود. پرسپولیس ابتدا با دو گل پیش افتاد اما استقلال دو گل را جبران کرد و در دقایق پایانی با درگیری بازیکنان دو تیم، مسابقه نیمه کاره تمام شد.

کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال بازی را 3 بر صفر به سود استقلال اعلام کرد و چند تن از بازیکنان دو تیم برای چند ماه محروم شدند. این درگیری‌ها و اتفاقات به قدری زشت و تاسف‌آور بود که فدراسیون برای تنبیه دو باشگاه و البته برای جلوگیری از ادامه درگیری‌ها، بازی برگشت را به بندرعباس منتقل کرد!

تا قبل از شروع مسابقه بازیکنان دو تیم حتی نمی‌دانستند قرار است در کدام ورزشگاه بازی کنند اما وقتی بازیکنان به سمت محل برگزاری بازی رفتند متوجه شدند که زمینِ برگزاریِ مسابقه در محوطه یک زندان واقع شده است!

علی اکبریان مهاجم اسبق استقلال که مدتی هم برای پرسپولیس بازی کرد روایت جالبی از آن مسابقه دارد. او روز شنبه بعد از مدت‌ها برای تماشای بازی استقلال به ورزشگاه آزادی رفته بود.

اکبریان در بخشی از مصاحبه‌اش با ایرنا، درباره دربی جنجالی شماره 40 می‌گوید: «بعد از دربی رفت، ما چند روز تمرین کردیم و بعد به فرودگاه رفتیم تا به بندرعباس سفر کنیم. بازیکنان دو تیم در یک پرواز بودند. به ما گفته بودند حق حرف زدن با هم را ندارید، بازی در زندان برگزار شد. زندانی بود که ورزشگاه داشت و در آن بازی به‌ خاطر اتفاقاتی که چند روز قبل‌تر افتاده بود هیچ‌ کس حال و حوصله فوتبال بازی کردن نداشت، همه اعصاب‌ها خرد بود، در نهایت هم صفر بر صفر بازی به پایان رسید.»

1359