نقش قدوس در پنالتی‌های ایران؛ یک تاکتیک فریبنده بود

نقش قدوس در پنالتی‌های ایران؛ یک تاکتیک فریبنده بود

پایگاه خبری فوتبالی – سامان قدوس نمایش پرفراز و نشیبی در جام ملت‌های آسیا 2023 داشت.

به گزارش فوتبالی، تیم ملی ایران که امید زیادی داشت با بازیکنانی مثل مهدی طارمی، سردار آزمون، سامان قدوس و علیرضا بیرانوند طلسم قهرمان نشدن را در جام ملت‌های آسیا بشکند باز هم در این کار ناموفق ماند. 

یکی از بازیکنان مهم تیم ملی در این دوره از مسابقات سامان قدوس بود. هافبک طراح و خلاق و پاسور تیم ملی در اغلب بازی‌های تیم ملی نمایش‌های خوبی داشت و تبدیل به اصلی‌ترین بازیکن ایران در خط هافبک شده بود. 

با این وجود یک نمایش ضعیف و دور از انتظار از او کافی بود تا تیم ملی حذف شود. قدوس در بازی نیمه نهایی در مقابل قطر پایین‌تر از حد خودش ظاهر شد و انتظارات را برآورده نکرد.

اما یکی از مسائلی که درباره قدوس توجه فوتبالدوستان ایرانی را به خودش جلب کرد نقش او در ضربات پنالتی بود. البته قدوس در این دوره از مسابقات برای ایران پنالتی نزد اما نقش مهمی در این ضربات داشت.

او در بازی با سوریه وقتی داور به دلیل خطا روی مهدی طارمی برای ایران پنالتی گرفت به سمت توپ رفت تا این تصور پیش آمد که قرار است او ضربه را بزند. اما در نهایت خود طارمی پنالتی را زد.

در بازی با ژاپن هم همین اتفاق افتاد. در دقیقه 6+90  داور خطا روی محمد حسین کنعانی زادگان را پنالتی اعلام کرد. قدوس مثل بازی با سوریه توپ را برداشت و این تصور را به وجود آورد که قرار است این پنالتی سرنوشت‌ساز را او بزند. اما این بار علیرضا جهانبخش مامور زدن پنالتی شد.

این مساله باعث شده بود این سوال به وجود بیاید که منظور قدوس از این کارها چیست و چرا او توپ‌ها را برای زدن پنالتی برمی‌دارد اما نمی‌زند. علیرضا جهانبخش دقایقی پیش در مصاحبه تصویری با برنامه فوتبال برتر در این باره توضیح داد.

جهانبخش که داشت درباره پنالتی مهمش به ژاپن توضیح می‌داد گفت: «این شاید یک تاکتیک برای فریب حریفان بود. قبل از زدن پنالتیِ، یک بازیکن که قرار نبود پنالتی را بزند توپ را برمی‌داشت تا بازیکنان حریف فکر کنند او قرار است پنالتی را بزند. به این ترتیب فشار و بازی روانی حریفان به او یعنی به کسی که قرار نبود پنالتی را بزند منتقل می‌شد و کسی که واقعا قرار بود پنالتی را بزند با فشار کمتری این کار را انجام می‌داد.»

جالب این که هر دو باری که قدوس این کار را انجام داد پنالتی‌های ایران تبدیل به گل شد. پنالتی طارمی مقابل سوریه و پنالتی جهانبخش مقابل تیم ملی ژاپن.

1359