گزارش ویژه/ ده نکته از استقلال - مس در آزادی؛ چهار گل در یک دوطرفه فوتبال زیبا

گزارش ویژه/ ده نکته از استقلال - مس در آزادی؛ چهار گل در یک دوطرفه فوتبال زیبا

پایگاه خبری فوتبالی- یک: بازی کردن با حریفی که فوتبال بازی می‌کند راه و روش متفاوتی می‌طلبد. شکست در رفسنجان و حذف تلخ از جام حذفی باعث شد نکونام با ارنج متفاوتی شروع کند. حضور مهرداد محمدی در کنار بلانکو بعد از هفته‌ها غیبت مهمترین تغییر بود. دیگر تغییر قرار گرفتن ماشاریپوف در پست تخصصی‌اش بود. پستی که از روز اول هم باید آنجا قرار می گرفت اما نمی گرفت.

دو: عملیات احیای مس توسط نویدکیا فقط مختص به کار تیمی فوق‌العاده آنها نیست. تک‌تک بازیکنان هم زیر‌نظر محرم با فراغ‌بال بازی می‌کنند و نمودار رشد فنی آنها مثبت است. فقط کافی است به عملکرد واسعی، شهباززاده و فرشید باقری دقت کنید تا ببینید محرم از بازیکنانی که تصور می‌شد فوتبالشان تمام شده چه بازی می‌گیرد. واقعا اگر محرم سرمربی تیم امید ایران می شد شاید تابستان امسال، تیم امید در المپیک پاریس حاضر می شد.

سه: در افکار نکونام که ریز می‌شویم می‌بینیم جواد در بازیهایی که تیمهای حریف مهاجمان سرعتی دارند روزبه را به دفاع آخر می‌برد و در بازیهایی که تیمهای مقابل مهاجمان قدرتی و بلندزن دارند از سیلوا در این پست استفاده می‌کند. 

چهار: عادت داشتیم در پست هافبک دفاعی یا روزبه را ببینیم یا حامدی‌فر را . بازی گرفتن از مهدی‌پور بعد از حدود دو سال در این پست به شماره نه استقلال نساخت و رباطش را به باد داد. اصولا در این پست درگیری زیاد است و جنس بازی مهدی‌پور به درد هافبک دفاعی تنها نمی‌خورد. او و آرش رضاوند هافبک باکس تو باکس هستند. البته مهدی پور مدتها بود که از آن مهدی پور همیشگی به دور بود اما او هم مثل یاسین سلمانی، بدون برخورد با بازیکنی رباط داد.

پنج: در کنفرانس از هاشمی‌نسب پرسیدیم که بازی متفاوت استقلال خواست کادرفنی بود یا نوع بازی مس؟ پاسخش جالب بود: "استقلال دوست ندارد سمت فوتبال اکتیو برود ، گل خوردن دقایق ابتدایی برنامه استقلال را به هم ریخت تا برود به سمت فوتبال مالکانه." پس نوع بازی مس، تاکتیک استقلال را تغییر داد.

شش: یک ایده غلط در فوتبال ایران باب شده که یا باید فوتبال زیبا را انتخاب کرد یا فوتبال نتیجه‌گرا. فوتبال زیبا ابدا با نتیجه‌گرفتن درتضاد نیست، شاید خیلی ایده‌آل‌گرا باشد ولی می‌توان هم جذاب بازی کرد هم نتیجه گرفت. مهمترین عامل این مدل فوتبال داشتن هافبکهایی است که بتوانند توپ را بچرخانند که استقلال با داشتن ماشاریپوف و رضاوند توان این کار را دارد و اگر دیشب کمی خوش‌شانس بود نتیجه را هم می‌گرفت.

هفت: هرچقدر محرم نویدکیا به ذات فوتبال و زیبایی آن وفادار است و برایش ارزش قائل است رفتار حامدلک و وقت‌کشیهای او این ویترین زیبا را به هم می‌زند. لک همچنان علاقه زیادی به دیده‌شدن دارد.

هشت: تعویض سه بازیکن مؤثر استقلال (جلالی، ماشاریپوف و بلانکو ) در دقایق پایانی مورد سؤال خیلیها بود که کادرفنی استقلال دلیل آن را جلوگیری از مصدومیت آنها اعلام کرد. واقعیت این است که دو بازیکن خارجی استقلال بازیکن نود دقیقه‌ای نیستند و دلیل تعویض آنها در اکثر بازیها همین است. عملا استقلال آنها را از دقیقه هفتاد به بعد در زمین ندارد.

نه: در صحنه مشکوک به گل تنها کسی که می‌توانست نظر درست بدهد کمک‌داور بازی بود که او هم زیاد روی خط نبود. تکنولوژی گل لاین هزینه زیادی هم ندارد و نمی دانیم چرا فدراسیون آن را وارد فوتبال ما نمی‌کند. دو سه باری روی همین دروازه امسال این اتفاق افتاده که هر دو بار کمک داورها ترجیح دادند گل اعلام نکنند. یک بار در بازی پرسپولیس گل‌گهر که توپ گل شده بود اما کمک داور اعلام گل نکرد. یک بار در بازی پرسپولیس - صنعت نفت که نفتی ها گل زدند و کمک داور اعلام کرد و یک بار هم دیشب که کمک داور اعلام گل نکرد.

ده: مهمتر از هر چیزی در هفته‌های پایانی لیگ  فشار روانی سنگین روی دوش بازیکنان استقلال است که نکونام و بقیه اعضای کادرفنی باید از نظر ذهنی روی بازیکنان کار کنند. همیشه تیمی که در صدر جدول است فشار بیشتری را باید تحمل کند تا به جام برسد. استقلال بیشترین ضربه را از همین استرس و عدم تمرکز در هفته‌های پایانی فصلهای مختلف لیگ برتر خورده که بارها تا لب چشمه رفته و تشنه برگشته است. آیا سال نکوی استقلال از بهارش پیداست یا شرایط تغییر می‌کند؟

گزارش از پیمان خنافری/ پایگاه خبری فوتبالی

7474