مورد ویژه عبدالله ویسی؛ ناجیِ کوتاه‌مدت

مورد ویژه عبدالله ویسی؛ ناجیِ کوتاه‌مدت

پایگاه خبری فوتبالی- بعد از 5 هفته بیکاری و بیرون گود بودن، عبدالله ویسی دوباره به لیگ برتر برگشت. 

به گزارش فوتبالی، او بازهم برای انجام یک ماموریت غیرممکن انتخاب شده که البته نسبت به قبلی، چندان حاد نیست. نکته ویژه درباره ویسی این است که آمار ثبت شده از لیگ بیست و یکم به این سو، نشان می‌دهد او اولا یک ناجی موفق است و ثانیا مردی است برای انجام پروسه‌های کوتاه مدت.

در کارنامه ویسی آمار عجیبی ثبت شده است: 6 برد در 28 سرمربیگری اخیر شامل فولاد در لیگ 21 (4 بازی)، صنعت نفت در لیگ 22 (8 بازی) و لیگ 23 (15 بازی) و فولاد در لیگ 23 (یک بازی). این یعنی او فقط کمی بیشتر از یک پنجم بازیهایش را برنده شده است. ولی نکته اصلی اینجاست که نیمی از این 6 برد یعنی 3 پیروزی در 8 بازی آخر فصل قبل و روی صنعت نفت رقم خورد و عاملی شد برای بقای آبادانی‌ها در لیگ برتر. حالا فولاد هم چشم به تکرار همان سناریوی فصل قبل دارد که در 10 بازی ثلث سوم لیگ 23 رقم خورده و کابوس سقوط را به طور کامل از حول و حوش آنها، دور کند.

ویسی در ابتدای لیگ 21 و به عنوان جانشین نکونام، روی نیمکت فولاد نشست ولی بعد از 4 بازی و کسب تنها یک برد، از این تیم رفت. تقریبا 50 هفته فوتبالی سپری شد تا این بار، صنعت نفت در 8 بازی پایانی فصل قبل نیمکتش را به ویسی بسپارد تا او، آنها را نگه دارد.

 این عملیات غیرممکن با رقم زدن 3 برد و گرفتن 13 امتیاز (یک امتیاز بیشتر از آنچه صنعت نفت در 22 بازی ابتدایی فصل کسب کرده بود) رقم خورد. با این اتفاق، مجوز حضور ویسی روی نیمکت آبادانی‌ها تمدید شد ولی اتفاق فولاد لیگ 21 این بار در صنعت نفت رقم خورد. ویسی استعفا داد و رفت و برگشت و درنهایت قرار شد طرفین تا پایان نیم‌فصل به همکاری‌شان ادامه بدهند. این بار اما خبری از معجزه نبود و صنعت نفت و ویسی در 15 بازی 2 بار بردند و 11 امتیاز گرفتند.؛ سقوط معدل امتیازگیری از 1.63 در لیگ 22 به 0.73 در لیگ 23.

حالا فولاد بهترین سناریوی ممکن را برای ویسی فراهم کرده است: ایفای نقش ناجی در پروسه‌ای کوتاه مدت و فقط 10 بازی که بعید است از عهده او خارج باشد. فولاد 5 امتیاز با منطقه خطر فاصله دارد و در 9 بازی بعدی، به خانه شمس‌آذر، آلومینیوم، استقلال و نساجی می‌رود و میزبان هوادار، مس رفسنجان، تراکتور، ذوب‌آهن و پیکان است. این بازیهای باقیمانده، نقش ویژه‌ای به ویسی می‌دهد: او روی نیمکت فولاد با شکست دادن نساجی، هوادار و پیکان می‌تواند کمک زیادی به بقای صنعت نفت و استقلال خوزستان بکند و هر 3 نماینده استان خوزستان را در لیگ برتر، ماندنی کند.

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی