نگاهی به ماجرای حذف مهسا قربانی از گروه داوران دربی و توضیحات سازمان لیگ/ مهدی: جلوی تنش‌های احتمالی گرفته شد!

نگاهی به ماجرای حذف مهسا قربانی از گروه داوران دربی و توضیحات سازمان لیگ/ مهدی: جلوی تنش‌های احتمالی گرفته شد!

پایگاه خبری فوتبالی- دلیل حذف ناگهانی مهسا قربانی از اتاق VAR دربی پایتخت چه بود؟

به گزارش فوتبالی، چند روز قبل بود که فدراسیون فوتبال از حضور دو داور بانو در اتاق VAR برای دیدار حساس استقلال و پرسپولیس خبر داد. این اتفاق که پیش از این در لیگ ایران سابقه نداشت، با استقبال مخاطبان فوتبال رو به رو شد و همه منتظر یک بدعت جدید در تاریخ دربی‌های تهران بودند.

این دو داور خانم، کسی نبودند جز مهسا قربانی و مهناز ذکایی، از معدود داوران ایرانی که موفق به کسب لایسنس VAR شدند و از داوران الیت کشور به شمار می‌روند.

اما چند روز قبل خبر حذف مهناز ذکایی از اتاق VAR همه را شوکه کرد؛ انتشار عکسی از ذکایی با کلاه هواداران قرمز و در حال تشویق پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان آسیا در سال ۹۷، کار دست این داور خانم داد و برای پیشگیری از بروز حساسیت‌ها، فدراسیون فوتبال تصمیم گرفت او را از داوری دربی کنار بگذارد.

پس از این جریان، سعدالله گلمرادی، داور تاجیکستانی مجهز به لایسنس VAR جایگزین ذکایی شد تا در کنار مهسا قربانی و موعود بنیادی‌فر، 3 داور حاضر در اتاق VAR را تشکیل بدهند.

اما اخبار شوکه کننده به همینجا ختم نشد و مشخص شده، کمیته داوران تصمیم گرفت مهسا قربانی را هم از جمع داوران دربی کنار بگذارد. 

گمانه‌زنی‌ها درباره حذف احتمالی قربانی، از حوالی صبح امروز آغاز شد. داستان از این قرار بود که فدراسیون فوتبال، از بازدید داوران دربی از ورزشگاه آزادی و اتاق VAR خبر داد و تصاویری از این بازدید را منتشر کرد اما هیچ اثری از مهسا قربانی در هیچکدام از تصاویری فدراسیون به چشم نمی‌خورد.

در نهایت، ساعاتی پیش عملا مشخص شد که کمیته داوران دومین زن داور را هم از دربی کنار گذاشته و دیگر قصدی برای استفاده از قربانی در نبرد حساس امروز ندارد.

سهیل مهدی، رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ در گفت و گویی که با خبرگزاری ایرنا داشته، از دلایل حذف مهسا قربانی خبر داده و این اقدام را "جلوگیری از حواشی احتمالی" قلمداد کرده است.

مهدی در این خصوص گفته است:" این‌ تصمیمی بود که کمیته داوران گرفت. با این کار تمام حاشیه‌های احتمالی برطرف می‌شود."

او درباره جایگزین قربانی هم اینطور توضیح داده است:" داور تاجیکستانی که برای همراهی تیم داوری مستقر در اتاق VAR وارد ایران شده است، جایگزین می‌شود. سعدالله گلمرادی به زبان فارسی اشراف داشته و تجربه این کار را هم دارد. او چهره‌ای قدیمی است و بدون شک می‌تواند از تجربیات خود بهره بگیرد."

رییس کمیته مسابقات سازمان لیگ از ارائه توضیحات بیشتر خودداری کرده و درباره "حواشی احتمالی" اطلاعات دقیق‌تری به دست نمی‌دهد.

7474