آژیر قرمز در اردوگاه ذوب‌آهن؛ قعرنشین نیم‌فصل دوم

آژیر قرمز در اردوگاه ذوب‌آهن؛ قعرنشین نیم‌فصل دوم

پایگاه خبری فوتبالی- حدس زدن قعرنشین جدول نیم‌فصل دوم کار راحتی است؟ 

به گزارش فوتبالی، جواب، منفی است. چراکه تیم انتهای این جدول، نساجی یا صنعت نفت یا استقلال خوزستان نیست بلکه ذوب‌آهن با محمد ربیعی است. 

تیم پنجم نیم‌فصل اول، هنوز در نیمه دوم فصل برنده نشده و تنها 2 امتیاز از 5 بازی دارد؛ 2 امتیازی که با یک سناریوی مشابه رقم خورده است: جلو افتادن با 2 گل در خانه رقیب (هوادار و مس رفسنجان) و از دست دادن برد و ترک امتیاز با تنها یک امتیاز.

  2 مساوی، 3 باخت، 4 گل زده و 8 گل خورده؛ ذوب‌آهن در 5 بازی نیم‌فصل دوم چنین آماری را ثبت کرده است که به هیچ عنوان مطلوب نیست. محمد ربیعی هرگز چنین بازه زمانی را در تاریخ لیگ برتر، تجربه نکرده بود و البته معمولا کیفیت فنی او با نتایج ذوب آهن تطابق ندارد. حالا شاید مدیر ارشد ذوب‌آهن به این نتیجه رسیده باشد که صدور مجوز خروج ربیعی به مقصد فولاد، بهتر و بهینه‌تر و به نفع هر دو طرف بود.

 ذوب‌آهن با ربیعی، بردی در شش هفته اخیر نداشته و تنها برابر گل‌گهر توانسته کلین‌شیت کند که مربوط است به هفته پایانی نیم‌فصل اول و این یعنی با وجود جذب فروزان، ذوبی‌ها هنوز در نیم‌فصل دوم موفق به بسته نگه داشتن دروازه‌شان نشده‌اند. مشخص نیست اگر آنها مجوز خروج محمدحسین اسلامی و محمدجواد محمدی را صادر می‌کردند، چه اتفاقی در انتظارشان بود؟ و یا اصلا از این بدتر هم مگر وجود دارد؟

ایراد اصلی ذوب‌آهن، بازیهای خانگی است. محمد ربیعی و تیمش به طرز عجیبی امتیازات میزبانی را پیاپی هدر می‌دهند. تنها تیم بدون باخت جدول بازیهای بیرون از خانه، ذوب‌آهن است؛ همان تیمی که در بازیهای خانگی تنها یک برد دارد که آماری فقط بهتر از صنعت نفت است. اینکه بعد از گذشت 20 بازی، ربیعی هنوز نتوانسته راه حلی برای این معضل پیدا کند هم در جای خود، عجیب است. بهترین تیم بازیهای بیرون از خانه، ضعیف‌ترین تیم جدول بازیهای خانگی است.

  نکته ویژه درباره ذوب‌آهن در نیم‌فصل دوم، کامبک خوردن‌شان است. آنها در 3 تا از 5 بازی نیمه دوم فصل، موفق به زدن گل و باز کردن دروازه ملوان، پرسپولیس و استقلال خوزستان نشده‌اند که 2 تای آخر در فولادشهر بود. در 2 بازی دیگر اما اتفاق عجیبی افتاده است. ذوب‌آهن برابر هوادار تا دقیقه 80 با 2 گل جلو بود ولی درنهایت زمین را با یک امتیاز ترک کرد. برابر مس در رفسنجان هم، ذوب‌آهن قبل از رسیدن بازی به دقیقه 15 با دو گل جلو افتاده بود ولی بازهم کامبک خورد و برتری‌اش را از دست داد. 

  اشتباهات عجیب بازیکنان ذوب‌آهن به حدی بوده که حتی صدای خود ربیعی را هم درآورده است. فن کمر مجید علیاری برابر پرسپولیس که تک گل بازی را رقم زد، اخراج بچگانه کامیابی‌نیا برابر هوادار با انجام خطایی در مرکز زمین، اشتباهات مهلک مصلح برابر هوادار و اهدای پنالتی منجر به گل تساوی و مس با پر کردن آفساید در صحنه گل مساوی، نمایش عجیب قریشی در صحنه گل دوم مس و اهمالش در زدن توپ، پاس عرضی سعید کریمی که منجر به گل دوم استقلال خوزستان شد، همه و همه نشان می‌دهد بازیکنان ذوب‌آهن از نظر ذهنی آماده نیستند. 

  ذوب‌آهن به واسطه نتایجی که بیرون از خانه گرفته (5 برد و 5 مساوی در 10 مهمانی بدون ثبت حتی یک باخت) شایسته تشویق است ولی در فوتبال، تیمی موفق می‌شود که در خانه نتیجه بگیرد و این گزاره با آمار یک برد، 4 مساوی و 5 باخت ذوب‌آهن در فولادشهر، تناقضی جدی دارد.

  تیم پنجم نیم‌فصل اول، حالا روی پله هشتم قرار دارد و با ادامه این روندی که پیش گرفته، بازهم به سمت منطقه سقوط حرکت خواهد کرد بخصوص که هنوز با سپاهان، استقلال، تراکتور و گل‌گهر در نیم‌فصل دوم بازی نکرده است.

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی