حیرت‌انگیز‌ترین انتخاب سال؛ نکونام بالاتر از یحیایی که سه گانه گرفت، «مربی سال» شد!

حیرت‌انگیز‌ترین انتخاب سال؛ نکونام بالاتر از یحیایی که سه گانه گرفت، «مربی سال» شد!

پایگاه خبری فوتبال – انتخاب نکونام به عنوان سرمربی برتر سال 1402 حیرت اهالی فوتبال را برانگیخته است.

به گزارش فوتبالی، نظرسنجی‌های برنامه «نوروز فوتبالی» درباره انتخاب برترین‌های فوتبال ایران در سال 1402 به پایان رسید و نفرات برتر در همه پست‌ها از بازیکنان داخل زمین گرفته تا سرمربی برتر انتخاب شدند.

در برخی از این نظرسنجی‌ها اختلاف نظر زیادی بین موافقان و مخالفان وجود نداشت اما نتایج برخی از این نظرسنجی‌ها بازخوردهای بسیار متفاوتی را در میان اهالی فوتبال داشت.

بدون شک اما عجیب‌ترین و غیرمنتظره‌ترین نتیجه در نظرسنجی مربوط به انتخاب برترین سرمربی سال به دست آمد. جایی که جواد نکونام سرمربی استقلال با نظر کارشناسان و مخاطبان برنامه به عنوان برترین سرمربی سال 1402 انتخاب شد!

این نظرسنجی با حضور 5 مربی لیگ برتری برگزار شد. مهدی تارتار سرمربی ملوان بندر انزلی، سعید دقیقی سرمربی شمس آذر قزوین، محمد ربیعی سرمربی ذوب آهن، یحیی گل‌محمدی سرمربی سابق پرسپولیس و جواد نکونام سرمربی استقلال مربیانی بودند که در این نظرسنجی قرار داشتند.

خیلی از اهالی فوتبال مطمئن بودند که یحیی گل‌محمدی به دلیل عملکرد درخشان در فصل گذشته و قرار گرفتن با پرسپولیس در پایان نیم فصل اول لیگ بیست و سوم به عنوان برترین مربی انتخاب خواهد شد. او توانسته بود در سال 1402 پرسپولیس را به قهرمانی لیگ برتر، قهرمانی جام حذفی و قهرمانی سوپر جام برساند و یک سه‌گانه تاریخی و کم‌نظیر را با این تیم کسب کند و البته از سه دربی، دو دربی را ببرد. پیروزی در هر دو دربی، پایه گذار قهرمانی پرسپولیس در دو جام شد و این تیم با هدایت یحیی گل محمدی، سه گانه گرفت. کمتر کسی فکر می کرد که یحیی در این نظرسنجی رای نیاورد.

 در مقابل جواد نکونام توانست استقلال را به قهرمانی نیم‌فصل اول برساند و تیمش را در پایان سال 1402 در صدر جدول قرار داد.

این تنها دستاورد نکونام در سال 1402 بود. در سال 1402 پرسپولیس و استقلال 4 بار با هم روبرو شدند که پرسپولیس با یحیی موفق شد دو بار استقلالِ ریکاردو ساپینتو را شکست بدهد و دو بار هم با استقلالِ نکونام به تساوی رسید.

یحیی در سال 1402 در 31 بازی سرمربی پرسپولیس بود که 19 برد، 9 مساوی، 3 باخت، 54 گل زده و 23 گل خورده را ثبت کرد. در مقابل نکونام در 22 بازی آمار 13 برد، 7 مساوی، دو باخت، 28 گل زده و 12 گل خورده را ثبت کرد.

اختلاف سطح موفقیت‌های دو مربی یعنی گل‌محمدی و نکونام به قدری زیادی بود که به نظر می‌رسید گل‌محمدی به راحتی و با قاطعیت تمام به عنوان سرمربی برتر سال 1402 انتخاب خواهد شد.

این در حالی بود که استقلال با نکونام در آخرین روزهای سال 1402 هم با شکست مقابل مس رفسنجان از جام حذفی هم کنار رفته بود. آن هم در مرحله یک شانزدهم نهایی! این یک ناکامی بزرگ برای استقلال و نکونام محسوب می‌شد و باید به شکل طبیعی روی آرای او تاثیر منفی می‌گذاشت. اما در نهایت و با رای عجیب و غیر قابل باور کارشناسان برنامه «نوروز فوتبالی» جواد نکونام به عنوان سرمربی برتر سال 1402 انتخاب شد. اتفاقی که حتی برای بخشی قابل توجهی از هواداران فوتبال ایران هم عجیب بود.

البته که برخی دیگر از نظرسنجی‌های برنامه نوروز فوتبالی هم نتایج عجیبی داشت اما بدون شک انتخاب نکونام به عنوان مربی برتر سال آن هم در جایی که کسی مثل یحیی گل‌محمدی حضور داشت حیرت‌انگیزتر از همه بود. 

استقلالی ها در پست هایی که دو پرسپولیسی حضور داشتند، در نظرسنجی ها اول شدند و بالعکس پرسپولیسی ها هم در پستهایی که دو استقلالی حضور داشتند، رای آوردند. همانطور که دیروز هم در مطلبی نوشتیم، کلا انتخابهای برنامه نوروز فوتبالی، زیر علامت سوال بزرگی قرار دارد و آن عدم شفافیت در اعلام نام کارشناسان و تعداد آرای آنها و حتی تعداد آرای مردم است که نظرسنجی ها را باور پذیر نمی کند. 

البته شبکه ورزش درباره این نظرسنجی ها فعلا سکوت اختیار کرده اما سکوت شبکه ورزش باعث نمی شود که رسانه ها ورود نکنند و در این باره جستجو و کندوکاو نکنند. برخی بازیکنانی که حقشان هم نبود در این نظرسنجی ها باشند، در این نظرسنجی ها قرار گرفتند که این موارد هم باعث تعجب شده است.

در کل نظرسنجی سالیانه هیچ جای جهان محلی از اعراب ندارد و باید در انتهای فصل، نظرسنجی ها و بهترین ها انتخاب شوند اما ظاهرا این برنامه چون در پایان فصل، به تعطیلات می رود، در پایان سال، این رویه غلط را هر سال ادامه می دهد. شبکه ورزش باید سامانه آرا و تعداد آرای هر گزینه ای که رای آورده را به صورت شفاف اطلاع رسانی کند وگرنه این نظرسنجی های سالیانه که هنوز هیچ تیمی به جام نرسیده، تنها فقط وقت برنامه ها را پر می کند.

1359